Extrémní science fiction

Kategorie: sci-fi - antologie

originální název: The Mammoth Book of Extreme Science Fiction
originál vyšel: 2006

vydání: Triton (web) 2009

Gaarq  | **** 11.10.2009 10:20

nemá rád knihy s nabubřelými názvy, které jakoby vypadly z pera fantazií nepolíbeného marketingového odborníka. a stejně tak mě rozčilují ty američanské pozitivní kecy, kterými se zpravidla uvozují povídky v takto pojmenovávaných sbornících SF. naštěstí měl český vydavatel alespoň tolik vkusu, že nepoužil celý původní název (mamutí kniha extrémní sci-fi) a zůstala nám jen ta extrémní sci-fi. ač se editor kasá tím, jak geniálně sborník sestavil, označení extrémní si zaslouží povídek jen pár. i přesto přese všechno moje lání, za těch několik skvělých povídek stálo překousnout těch pár ostatních. u sborníků bude vždycky problém jako u sáčku míchaných bonbónů, některé nám zkrátka chutnají víc než ty druhé. jen bych více ocenil, kdyby se to obešlo bez bombastických titulů, sebechvalných liščích zpěvů a klišéózních ilustrací na obálce. to je zkrátka mor dnešní SF tváří v tvář nutnosti prodat. tož tak.

irigi  | ***1/2 04.02.2010 01:02

Chápu, že čekat, že sbírka nesoucí přívlastek „extrémní“ bude vyplněna povídkami formátu Egana nebo Forwarda je možná naivní, ale i tak jsem od ní čekal víc. Některé z povídek jsou skutečně hodně dobré, ale zase je dost takových, které zkrátka nejsou, a proto si IMHO zaslouží sbírka spíše průměrné hodnocení.

Dilvermoon  | **** 30.05.2011 18:44

V souvislosti s avizovaným koncem magazínu FSF říkám: Díky za každou novou antologii!! V téhle, tzv. extrémní, se příliš extrémů nenajde. Zaujala mě povídka od Grega Egana, Alastaira Reynoldse, Gregoryho Benforda, bizarní honička Geoffreye Landise, vtipný Paul Di Filippo, fascinující nápad Stephena Baxtera a taky Robert Reed (už aby nás Laser oblažil souvisejícím Morkem). Pak je tu Kelly, na jednu stranu nápad dobrý, ale zbytečná citovka, docela zajímavá podivnost Harlana Ellisona, graficky ztvárněná tak, že se to jen tak nevidí. Potom pár dalších a na závěr bych zmínil B. Vallance a jeho starožitnost, s ohledem na to bych ji ale nezatracoval, povídka od Simaka mi ze začátku připadala dost dobrá, ale pak se opět projevila doba vzniku. Potom tu máme Grega Beara – toto byl pro mě skutečně těžký oříšek, opravdu extrémní, věrný názvu antologie. Nějak jsem to dobojoval, ale byla to fuška. Úplně na závěr jsem si nechal poslední text knihy od Oltiona. Celou dobu to vypadalo alespoň na úsměvnou taškařici, čekal jsem, co z toho vyleze, ale ten závěr…sice nečekaný, ale tohle bych si rozhodně nechal ujít. Tím se pro mě stala pořádnou blbinou. Nevyjmenoval jsem tu všechno, ale když to shrnu, tak dobré až výborné povídky převažují, pár slabších se najde, ale celkově povedený a pestrý výběr.