Kategorie: fantasy - dark

originální název: Scar Night
originál vyšel: 2006

vydání: Laser-books (web) 2009

odkazy: 12x [recenze]

Majkl  | **** 03.11.2009 18:46

Pri pohľade na DreamChaserov komentár mám pocit, akoby sme čítali dve rôzne knihy. Možno som trpezlivejší čitateľ ako doposiaľ, možno je to vekom (som cca o päť rokov starší ;)), možno je to tým, že sú pre mňa v poslednej dobe najdôležitejšie postavy a vzťahy medzi nimi. Ktovie? Každopádne, ja som si Zjizvenú noc užil. Je pravda, že prvých 50 strán bolo trošku slabších – po Hlubokej bráne som sa ešte len rozhliadal, pomaly mesto spoznával a niektoré výrazy mi nič nevraveli a až v nasledujúcich kapitolách som pochopil niektoré súvislosti a „zákonitosti“ (či reálie, ako chcete) daného sveta. Aj tak nemôžem povedať, že som sa nudil (a hodnotiť 3/4! z knihy iba 1,5*?!), práve naopak. Popisy mesta zaveseného na reťaziach boli zaujímavé, vďaka nim (a obálke) som si dokázal svet vcelku ľahko predstaviť. Možný SPOILER – Chválim opis náboženstva, legiend sveta/mesta a to, ako mi to Campbell postupne prevrátil naruby. Koniec možného SPOILERU. Príbeh je veľmi zaujímavý, prekvapivý a naozaj ma potešil. Tu musím vyzdvihnúť prácu s postavami (celý čas som fandil aj záporakovi :)), Campbell väčšinu krásne opísal a keďže po „anjelskej krvi“ túžia viacerí a môže ju mať len jeden, došlo mi, že na konci niektoré uspejú a iné nie. A kto to bude? A ako to ovplyvní život v Hlubokej bráne? Za postavy by si autor zaslúžil nejednu pusu a jednu menšiu facku :) Presbyter Sypes, adjunkt Fogwill, anjel Karneval, travič Alexander Devon, nešťastný otec pan Nettle, všetky sú krásne (a uveriteľne) vykreslené a sympatické, ale čo Dill a Rachel? Tie majú po väčšinu príbehu nielen malú rolu ale aj málo priestoru (čo sa neskôr zmení) – chýbala mi tu napr. taká omáčka, v ktorej by autor medzi nimi postupne vytvoril priateľstvo; Rachel má naňho dozerať a prípadne ho aj učiť (napr. bojovať) a tu mi chýbali nejaké scény z prípadného učenia (čo mohol autor skombinovať s vytvorením ich priateľstva). Posledný subjektívny mínus smeruje k posledným 100 stránkam – dej je poriadne akčný a zaujímavý (to nekritizujem, ale chválim :)), ale v niektorých situáciách som zatúžil po pokojnejšej stránke-dvoch. Pre tieto dôvody je vo výsledku hodnotenie 80%. To sú však len malé chybičky na veľmi dobrej knihe :). Pri pohľade na poličku, kde vedľa seba trónia Lži Lockeho Lamory a Zjizvená noc si pochvaľujem krásnu grafickú úpravu edície a originálne obálky. Len tak ďalej, Laser :))

pull  | ***1/2 06.11.2009 09:24

„Zjizvená noc“ je temný příběh. Zhruba první tři čtvrtiny plynou v pozvolném tempu. Autor buduje neútěšnou atmosféru města zavěšeného nad propastí, ve kterém je vše podřízeno náboženství a život nemá valnou cenu, seznamuje nás s hlavními postavami a jejich motivy. Za jednoznačný klad považuji, že ne vše vysvětluje do důsledku a nechává prostor pro čtenářovu představivost. Poslední čtvrtina se naopak odehrává ve zběsilém tempu. Vše se odehrává jakoby ve zkratce, což mně osobně moc nesedlo. Nesedly mi ani některé akční scény, které byly značně přemrštěné. Přemrštěné akční výjevy mi všeobecně nevadí (naopak), Kulhánek píše šílenější, ale sem prostě nějak nezapadly. Ale nejvíc mě dostaly některé logické díry na konci příběhu, které se odpustit nedají. Nebudu konkrétní, byl by to nefalšovaný spoiler, kdo si „Noc“ přečte, ten se dočte. Další věc, která mi vadila, jsou postavy. Konkrétně anděl Dill. Nejde o to, že by byl špatně napsaný, ale k čemu tam vlastně ku*va byl? Pokud si ho autor nešetřil k zásadním věcem pro další díly, tak k ničemu. Tedy k ničemu příběhu, ale autorovi občas pomohl posunout děj dál (dost neuměle). Přesto, že jsou ostatní postavy zajímavé a docela jsem si je oblíbil, bylo mi vlastně docela fuk, když postupně umíraly. Z předchozích řádků to tak asi nevypadá, ale celkový dojem z románu špatný nemám. Přece jen je to prvotina a určitá nevyrovnanost se dá očekávat. Za originální svět, hutnou atmosféru, temné vyznění, přítomnost velice suchého humoru a za to, že i přes výše zmíněné výhrady jsem se nenudil a sáhnu po pokračování (jsem docela zvědavý, jak se vyvine příběh i autor) 7/10.

