Pavel Renčín

Zlatý kříž

série: Městské války

vydání: Argo (web) 2008

odkazy: 6x [recenze], 2x [ukázka]

Sirius  | **** 24.11.2008 19:25

Pavel Renčín přichází se svou třetí knihou, kterou otevírá svou první trilogii. Příběh jenž je zahalen v hávu městtské fantasy a odehrává se v současné Praze, nemá za hlavního hrdinu žádného nabušeného svalovce, ale pěkného parchanta myslícího jen na sebe. Pavlovu nezkrotnou fantasyi pak zabijí rychlý spád, díky kterému první díl Městských válek přečtete proklatě rychle. Doufám, že Pavel v příštím dílu přidá alespoň sto stran navíc a zvolní tempo, protože tato série má šanci zapsat se mezi legendy české fantasy/sci-fi scény.

Wiktor  | ***** 02.01.2009 16:44

Skvělá fantasy, která mne naprosto pohltila již po pár stránkách. Plná originálních nápadů ale i vtipných momentů. Škoda jen,že není o trochu delší. Nezbývá tedy než čekat a těšit se na další díly.

Gaarq  | *** 11.01.2009 11:49

pavel renčín je spisovatel bohaté fantazie. jeho světy, spojené s městem, jsou barvité, děsivé a podmanivé. méně už jeho sloh. zlatý kříž mě zaujal a přiznám se, přečtu si i pokračování, ale mrzí mě zpracování. mezi největší nedostatky z mého pohledu patří nezvládnutý jazyk metafor, na kterých jsem především v první třetině textu dosti škobrtal. a potom je tu hlavní hrdina, václav vran, který byl natolik neuvěřitelný mým zkušenostem, že jsem často jen skřípal zuby nad textem. inu, pro gustu atakdále… rozhodně ale svět stvořený autorem je natolik zajímavý, že jsem ochoten leccos překousnout, jen abych se do něj mohl znovu ponořit.

avatar2  | **** 07.07.2009 22:37

Nebylo to špatné, ale celou dobu jsem přemýšlel co mi tam vadí až jsem na to přišel – byla to ta naivita. Možná úmyslná, možná ne, ale všechno mi v té knize přišlo strašně zjednodušené, zrychlené, autor u ničeho pořádně nevydržel. Škoda, kniha měla (i díky bravurně vytvořenému prostředí) našlápnuto na plný počet, ale uspěchanost a nedotaženost to trochu sráží.

SiriusChico  | ***** 16.07.2009 15:14

Jedna z nejlepších věci co jsem kdy četl. Už jsem od Renčína četl Labyrint (vydávaný v Pevnosti na pokračování) a Nepohádku, ale ani jedno mě nepřipravilo na tak silný zážitek. Renčín má hodně velkou fantazii a na každá straně téhle knížky to jde vidět. Zlatému kříži je vytýkána nedotaženost a uspěchanost, ale kdo to takhle hodnotí asi nepochopil atmosféru knihy. Renčín se prostě snaží okouzlit a mě teda okouzlil absolutně. Je to jako byste vzali Nikdykde počeštili ho a (teď se podržte) zvedli ho o několik řádu výše. Je to prostě jeden velký, kouzelný, krvavý kolotoč. Žádných špatných metafor (Gaarq) jsem si nevšiml, právě naopak Prahu podle mě autor vykreslil dokonale, stejně jako Žďár. Už se těším na další mětské bohy (hlavně na mé milované Brno). Čeština a sloh je naprosto v pořádku (zase Gaarq) a kniha se čte prakticky sama. Ale co je nejdůležitější – je to první kniha české městské fantasy. Celkově mi přijde, za to všechno čím nás Renčín obšťastnil, pět hvězdiček jako nedostatečné ohodnocení.

Jakub Ehrenberger  | ***1/2 14.11.2009 00:15

První díl fantasy trilogie Městské války. Václa Vran pracuje jako finanční analytik, žije obklopený luxusem a jediné, co mu možná trošku chybí, je občasný adrenalin v krvi. Ačkoliv by se Vašek nijak nevzpíral tomu, aby to tak zůstalo, jedné noci se stane terčem útoku neznámého démona a jen včasný zásah rytíře jako vystřiženého z učebnice o středověku mu zachrání život. Od té doby je Vaškovi neustále něco v patách, zatímco on sám zjišťuje, že jeho Praha není jen městem z asfaltu a cihel, že mluvící kocouři jsou vhodnějšími veliteli tajných služeb než lidé a že v pražských kanálech nežijí pouze krysy. Ujme se však role zachránce, do níž jej pasovali proti jeho vůli a navzdory zjevné neschopnosti? Český spisovatel Pavel Renčín ve svém prvním románovém cyklu vsadil na jemu dobře známý žánr městské fantasy. V kulisách Prahy rozehrává napínavý příběh, jemuž však chybí hrdina, jenž by do jeho děje svým konáním alespoň částečně promlouval. Vašek Vran je ve Zlatém kříži jen figurkou, kterou děj zmítá jako vichřice, což samotný příběh degraduje pouze na sled víceméně náhodných událostí. Naštěstí nám autor tenhle nedostatek vynahrazuje příjemnou jazykovou poetikou, a tak v konečném hodnocení Zlatého kříže přece jen převládá spokojenost. Celá trilogie má navíc potenciál gradovat.

Madam Brbla  | **** 23.11.2011 14:46

Povšimla jsem si, že se trilogie „Městské války“ dočkala vydání posledního dílu, což pro mě byl signál pustit se do přečtení prvního. Díky on-line románu „Labyrint“ jsem měla poměrně jasnou představu, co od „Zlatého kříže“ očekávat a žádné velké překvapení se nekonalo. Autor se nechává unášet svou fantazií a já si při četbě připadala, jako při projížďce kabrioletem rozmanitou krajinou – s výborným řidičem, co příliš razantně šlape na plyn: ocenila bych ne až tak zběsilou jízdu s možností více se kochat výhledem. Bavila jsem se, užívala si, přece jen bych však ráda některým postavám, situacím i prostředí nakoukla hlouběji pod povrch. Charakteru hlavního „hrdiny“ je prostoru věnováno dostatek (a protože znám pár nafoukaných snobů, co by se složili dostat facku, tak mi nepřijde svým chováním nijak neuvěřitelný), jsou tady nicméně další osoby, i sympatické, o kterých se nedozvíme skoro nic. Závěrem mě Pavel Renčín naXXal – s odstavením mých oblíbenců se na „Runový meč“ těším o něco méně. Ovšem v anotaci třetího dílu jsem postřehla zmínku o Ostravě a zmítá mnou zvědavost, jak si autor poradil s duší tohoto města:-). Příznivci akce a dobrodružstí by rozhodně neměli „Zlatý kříž“ minout, mírný myšlenkový přesah by jim neměl překážet;-). 75%