Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: Prador Moon
originál vyšel: 05/2006

vydání: Polaris (web) 2009

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

Madam Brbla  | **** 03.03.2010 10:59

Neal Asher opět nezklamal a naservíroval čtenáři útlou, leč hutnou a chutnou porci sci-fi. První střet Řádu (tedy lidstva a UI) s rasou Pradorů má daleko k mírumilovnému jednání, užijeme si spoustu vesmírných honiček i soubojů „až na kůži“, detailně prozkoumáme zvyklosti mimozemšťanů a nechybí ani zážitek z připojování nové superky. Autor se nijak nesoustředil na psychologii hrdinů a přesto si některé oblíbíme: nejnormálnější vystupující postavou je Moira, její dějová linie kolem ovládání superky mě osobně zaujala nejméně (tím neříkám, že to bylo blbě čtivé – akorát ve mně technické podrobnosti nevzbuzují vyloženou fascinaci). Mnohem zajímější sympaťák je drsňák Jebel Krong a jeho nelítostné tažení za pomstou (v této linii Asher zabrousil k military sci-fi). Důležitou osobou je kapitán Tomalon a válečná loď Occamova břitva. Příznivci padouchů mohou držet palce zabijákovi, spojenci separatistů, Conlanovi. A pro naprosté zvrhlíky bude nejlákavějším soustem Prador Imanence a jeho prvoděti, to je zkrátka (sado)maso;-). Navzdory potokům krve, hromadám urvaných končetin a vyvržených vnitřností nechybí v této knížce pořádná porce humoru. Velmi jsem si na „Pradorském měsíci“ pochutnala, snad jen konec mohl být zpracován poněkud monumentálněji (nějak mi selhala vizualizace u závěrečného vyvrcholení). A taky mi v příběhu chybělo víc válečných robotů;-). 84%

Caderly  | ***1/2 11.11.2010 19:40

Moje první setkání s tímto autorem mne nechalo poněkud na rozpacích. Asher bezpochyby psát umí (a to akční scény i klidnější pasáže), disponuje živou fantazií a podařilo se mu vytvořit skutečně zajímavé, i když současně mimořádně odporné protivníky. Nechybí dokonce ani občasná kapka humoru. Co je to ale všechno platné, když mi hrdinové jeho knihy přijdou nezajímaví a jejich osud je mi tak ukradený (možná je to proto, že na tak tenkou knihu je zde až příliš velký počet postav a dějových linií, přičemž autor rovnou skáče do akce, aniž by čtenáři umožnil některé hrdiny lépe poznat – zejména to platí v případě Jebela Kronga a Tomalona). Když k tomu přičtu, že si Asher na některých místech až příliš okatě vypomáhá „bohem ze stroje“ a konec knihy je poněkud „nemastný, neslaný“, nejsem ochoten dát lepší hodnocení než 72%.

Pepa 62  | **1/2 17.11.2010 18:49

Stahovač byl skvělej, ale Pradorský měsíc mě vyloženě nudil.Nějak mě ten Asherův neustále se opakující model plný super zbraní,bezchybných agentů, kteří se vysekají z každé šlamastiky přestává bavit.Ještě zkusím na příští rok připravovaného Agenta Řádu, ale jinak si začínám Ashera pomalu řadit do kolonky:nic pro mě. Nebýt Řeky bohů, tak opravdu zajímavou scifi jsem nečetl ani nepamatuji.Tak snad příští rok třeba Dívka na klíček od Bacigalupiho nebo Vyslanci mrtvých od Castra.

lamahe  | ***1/2 15.03.2012 00:16

Príjemný kúsok do skladačky vesmíru Polity, ktorý je však o úroveň nižšie od rafinovaného a zároveň explozívneho Spatterjay. Samozrejme, chcel som vedieť, ako to bolo s Pradorskými vojnami (ktorých začiatok je tu zdokumentovaný), avšak musím priznať, že Pradori samotní, cez stratu závoja tajomna, trochu „zlacneli“. UI sú podstatne plochejšie (pravdou je, že sme 700 rokov pred Spatterjay) a chýbal mi humor jedného vojnového robota ;-). Napriek tomu, dostalo sa nám bohate nadelenej, typicky Asherovskej akcie. Bitevné lode sa naháňajú, prebíjačky masakrujú, hnáty lietajú vzduchom a aktéri umierajú na mnoho spôsobov. Za koniec palec nahor, Pradorský mesiac je hodný svojho mena.

mato_klerik  | *** 08.06.2015 20:40

70% Profesionálne napísaná kniha. Pe mňa prvá asherovka. Neprináša však veľa nového – skôr bola asi písaná pre znalcov série, ako taký bonus. Kyber téma ma moc nebrala, ani hrdinka. Military časť bola vynikajúce oddychové čítanie…

Klobouk123  | nehodnoceno 20.07.2016 07:13

Asi nejhorší knížka od Ashera (kromě Cormaca, ale ten je snad myšlený jako parodie). Po pár stránkách jsem všechny dějové linky kromě pradorské přeskakoval, opravdu byly trapné: superka ve 24. století háže hlášky jak MS DOS, agent a záporňák obšlahnutí z nějaký nepovedený bondovky a proč tu superloď řídí člověk, když má AI??? Jinak popis pradorské společnosti parádní, kdyby autor napsal něco jenom o nich, určitě bych neváhal.

Polinius  | **** 28.01.2018 00:03

Moje první kniha od autora. Oceňuji, že si autor vystačil s omezeným počtem stran. Závěrečná pointa není tak silná, aby utáhla delší knihu. Autor si toho byl vědom a nevytáhl závěr jako králíka z klobouku. Poctivě čtenáři ukázal své koule a tágo. Autor dopředu připomněl, že se děj odehrává na pomyslném kulečníkovém stole a pak předvedl finální strk tágem. Z pohledu neznalce se mi zdá děj uzavřený a vůbec neláká k dalšímu čtení. Ten kdo psal anotaci je kretén Anotace vykecává zbytečně až moc. Jak by bylo krásné dopředu nevědět jak dopadne první kontakt.