Kategorie: fantasy - hrdinská fantasy

originální název: The Summoner
originál vyšel: 02/2007

vydání: Fantom Print (web) 2009

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

Miss Utahraptor  | ***1/2 20.11.2009 16:48

Po prvním otevření jsem to otipla jako tuctovou nic-moc knížku. A vlastně ani teď nevím, jestli mi stála za víc jak týdenní přelouskávání… V první řadě bych pochválila pěknou obálku a absenci koncovky -ová u příjmení autorky. Líbil se mi svět s duchy, osoba Mystika, vedlejší hrdinové (i když by mohli být trochu míň černobílí)… Autorce samotné bych vytkla snad jen snadnou odhadnutelnost děje, nijak rychlý rozjezd a málo mrtvých na straně “dobra”. ;) A teď k tomu, co je, nebo by mohlo být, způsobeno prací překladatele, popřípadě chybami tisku. Pochválila bych nářečí v hospodě a přepis jména Mikhail na lépe vypadající Michail. Na jisté stránce mě praštilo do očí příšerné “slovo” nenenávidí, jinde jsem narazila na “pivo jako ochranu proti chladu v ruce” a “v hnědé oděné cizince” bych také žádné problémy nedělala. Dále by mě zajímalo, zda je česká slovní zásoba tak chudá, abych dva řádky po zmínění Děvky- aspektu Bohyně- musela nají to samé slovo, tentokrát jako nadávku. (Znám minimálně sedm, stejně šťavnatých synonym…) ;D 70% a to zavírám všechny oči, co mám, protože je to první díl série.

Vlask  | *** 29.08.2011 00:37

Klasická západní fantasy se všemi klady a zápory. Takže mladý hrdina na cestě (společně s věrnou družinou) za záchranou království před zlým čarodějem. Princezny v nesnázích nesmí chybět stejně jako láska jako trám (a že autorka nešetřila, tak rovnou dvojnásobná). Vše jim samozřejmě vychází (s pomocí bohyně to ani jinak nejde) a okolní království ochotně ve všem pomohou. No prostě takových jste už určitě četli tucty a od dob Tolkiena se nic nezměnilo. Jediná trošku originální část je nekromantské zaměření hlavní postavy a z toho vyplívající řešení problémů s duchy.

Madam Brbla  | **1/2 06.01.2017 15:11

Když mi bylo 18–20 let, psala jsem si do šuplíku svůj vlastní fantasy svět. Ten příběh i jeho hrdinové už dlouho odpočívají v pokoji, až „Mystik“ probudil vzpomínky na mé dávné tvůrčí záchvaty. Pro Gail Z. Martin a její knihu není ten závan nostalgie příliš dobrou zprávou. Nepovažuji se totiž za člověka s nadprůměrnou fantazií a musela jsem se při četbě často pobaveně usmívat, kolik shodných prvků má první díl „Nekromantových kronik“ s mým nedokonalým duchovním dítkem.
Dobrá, když jsem po „Mystikovi“ sahala, chtěla jsem klasickou hrdinskou fantasy a v tomto směru nelze mít výhrady, většina ingrediencí tady je: mágové, bojovníci, princové, princezny, králové, nemrtví + jiná krvelačná havěť, globální hrozba ve formě návratu superpadoucha. Dobro a zlo jsou zřetelně oddělené, bez šedých zón. Hlavní hrdinové jsou mladí, až na pár výjimek stěží dospělí, občas (skoro pořád) otravně natvrdlí, snaha o hlubší psychologii těch nejdůležitějších vychází naprázdno. Zápletka je jednoduchá ve stylu RPG hry – v podstatě jde o putování z bodu A do bodu B za účelem útěku, nabírání nových členů družiny, učení (všichni se stávají lepšími bojovníky, případně mágy, zkrátka s praxí stoupají na vyšší level), překonávání útrap (pokud nepomůže magie, sešle autorka ochotně boha ze stroje), plnění questů, zamilování se atd. Vše působí uměle, momenty překvapení nula a zhruba v polovině jsem se přistihla při přemýšlení, jestli vůbec má smysl pokračovat. Tou dobou už mi totiž bylo celkem jasné, že „Mystik“ je určen pro méně pokročilou věkovou kategorii a do pokračování se určitě nepohrnu. Má neochota se vzdávat zvítězila, prokousala jsem se tedy až k závěrečným (extra nudným) stránkám a s úlevou knihu zavřela.
Vlažné dojmy jsou podpořeny místy rozpačitým překladem a vyloženě nedbalou redakční prací, chyb v textu je mnoho. Abych nekončila tak negativně: pokud jste ve věku ústředního hrdiny prince Martrise (+/-20 let) nebo mladší, klidně si k mému hodnocení připočítejte 15–25% – mně by se to tehdy pravděpodobně líbilo. Ovšem mám už najeto mnoho literárních kilometrů, dost možná sjetý dezén, a průměr mě neuspokojí… 5% navrch přihodím ze sentimentu a pro relativně zajímavou obálku (mám na mysli její stříbřitý efekt, nikoliv motiv stejně průměrný jako obsah knihy). 54%