vydání: Argo (web) 2009

odkazy: 2x [ukázka], 4x [recenze]

HarpyCelene  | *** 19.11.2009 09:28

Zlatá střední cesta. Není to špatná kniha, ale má i dobré místa. Mě osobně poněkud nudila, i když sem ji dočetla do konce. Tím ovšem nechci psát, že je to špatná kniha. Každý má vkus kousek jinde.

Jakub Ehrenberger  | **** 28.11.2009 16:27

Druhý díl fantasy trilogie Městské války.
Václav Vran má za úkol najít na nepřátelském území Brna ztraceného rytíře Bruncvíka, přičemž jedinou pomoc, na kterou se může spolehnout, mu může poskytnout irský bard Patrik Dodnar. Zatímco oba mužové přicházejí na horkou moravskou půdu, krvelačný démon je jim stále v patách a Praha nepřestává krvácet. Rada měst, k níž se upírají naděje všech hrdinů, se blíží.
V pokračování Zlatého kříže je z Václava Vrana konečně hrdina hodný reprezentace své Paní a neohroženě se vrhá do nebezpečí, při jejichž představě by ještě před několika měsíci upadnul do mdlob.
Renčín je tentokrát výpravnější a svižnější než ve Zlatém kříži, zároveň ale překvapivě ubral i ze své místy těžko stravitelné jazykové poetiky. Výsledkem je dílo o něco přístupnější čtenáři, které navíc potěší svými popkulturními narážkami i prohloubením poutavého světa, jenž Renčín ve Zlatém kříži pouze načrtl.

Gaarq  | *** 11.12.2009 20:34

tak já nevím… oproti zlatému kříži ubylo podivně jednajících postav (hlavně je pryč ten divný vran začátku), ale pořád často nevěřícně kroutím hlavou. příběh lépe graduje a obsahuje (už nikoliv samoúčelné) překvapivé zlomy. pavlova fantazie tu vládne nade vším a je tím nejlepším, co kniha skýtá. jenže jí chybí otěže a tak létá nekontrolovaně sem a tam. výsledkem je zajímavý příběh, ale neučesaný a zdivočelý. chvílemi je to dospělé, chvílemi dětinské. co pavlovi často vytýkám, to je nezvládnutý jazyk. jedna věc je poetika, druhá sevřenost a soulad. použití nářečí v této knize je tak špatné, že mě to vážně naštvalo (takhle mi prznit můj rodný hantec; např. „sajtna“ nikdy nebyla a nebude totéž co „grupa“), nemluvě o tom, že autorovi fantasy, který tvrdí, že tengwar je jazyk a elfové v dílech JRRT mluví „quienejsky“, patří dát jednu za ucho! stejně jako u zlatého kříže, když člověk odfiltruje různé nedostatky, dostane se mu zajímavého pokračování a finále si proto ujít nenechám.

Sirius  | ***** 29.01.2010 11:52

Nemám rád Městské války. Kvůli Zlatému kříži jsem nastoupil do špatného vlaku, kvůli Runovému meči jsem ve vlaku nechal svojí oblíbenou čepici. O čem to svědčí? Svědčí to o tom, že i Runový meč je zatraceně čtivý a že jeho postavy jsou dobře propracované. Zatímco Zlatý kříž byl městskou fantasy s prvky thrilleru, Runový meč je pak epickou fantasy jako víno. Nechybí tu čarodějové, válečníci, láska ani zrada (v tomhle případě kuevsky velká zrada, která mě opravdu, ale opravdu šokovala a zcela změnila můj pohled na některé postavy a vyvolala u mě spoustu otázek). S čistým srdcem Runový meč známkuji 5 a jsem zvědav, jak to Pavel uzavře. Šachovnice je připravena, figurky jsou v pohybu a já se těším na třetí díl.

SiriusChico  | ***** 17.05.2010 17:41

Ono to snad ani nejde, ale je to ještě lepší jak první díl. Autor celou sérii propojil s Labyrintem a zrovna když začínala celá knížka nudit a já jsem si říkal – ježíš to je snad jasný jak to bude pokračovat, pěkná nuda – tak mě autor pěkně polil benzínem, zapálíl a začal si okolo tancovat kozáčka. Pro toho kdo četl první díl a autorův styl vypravění ho alespoň trochu zaujal je četba Runového meče téměř povinost. Prostě nevidím to jinak a zase musím překopat svých Top10 a hrozně by mě zajímalo jak chystá Renčín takhle vysoko nastavenou laťku překonat :-). Jedna uplně malinká výtka patří k příběhové linii Itivana, s kočkou se holt nějak stále nemůžu sžít.

Gilbert  | ****1/2 21.08.2010 00:13

Od prvního dílu jednoznačný posun nahoru. Václav Vran konečně není na zabití, stal se z něj docela sympaťák.:) Děj skutečně graduje mnohem lépe, tentokrát jsem se od knihy nemohl odtrhnout. A některé nové postavy jsou prostě úžasné – jak elf Juzlin, tak především Rudy Kovanda (kdo zná vyprávění M. Donutila, bude vědět:)). A po událostech na Radě měst se nemůžu dočkat třetího dílu.

Madam Brbla  | **** 24.06.2012 17:43

Po čase jsem se s chutí vrátila k putování Vaška Vrana, už ne sebestředného frajírka, ale zoceleného muže, obětavého hrdiny. Z chřadnoucí Prahy se přesouvá ve společnosti přítele barda za důležitým úkolem do Brna, stále prchá před démonem, zažívá nová dobrodružství, útrapy a ztráty, potkává nové osobnosti, z nichž většina není obyčejnými lidmi. Fantazii se meze opět nekladly a Pavel Renčín stvořil mimořádně barvitý svět, kde je možné doslova cokoliv.
Cyklus se pevněji propojil s „Labyrintem“ a mnoho radosti mi tím autor neudělal. E-knihu jsem přece jen četla několik let zpátky a podrobnosti už mi jaksi stihly vytéct paměťovým cedníkem. Sice jsem si užila hláškování Sedmtři, ale ještě více jsem zajásala nad návratem jedné postavy, kterou jsem považovala za ztracenou (a jejíž putování stokami jsem prožívala emotivněji než Vaškovo strastiplné trmácení).
Postavit zápletku na rivalitě a vzájemné nevraživosti českých (moravských a slezských) měst je každopádně zajímavý nápad, ale ocenila bych větší využití jednotlivých nářečí. Přinejmenším (nezprzněný;-)) hantec a chacharština by byly zábavným osvěžením oproti běžné spisovné češtině. Popis měst se povedl, akorát Opava je v mých očích postarší, kultivovaná dáma a žádný zmrzačený válečník;-).

Dojem z četby se větší část knihy držel lehce přes 70%, ovšem moc se mi líbil překvapivý zlom v poslední třetině románu a také perfektně promyšlené používání magie. Když k tomu připočtu kvalitní provedení knihy a pečlivou redakční práci (zaznamenala jsem jediné škobrtnutí), ráda se přikloním ke čtyřem hvězdičkám. 77%