Javier Marías
Černá záda času
Kategorie: fantasy
originální název: Negra espalda del tiempo
jiný (obecně známý) název: Dark Back of Time
originál vyšel: 1998
Co je v románu „pravda" a co „smyšlenka"? Území skutečnosti a fikce
se stýkají snad jen kdesi na rubu času, jeho černých zádech, myslí si
světoznámý španělský prozaik Javier Marías. V Černých zádech
času se zdánlivě snaží opravit mýlky, které vyvolal jeho
dřívější román, ale ve skutečnosti dává promlouvat hlasu času,
z nějž se mimo jiné vynořuje příběh jedné záhadné smrti v Mexiku
nebo osudy mezinárodního dobrodruha.
Co se stane, když román, který spisovatel napsal, vstoupí autorovi zpětně
do života a fikce začne vytvářet svou vlastní skutečnost? Tato paradoxní
situace je východiskem románu Černá záda času, v němž Javier
Marías tentokrát vystupuje zároveň jako vypravěč i autor. Zdánlivě chce
„opravit" mylný výklad čtenářů, kteří jeho dřívější román
Všechny duše pochopili jako autobiografický. Na tuto autorovu
šalebnou hru však nesmíme přistoupit: jak postupně zjišťujeme, pravým
tématem Černých zad času není náprava často groteskních mýlek,
nýbrž moc vyprávění, které jediné dokáže skutečnost zachránit před
zmarem míjejícího času, byť ji současně i zastírá.
Pod názvem, který je opět citátem ze Shakespeara, dává autor jednak
nahlédnout do velmi osobních prožitků, jednak sleduje životní příběh a
záhadnou smrt zapomenutého anglického spisovatele Wilfrida Ewarta v Mexiku,
dobrodružné peripetie námezdného pilota Oloffa de Wet, který údajně
prošel i Prahou, a historii skutečného i fiktivního ostrovního
království Redonda, jehož je Marías současným „králem", „šlechtou"
jsou tu osobnosti z mezinárodního kulturního života (mj. Pedro Almodóvar,
Francis Ford Coppola nebo J. M. Coetze).
Všechno, co bylo, i všechno, co je možné, přebývá na nejistém místě
kdesi na rubu času, na jeho černých zádech, a chce to být vyprávěno,
myslí si Javier Marías a vypráví to tak, že vše proměňuje v úžasný
souvislý tok neskutečné skutečnosti a skutečné neskutečnosti: je to
mistrně stvořená, všemocná realita textu. Předpokládá zkušeného
čtenáře a odmění ho.