originál vyšel: 04/1994

vydání: Epocha (web) 2010

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

Mrowka  | **** 06.11.2010 01:15

Trochu syrové, ale čtivé a zábavné.

the.rage  | **** 11.11.2010 18:36

Smithe znám a mám ho rád, takže pro mě byla koupě téhle knihy povinnost. Je to akční, je to vtipné, je to příjemně cynické a k tomu si připočtěte hlavního hrdinu, sympaťáka s citem pro průšvihy, Starka. Autor tenhle typ figur umí, navíc i tady se mu podařilo vybudovat komplexní a zajímavý svět a ještě mě několikrát překvapit v odhalování toho, že „něco je jinak“. V tomto případě „všechno je jinak“. Kdo má rád svižné čtení a la Žamboch, Kulhánek, Morgan či Kopřiva, neměl by tuhle knížku minout. Autor by si zasloužil, aby ho čeští čtenáři KONEČNĚ (znovu)objevili.

Svarec  | *** 14.11.2010 20:37

Autor píše čtivým stylem, okořeněným nějakým tím humorem, příběh vypráví v první osobě z pohledu hlavního hrdiny Starka, který kupodivu není neporazitelný bouchač, ale docela charismatický sympaťák. Svět asi nezařadíte mezi Top 10 nejreálnějších vizí budoucnosti, ale Smith se zřejmě o nic věrohodného ani nesnažil. Pokud chtěl jen vytvořit čtenářsky atraktivní, zajímavé a zábavné prostředí, tak se mu to dokonale povedlo. Do tohoto bodu kniha nemá chybu, jenže… Jsou tu dva problémy. Tím prvním jsou snové sekvence ze Žíše snů (takhle se to fakt jmenuje), které zabírají dobře čtvrtinu knihy. Nemám obecně snové surrealistické pasáže v knihách moc rád, navíc se mi nechtělo opouštět ten opravdu poutavý Smithův svět. Takže tady jsem se spíš nudil než bavil. Druhý problém je ten, že román je všude inzerován jako akční scifi podobná třeba Kulhánkovi, přitom akce je v něm poměrně málo. Ono sice není nouze o vypjaté momenty, ale akce ve smyslu přestřelek a boje muže proti muži tady prostě moc nenajdete. A nejen to, Smith mnohdy sklouzne k filosofování, jakoby se snad snažil vložit do knihy nějaký přesah. Ke konci už jsem se musel přesvědčovat, že nečtu nějaké přemýšlivé dílo z pera jednoho z klasiků žánru jako třeba Asimova nebo Clarka. Osobně bych byl radši, kdyby zůstalo u akčního scifíčka, protože právě to jsem od knihy čekal. Nicméně i přes tyto dva závažné (a čistě subjektivní) nedostatky je to pořád dobré počtení, v žánru akční scifi už jsem však četl lepší.

Sirius  | ***** 02.12.2010 01:24

Občas se stane, že narazíte na knihu, o jejímž vydání jste dlouhou dobu nevěděli, od které jste ani nic moc neočekávali a z níž se po dočtení vyklubala pecka roku na poli sci-fi literatury. A přesně takový je titul Není cesty zpět od M. M. Smithe. Už dlouho se mi nestalo, aby mě nějaká kniha narativně tak uspokojila jako právě tahle. Ze začátku se to sice tváří jako docela obyčejný sci-fi thriller, ale jakmile se to přemostí, tak je to teprve pecka. Zábavná pecka, která nenudí. Líbí se mi ta neustála hra se čtenářem s nímž autor několikrát komunikuje prostřednictvím hlavního hrdiny a ten skvěle fungující fikční svět mě taky nehorázně bavil. Líbí se mi ten obrovský gejzír nápadů, který kniha obsahuje Navíc je to celé psáno takovým odlehčeným jazykem, takže vám nebude dělat problém, sníst to jako malinu. A kór když je tu hlavní hrdina Stark – většího sympaťáka jsem v poslední době nepoznal. Prostě tohle byl výborný tah na branku a už se těším na další autorovy knihy. A to říkám jako skalní fanoušek české fantastiky. Smith putuje do mojí topky a kniha rovněž :-))

