Kategorie: fantasy - pro děti a mládež

originální název: Nation
originál vyšel: 2008

vydání: Talpress (web) 2009

odkazy: 3x [recenze], 1x [info]

Gaarq  | ***** 29.07.2009 19:49

jsem mírně alergický na slova jako „národ“ a „národní“, ale tady to celkem sedí. pratchett má úžasnou schopnost v relativně přímočarém příběhu probírat tak závažné věci, že jeden u čtení skoro nedýchá. mohlo by to vypadat jako další jeho kniha pro mládež, ale věční bohové ;) kéž by si ji přečetli mnozí dospělí! závěr byl sice na můj vkus trošku uspěchaný, ale kvůli všemu tomu, co je v příběhu obsaženo, mu blahosklonně odpouštím :) skvělé.

snop  | ***** 04.09.2009 23:23

Takove smutnejsi, az se zda, jako by se Pratchett loucil… ale brilantne napsane.

Duirin  | ****1/2 12.10.2009 22:10

Počátečný rozjezd je trochu pozvolnější. Přesto už zde nám Pratchett servíruje myšlenky k zamyšlení. Postupem času se děj rozbíhá a čtenáři nezbývá než si hlavní postavu Maua oblíbit a fandit mu, když boří jeden mýtus Národa za druhým. Ale já jsem snad ještě víc fandil Dafné – kalhotářské/příz­račné dívce – která se zase zbavuje svých vlastních mýtů.
Pratchett zde opravdu vykreslil krásný příběh – ne nijak moc akční, s humorem nejvýše malou špetkou, přesto zábavný, k zamyšlení a hlavně zajímavý.
Díky tomu jsem ani na závěr žádnou pecku nečekal a nebyl jsem zklamán. Dýchlo na mě trochu smutku a nostalgie – já byl spokojen.
4* + 1/2 za Pratchetta. Maximální hodnocením nedávám, protože kniha mě nedokázala vtáhnout na 100 %. Kdyby to nebyl Pratchett, tak takový typ knihy ani nečtu, přesto jsem příjemně překvapen.

T'Ana  | ***** 28.10.2009 21:05

Anotace na knihu mě vůbec neoslovila, přesto jsem ji po doporučení zkusila a rozhodně nelituji. Chvílemi veselá, chvílemi smutná, hrdinům jsem držela palce a objevovala s nimi Národ. Nenapadá mě nic, co bych knize mohla skutečně vytknout.

Madam Brbla  | ****1/2 10.10.2010 16:27

Knížka pro čtenáře každého věku: těm mladším dost možná ukáže nové obzory a dospělí si osvěží staré pravdy, na které mohou v dnešní uspěchané, bezohledné době zapomínat. Jakkoliv nejsem odpůrcem Pratchetta, ba právě naopak, „Národ“ mě nelákal… a zpětně nad tou skepsí mohu jen nechápavě zavrtět hlavou. Jde o výjimečný román, jaký lze těžko zařadit do nějaké škatulky: je v něm spousta dobrodružství, moudrosti – jednoduše podané, aniž by tím myšlenky ztrácely na kvalitě, nouze není o okamžiky smutné, najde se i pár napínavých a samozřejmě nechybí ani humor. Zkrátka příjemné počtení o novém začátku, o střetu kultur, o lidské sounáležitosti, o síle lidského ducha, prostě o mnoha důležitých věcech. Závěrečných cca 30 stran bylo na můj vkus poněkud ušmudlaných (nedaří se mi vybrat výstižnější výraz), ale jinak mohu jedině chválit a vyseknout panu Pratchettovi uctivou poklonu. 90%

Slíva  | **** 07.08.2011 16:52

První kniha od T.Pratchetta, kterou jsem byla schopná přečíst do konce a to i přesto, že jsem si ji dala v originále(se Zeměplochou si prostě nerozumím, tak jsem si říkala, jestli to třeba nebude překladem). A konečně jsem pochopila, co na té jeho tvorbě všichni mají. Nejvíc se mi líbil brilantní a nenápadný humor, který se objevuje i na místech, kde ho člověk nečeká. Příběh plyne velmi pomalým tempem, vlastně se „nic neděje“, tak jako v obyčejném životě. Přesto je člověk nucen k zamyšlení nad „velkými“ myšlenkami, kterými se to v knize jen hemží. Moc pěkně jsem si početla.

squire  | **** 17.05.2012 13:00

Nation ke mně doputoval v originále a nebyl to naštěstí zdaleka takový hard nut to crack jako originály Discworld; slovním humorem se to rozhodně nehemžilo. Na Pratchetta mi to přišlo až neobvykle vážné a místy až dojímavé (alespoň mě to dojalo). Bavila mě výstavba příběhu, jak se i zdánlivý detail a kuriozita nahozená v úvodu ukázala být důležitou pro vývoj a závěr. Pratchett si v tomhle zjevně libuje. Dala bych i hvězdu navíc, ale to by konec nesměl působit tak… vyšťaveně? Odbytě? Zhruba od kapitoly Duel dál, včetně. Čekala jsem rozhodně víc například od postavy Heir´s Mother; jelikož sama v reálu jsem dcerou jedné takové dračice, tak vím, že by se od syna, král nekrál, usadit NIKDY nenechala… :))

yaq  | **** 14.08.2013 22:17

Taková milá iluze …