Jakub Ehrenberger  | ***1/2 14.11.2009 00:14

První kniha temné fantasy trilogie Kodex Hluboké brány. Dill je potomkem bájného rodu bojových andělů, kteří odjakživa chránili město Hluboká brána před nepřáteli. Jenže on sám by stěží v případě potřeby ochránil sám sebe. Proto se jeho vychovatelkou a osobní strážkyní v jedné osobě stává legionářka Rachel Haelová, drzá a svérázná mladá žena, o jejíchž bojových schopnostech by však zapochyboval málokdo. Město zavěšené na mohutných řetězech nad zdánlivě bezednou propastí však čekají těžké časy. Někdo zabíjí lidi a vysává z nich krev podobně jako démonický okřídlený tvor Karneval, brázdící oblohu nad městem pouze v noci. Kdo a hlavně k čemu jejich krev potřebuje? A jak to může změnit osudy všech obyvatel? Zjizvená noc je poctivou temnou fantasy, jejíž rozjezd je sice velmi pozvolný, finiš však už pádí rychlostí amerického akčního snímku. Zvláštní pozornosti se v příběhu skotského rodáka Alana Campbella dostává vykreslení jednotlivých postav a prostředí města, což se podepsalo právě na první třetině knihy. Čtenář v samotné dějové lince nejdříve trochu tápe, s postupem času mu však autor předhazuje všechny potřebné indicie k tomu, aby jej pochopil. Povedený román, jenž si však na počátku žádá trpělivého čtenáře. Pokud mu svůj čas věnujete, ve zbývající části se vám dostane více než slušné satisfakce.

Svarec  | *** 14.11.2009 21:02

Dokonalá atmosféra, sympatické a propracované postavy, lákavé prostředí. To vše je moc pěkné, ale já bohužel patřím k sortě čtenářů, co před tím vším upřednostňuje děj. Kniha může mít všechny výše zmíněné aspekty, ale jestliže chybí děj, prostě se do ní nedokážu začíst. Což je případ Zjizvené noci. Do poloviny knihy se děj nachází pouze v linii s panem Nettlem a i poté, co se rozběhne, ubíhá velmi pomalu. Naštěstí to jakž takž zachraňují propracované a sympatické postavy, skvělé prostředí a temná atmosféra. Dojem z prvních cca 3/4 ale napravují jen částečně… Tak, ale abych jen nekritizoval. Posledních cca 100 stran je opravdu výborných. Tak jak byly předchozí stránky relativně nudné a nezáživné, tak je poslední čvrtina zábavná a nebudete se od ní moci odtrhnout. Dal jsem ji na jeden zátah. Dojem z knihy to ale zachrání jen z části.

willis  | ***1/2 22.02.2010 11:05

Osobně se mně zamlouvá spíše první polovina knížky. Autor vykresluje město, přitom spřádá zajímavou temnou atmosféru aniž by nudil. Popisy a představení světa jsou působivé a dokáží „vtáhnout“. Akční část a vůbec závěr už je slabší, ale s těmito pasážemi mám v poslední době obecně problém a akční scény většinou jen tak přelítnu, neboť mně připadají všechny podobné a nepřekvapivé. Chvílemi pokulhává logika, spousta věcí se přihodí nevysvětlitelně, autor čtenáře prostě postaví před hotovou věc bez nějaké souvislosti. Jinak mám ještě výtku k práci s postavami, kdy se autor některých nadějných charakterů zbavuje až příliš lehkomyslně.