SiriusChico  | ****1/2 03.07.2011 16:01

Je to snad první kniha, kde hlavní hrdina čtenáři cíleně lže a my mu to žereme :-)

MartinJ  | *** 28.10.2011 00:19

Stejně jako napsal někdo výše, mám z knihy ambivalentní pocit. Ta sci-fi část se mi opravdu líbila, za tu bych dal nejméně 80 %, ale ta snová část mi přišla slabší, tak na 40 % (ani ale vlastně nevím proč, prostě mi nějak nesedla). Proto výsledné 3*. Nejvíce se mi líbil postupně odkrývaný životní příběh hlavního hrdiny. Starkovi se nechce hned s pravdou ven nebo aspoň ne s celou, tak nám to podává hezky pěkně po kouskách. No a pak samozřejmě vtipné „hlášky“, ty stojí za to.

Dilvermoon  | ***** 14.11.2011 16:06

Román začíná jako drsný akční příběh z podivného Města, rozděleného na různorodé Čtvrti. V jedné vládne extrémní pouliční násilí, pouhé lejno na vedlejší sedačce v MHD je dokladem solidní přepravní kultury a účinnost drog se snižuje ředěním crackem. Jiná je plná workoholiků a obyvatelé další vůbec netuší, že za jejich zdmi není postapo krajina zamořená radiací. A další…. Jak říkám – akce, humor (smál jsem se i nahlas, ale s tím bude v dalších částech konec), hodně zajímavé Město. Skvělé.

Pak je tu snová část ze Žíše šnů (tenhle název mě trochu bušil do očí, nicméně bude logicky vysvětlen). Jako by šlo o jiný román. Není divu, prostředí se dramaticky změní. Z reálií jsem měl spíše fantasy pocit, svět je to opět barvitý, já osobně bych ale raději zůstal ve Městě.

A pak závěrečná část, kde se autor vedle uzavírání celého děje věnuje tomu, co Stark skrývá uvnitř sebe, různým postřehům za života (platícím i velmi obecně), které na mě hodně zapůsobily. U jedné pasáže se přiznám, že se mi až sevřelo hrdlo. Ovšem není to nedějové, naopak. Jednotlivé střípky mozaiky do sebe začnou pomalu, ale jistě zapadat, až se kruh uzavře a vše je vysvětleno. Parádní konec.

No jo, každá ze tří částí je dost jiná, ale to vůbec nevadí. Když k tomu připočítám výborný překlad a text bez překlepů…..5*

greatsun  | **1/2 02.01.2012 19:03

Přiznávám, že na tuto knihu jsem se docela těšil! A výsledek? Docela solidní pocit mišmaše… Jak bylo řečeno v jiných komentářích samotné město mě bavilo, když přišlo na snění tak jsem vážně uvažoval, jestli mám číst dál a korunu tomu dalo filozofování hlavního hrdiny. Myšlenky, které v této fázi rozebírá jsou dozajista silné a z větší části s nimi souhlasím, bohužel mi nezapadají do celkového konceptu knihy. Stejně tak to bylo i s hláškami a mluvou přímo na čtenáře, někdy vtipné vkusné a trefné, jindy jsem se divil proč je to tam psáno… Plusové body u mě má výborné a gradující používání přídavných jmen, ale i tu jsem občas cítil, že je jich tam nějak moc.

V souhrnu hodnotím 50%. Mám rád knížky, které se proplétají a postupně odhalují tajemství umně skryté, v tomto případě mi ale cesta k jeho odhalení zas tak zábavná nepřipadala.

