Robert Fabian

Mariňáci*

Tento svazek obsahuje díla vydaná samostatně: Mariňáci

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka - military

vydání: Straky na vrbě (web) 2010; Straky na vrbě (web) 2010

SiriusChico  | ****1/2 29.08.2010 01:23

Mariňáci jsou dobrá kniha na tom se shodlo již spousta čtenářu jinde. Avšak co mě na tomto novém vydání potěšilo nejvíce je skoro stostránková novelka 95 1/2 hodiny. Fabian zde píše trochu jinak než jsme zvyklí a jde mu to setsakra dobře.

Svarec  | ***** 05.11.2010 18:13

Co říct k téhle naprosté klasice a legendě české scifi? Robert Fabian mě strhnul už na první straně a nepustil až do konce. Celých 600 stran jsem přečetl jedním dechem, ani mi to nepřišlo až tak dlouhé… Co mě možná trochu zklamalo (zatímco ostatní to považují za klad, protože se tím kniha v podstatě odlišuje od Cameronových Vetřelců) je „lidské“ řešení záhady na stanici. Člověk se tak nějak podvědomě těší na nějaký mimozemský šmejd a on je za tím „jen“ starej dobrej strýček Sam :) Co se týče bonusů, jsou kvalitní stejně jako román, nicméně kromě Carpe diem jsem nečetl nic z autorovy ostatní tvorby, takže se nemohu zbavit pocitu, že mi něco uniklo.

Honzeecheck  | **** 30.11.2010 12:24

Radši hned upozornim že military SF neni zrovna to, co mam ze všeho nejradši a knihu jsem koupil jen díky tomu promu na Legii. I tak se mi to hodně líbilo… začátek jsou opravdu nechutně vykradený Vetřelci, hlášky amriňáků dobrý, ale v ménech jsem se opravdu neorientoval. Ale to nevadí… do půlky se toho moc neděje, ale zrovna ve chvíli, kdy jsem si řikal že už mě to přestává bavit tak se to konečně rozjede. Těch posledních 200 stránek cca je maso který chytne a nepustí a nemá smysl v tom hledat chybky. Hrozně s emi líbilo jak se nedrří kalsickej klišé a popravuje si postavy bez nějaký velký pompy. A samotnej konec se mi taky líbil… Moje nadšení ale hodně zbrzdili povídky. 95 a 1/2 hodiny je fajn, i když vzhledem k tomu jak málo se tam stane je strašně dlouhá. Zbytek jsou v lepšim případě vcelku čtivý scény bez začátku, konce, natož pointy… navíc z každý stránky přímo vytejká nekritickej obdiv k zelenejm mozkům. V tom horšim to jsou prostě kecy o ničem (Rub a líc, Jako sen). Přesto doporučuju, za 350 solidní bichle, která chvíli vydrží i když přeskočíte vcelku zbytečný povídky

KeB  | ***** 07.12.2010 11:53

Při čtení sem doslova viděl jak borec řve AAAAAARRRGHHH a řeže z té obrovské flinty co drží po těch šalenejch mašinách…

A teď vážně je to nadupaná jízda smrdící krví, střelným prachem a pachem explosiv. Pro všechny fanoušky military scifi můžu jen doporučit. Akorát ten nijaký konec mi opravdu vadil. Proč Fabián nerozepsal osudy přeživších vojáků a jedné „vojandy“ dál? Z povídek se něco vyčíst dá ale… Za sebe se nemůžu zdržet srovnání s Bartošovými Žoldnéři. Ti mi i přese všechno přijdou lepší. Ale každopádně si Fabián zaslouží stejně jako Bartoš plných sto ran…

A 93 a 1/2 hodiny je úplně šílený kousek. Nejšílenější ze všech šílených kousků co tam k tomu hůlavnímu nářezu jsou.

tartan  | ***** 27.01.2011 14:14

Nové vydanie tejto prvej Fabianovej knihy je z fanúšikovského pohľadu čitateľské absolutórium – okrem samotného románu tu dostáva, v rozsahu takmer tretiny knihy – dej a svet románu doplňujúce a rozširujúce poviedky/novelu. Vskutku bohatá nádielka! Mne osobne na tejto knihe trochu vadil, resp. som si za celý čas nevedel zvyknúť na prítomný čas rozprávania + v 3.osobe. Do očí ma to bilo najmä pri dialógoch. No a, samozrejme, viac ako očividná (nielen) inšpirácia Votrelcami – na jednej strane lákadlo, na druhej trochu varovanie, v konečnom dôsledku však – po podstatnom odklone v priebehu deja od na prvý pohľad slepého kopírovania Cameronovej superklasiky, nakoniec výrazná spokojnosť. Najlepšia Fabianova kniha to však nie je.