Nápady nechybí a už jen kvůli první části knížka určitě stojí za přečtení. Na druhou stranu je znát, že se jedná o prvotinu, vysoko nasazenou laťku se nedaří udržet až do konce. Knížku neodložíte s bušícím srdcem jaká to byla bomba, spíš jen uznale pokýváte hlavou.

SiriusChico  | ***1/2 01.03.2010 00:05

Nevím co jsem od této knihy čekal a co horší ani po přečtení nevím co jsem od této knihy opravdu dostal. Z počátku jsem se sžil pouze s panem Nettlem a příběhová linie s andělem u mě vyvolávala záchvaty koliky, ale konec byl opravdu štavnatý. Možná tomu pomohla i určitá událost, kterou jsem andělovi už od začátku přál i když následná… nedefinitivnost tohoto stavu mě moc nepotěšila. Příběh není zase tak špatný, jak to tu někteří prezentují. Je taky důležité se zmínit o tom, že se jedná o autorův debut, takže celý příběh je klasicky neuspořádáný a místy chaotický (snad jediný debut, který tímto netrpí je Jonathan Strange a pan Norrel, ale to je opravdu speciální případ). Nicméně má kniha hodně dobrou atmosféru, která většinu čtenářů chytí a nepustí. Do Top 10 to určitě není, ale u dalšího Campbella mám aspoň představu na co se mám těšit.

Madam Brbla  | **** 18.03.2010 10:26

Psát komentář ke „Zjizvené noci“ je jako nosit dříví do lesa, sovy do Athén, písek na Saharu atd., počet komentářů je dostatečný a množství recenzí enormní. Omezím se tedy na konstatování, že mně se Alan Campbell trefil do vkusu: vyhovovala mi temná atmosféra, v nejmenším mi nevadilo úvodní tápání kdo-co-proč, zaujaly mě postavy – příjemně lidské a chybující, sedl mi občasný černý humor, fascinovala mě mytologie světa. Líbilo se mi prostředí; mám však zřejmě bujnější představivost než Dominic Harman, autor obáky, Hluboká brána v mé mysli je podstatně bizarnější, industriálnější – něco ve stylu středověkého města smíchaného se starým komplexem Vítkovických železáren, do toho pořádné, monstrózní řetězy, ne ty útlé chudinky z obrázku:-). Zopakuju chválu grafické úpravy nejen této knihy, ale celé edice „Moderní díla fantasy“. „Zjizvená noc“ má své chyby (např. Majklova výtka k příliš náhlému, skokovitému sblížení Dilla a Rachel), nicméně pro mě šlo o výborné čtení, nevšední fantasy, jaké by dost možná seděla i nálepka new weird. Pokračování si rozhodně nenechám ujít. 80%

Benetka  | **** 03.03.2019 17:21

Kniha se mi četla vcelku dobře.Možná,že příběh přeci jen není natolik silný abych si celý děj vybavil i s odstupem pár let.Nehledě na to,že to je vlastně první díl série,a čert ví jestli se kdy dostanu ke čtení pokračování.Místo děje mi hned od začátku přišlo celkem bizarní.Neumím si totiž představit žít ve městě zavěšeném na řetězech nad propastí.Ale možná kdybych neměl na výběr… :D Bizarní byla i závěrečná část dílka odehrávající se na dně propasti.Nevím jak se dělí kategorie ve Fantasy,a tudíž nejsem ani schopen tohle zařadit do temné,ale každopádně bych to zařadil do kategorie „ujeté“.Alespoň mírně určitě.Závěrem zbývá snad jen podotknout,že nejvíce mne bavila Karneval.I když přeneseno do naší současnosti je úplně stejná jako každá jiná žena,jelikož pije mužům krev… :)

romusak  | ****1/2 29.03.2019 11:16

Od Zjizvené noci jsem příliš neočekával, o to víc jsem byl překvapen, dá se říci i nadšen tímto temným příběhem, odehrávajícím se převážně v Hluboké bráně, městu stojícím na řetězech nad propastí. Výborné prokreslení postav, tedy ne úplně všech a vztahů mezi nimi. Zpočátku se děj tak vcelku líně, ale pěkně převaluje, ve druhé části to teda byl šrumec, třeba Karneval s hrabičkami, dokonalé. Jsem přímo napnut, jak bude děj gradovat ve 2. díle, který se jmenuje Železný anděl, snad se již Dill troch pochlapí. Prostě musím tu knihu co nejdřív ulovit. Knize dávám krásných 90% ( v Databázi trochu víc, takže 100% i když ne úplně celých) a opravdu se těším na 2. díl !!!