Pepa 62  | **** 10.02.2012 20:06

Velmi dobrá kniha s dalším ze sympatických hrdinů, kterých sci-fi nabízí hned celou řadu.Napadá mě třeba Jason din Alt z Harrisonových Planet smrti a nebo třeba Bruce Willis z Pátého elementu.Bavilo mě to postupné odkrývání souvislostí včetně závěrečné pointy a oceňuju i to, že i když se nabízelo chrlit rok co rok další a další Starkovy dobrodružné příběhy,Smith se rozhodl jinak.Teď ještě, aby Epocha splnila svoje plány s opětovným vydáním dalších Smithových děl!

Majkl  | ***1/2 10.02.2013 09:30

Už sa mi dlhšie nestalo, aby som sa pri výbere čítania nejako záadnejšie pomýlil, resp. ma kniha nečakane prekvapila. Nuž, tu sa to stalo. Chcel som akčný thriller s hrdinom drsňákom, pri ktorom by som si oddýchol, obálka aj nejaké hmlisté povedomie o tejto knihe mi našepkávali, že tak tomu aj bude. Prvá tretina knihy spĺňa tieto požiadavky, nie je síce až tak akčná, ale povedal som si, že sa to ešte len rozbehne. Následné zakotvenie v Žíši však dej spomalí (nestratí sa však pútavosť) a posledná objasňovacia tretina zaváňa Dickom. Mišmaš, ale pomerne dobrý. Nižšie hodnotenie nie je ani tak preto, že som chcel akčňák, ale nedostal ho, ale skôr preto, ako kniha klame v dojmoch a ako sa prvá tretina knihy v Meste od zvyšku knihy líši. Je to skrátka obrovský rozdiel a kniha pôsobí nesúrodo. V mojom prípade sa neobjavila chuť knihu zavriť a odložiť, avšak pre niektorých čitateľov to môže byť problém. A tak sa z akčného thrilleru v meste, v ktorom ľudia žijú podľa vlastných prečudesných zákonov, stalo dielo hodné zamyslenia s veľmi dobrou pointou a prekvapivým objasnením. Som spokojný, ale ak si budete chcieť niečo prečítať od Smitha, nedávajte na prvé dojmy z obálky! (Školácka chyba :P)

kato  | ** 03.01.2014 22:01

Nejlepší na knize jsou popisy ruzných nechutností, zkažeností a zvěrstěv v určitých čtvrtích :) Potom ještě celkem vtipné a drsné hlášky „soukromého detektiva“ Starka. Jinak ještě celkem ucházejíci akce ve městě, se změní ve snovém světě v úplnou frašku. Vrcholem jsou obtěžující a ke konci dost sílící filozofické pindy hlavního hrdiny. Logické nesmysly v ději komentovat nebudu – u tohoto typu akční sci-fi není potřeba používat mozek, má za úkol bavit. Já se bavil pouze ze začátku. Dočetl jsem se sebezapřením. Dvě hvězdičky za nechutnosti a hlášky :)

trudoš  | **** 03.05.2016 00:15

Svérázná kombinace thrilleru a komiky, kdy jedno nezůstane nic dlužné druhému. Michael Marshall Smith dokáže stejnou měrou pobavit sarkasmem drsné školy, jako zaujmout nápaditou akcí, která má šťávu. Naneštěstí tam, kde končí přestřelková část románu, začíná snový surrealismus, jenž mi drobně zamotal hlavu. Na autorovu obranu musím říct, že když si nakonec zvyknete, zjistíte, že to všechno drží inteligentně pohromadě. Což vás donutí ke zpětnému přehodnocování. Kde předtím byla jen nahláškovaná pranice, se začne rýsovat příběh zapomenuté křivdy a nechtěné zrady. A následků, před kterými nejde uniknout. Pouze se jim postavit čelem.
Kromě hlavní dějové osy mě však nejvíc bavily detaily v podobě hypermoderních přístrojů, které díky kybernetice získávají lidské vlastnosti. Jenže vlastnosti pětiletého dítěte, které právě zažívá rebelantské období. Tyhle střípky pak všechnu tu chlapáckou vážnost shodily do roviny příjemné relaxační četby, po jejíž otevření už pro mě nebylo cesty zpět.