Majkl  | ****1/2 19.02.2011 12:54

K príbehu Mariňákov sa veľmi dlho vyjadrovať nebudem, prečítajte si môj komentár k samostatnej knihe. Robert Fabian svoje najúspešnejšie dielo po rokoch prebrúsil, ide tu o formu a jazyk, dej je v nezmenenej podobe. Či je to kvalitatívne lepšie, nezodpoviem, pretože Mariňáci sa mi čítali rovnako dobre aj pred vyše dvoma rokmi, aj teraz v štvrtom vydaní českej military scifi (porovnaním oboch textov nájdete odlišnosti vo vetnej skladbe a podobne). Oceňujem však veľký formát (ktorý je ale menej skladný ako pekná tehlička 110×160), väčšie písmo (v pôvodných Mariňákoch sú to mravce :)), mnohé ilustrácie Jana Doležálka a samozrejme poviedky. Môžeme sa hádať, či stoja za prečítanie, alebo by sa bez nich kniha nezaobišla. Je to subjektívne a odpovedať budete podľa toho, či máte tvorbu Roberta Fabiana radi. Mám ho v Top10, takže odpoveď je jasná, aj keď niektoré texty sú trochu zbytočné (prakicky popisujú len to, ako sa niektorí členovia jednotky dostali k mariňákom). Na Mariňákov už autor predtým nadviazal Hvězdou, avšak stále tu boli medzery, ktoré sa rozhodol doplniť niekoľkými poviedkami-fragmentmi, než samostatným románom. Myslím, že autor ako je Fabian, by dokázal tieto udalosti popísať kľudne v ďalšom výbornom štyristostránkovom románe, ale aj táto možnosť má svoje kúzlo. Čriepky som usilovne zbieral a aj keď ich nebolo veľa (a samozrejme nejasné, ako sa na RF patrí), dokázal som si (ako na mape) namiesto bielych miest nakresliť aspoň približné obrysy – otázniky však stále ostávajú (95 1/2 hodiny, Rub a líc, Jako sen). Čo dodať? Kniha ma navnadila na nové čítanie Hviezdy, po ktorej si samozrejme časom dám Planetu, Carpe Diem a Semper fi a som rád, že som ju kúpil, aj keď mám doma vydanie z roku 2001. Odporúčam prečítanie nielen skalným priaznivcom, ale aj nováčikom. Prinajmenšom román sa im bude páčiť, zvyšok ocenia až po prečítaní ďalších diel RF a obľúbia si autorove zaobchádzanie s informáciami.

juno  | ***** 30.06.2011 23:00

Toto bylo necekane. Kniha ke mne prisla znenadani, neco jako prujem zamlada, kdy jsem na zahrade souseda pul dne ujidal visne a pak zapil litrem mleka. Ja nevzdelanec ani o Fabianovi predtim nikdy neslysel :( Okamzite jsem pred cetbou nastudoval jeho bio a strucne projel zde na Legii Fabianovu bibliografii atd… 19:00 → pripravil jsem se, zapalil si ritualne (pri zacatku kazde knihy) doutnicek a udelal stredne silny kafe a… prvnich 30 stran si rikam fajn, good, strana 44 → porad se drzim, strana 90 → kafe studene, shit, jdu udelat nove… ne, az za chvili, strana 110 → pes chce ven, pustim ho na balkon, citim smrad, udelal to na balkone, nezajem… strana 250 → 6 rano, mydriasa v ocich, hryzu nehty a rikam si, ze ani v nedeli se nevyspim, nedele 20:00, pokoreno. Toto je takovy mazec, ze ikdybych si dal baleni Rohypnolu, tak me to neuspi. Nikdy jsem necetl military, nemam s tim zkusenost a myslel jsem si, ze toto tema me ani nemuze chytnout a jak vidite, tak tato kniha me stala hodinove uklizeni balkonu a jeste mensi problemy doma :D. Velka poklona, pane Fabiane… Na poradniku jiz mam Planetu, jen kdyby toho casu bylo vice. Urcite to vyzkousejte, po strane 100+ chytne a nepusti, neprohloupite a myslim si, ze je to jedna z knih, kterou stoji za to predat detem. Omg co to melu?Asi uz starnu :D

Methat  | ***** 09.07.2012 21:57

Tak toto bol nářez! Aby ste si Mariňakov užili na sto percent, treba knihu čítať viackrát, aby sa zažili a zapamätali si postavy, pretože ich je veľké množstvo a z väčšej časti ich autor ani nejak bližšie neopisuje. Na jednej strane je to výborné, pretože tak platí pravidlo anonymity a ak nejaká postava zomrie (bude ich zomierať ako na jatkách), tým, čo ich zabili, poviete: „Svinéééé!“ a idete ďalej. Na strane druhej som si obľúbil hlavne nerozlučnú dvojku Kaminskeho a Drakea, poručíka Harisa, seržanta Seeksa, pilotov O´Neilla a Dinersa, Hicksa a Tylerovú (drsnú kočicu) a v poslednom rade aj strelca Clarka. Autor bral na mená svojich vojakov určite inšpiráciu z rôznych kníh svetových autorov, filmov alebo hier, pretože som si mohol takmer každého jedného vojaka niekam zaradiť. Ničmenej, bol som sklamaný, že mariňáci skončili takmer „v strede“ knihy (jednoducho ma zaujímal osud hrdinov, ako ďalej pokračoval), no nasledujúce poviedky v tejto tučnejšej edícii mi to čiastočne vynahradili. Príbeh nechcem prezrádzať, pretože v knihe je množstvo zvratov, no určite každí bude vedieť, ako to dopadne (niekoho napadne inšpirácia z Votrelca alebo Duny). Bonusy potešili – hlavne hneď prvá poviedka 95 a pol hodiny, Rub a líc a Slibuji, ostatné boli slabšie, no ako celok prinášali staré postavy, a tak ste im mohli ešte raz zamávať zbohom . Rozhodne si Mariňákov dám niekedy znovu. A keby vyšiel film (čo určite nevýjde), nebol by som proti!

_____________­_____________

Kdyby se elektronika dokázala radovat, udělala by to právě nyní. – mikroprocesor

„Taky jsem si nikdy nemyslel, že na vlastní oči uvidím, jak se podstavec pro ukájení chtíče změní v biologicky dokonalý druh – v mariňáka!“ – Kaminsky