série: Harry Dresden

Kategorie: fantasy - urban fantasy

originální název: Grave Peril
originál vyšel: 09/2001

vydání: Triton (web) 2010

Renča  | **** 28.12.2010 21:36

Po boku Harryho jsme si za dva díly zvykli vídat poručíka Murphyovou, tentokrát ji však autor „odložil“ do milosrdného spánku po útoku Noční můry a představil nám jeho nového parťáka, božího rytíře Michaela, jehož meč a víra dokáží při boji s nestvůrami divy. Více prostoru dostává i Harryho milá Susan. Čaroděj si konečně přiznává, co k ní cítí, a vydává se kvůli ní na sebevražednou misi. Opravdu jsem se těšila, že Harry bude randit s upírkou, ale zdá se, že autor má jiné plány. Série mne chytá čím dál víc a pokud jsem po prvním díle váhala, zda vůbec ve čtení pokračovat, teď jsem ráda, že jsem to s Harrym nevzdala, protože zatím to vypadá, že s každým pokračováním je lépe propracovaná a komplikovanější zápletka. Je to stále „jen“ odpočinková, suchým humorem prokládaná detektivní fantasy, ale to je přesně to, co od ní žádám. Pro Harryho fanoušky je tento díl typu „musíš přečíst“, protože zanechává několik otevřených dvířek a odrazových můstků. Kam nás zavedou, na to jsem sama zvědavá.

jethro.tull  | ****1/2 09.01.2011 17:42

Strhující děj. Knihu jsem málem ani neodložil. Oceňuji autorovu nápaditost, vždycky se bavím, když autor dovede své postavy do neřešitelné situace a pak přece jen nějaké řešení najde. A to se Jimu Butcherovi podařilo výborně a ještě ke všemu s humorem. Boxerky se žlutými kachničkami se mu povedly.

Poznámka pro TRIFID: Stále ještě nemáte na korektora a to jsem vám na něj přispěl třemi stovkami, které jsem dal za knihu. Některé překlepy jsou dost kuriózní. Např. na str. 86 se popisuje Dresdenova lednička: „Moje jednička je starodávná bedna s ledem.“ Taky mohla být s jedem. Na str. 490 „Charity propustili tři z nemocnice dny přede mnou.“ a na str. 350 se vyskytuje zvláštní slovesný tvar „položiliy“. A pak je tu „Chrám Pany Marie Andělů“ (str. 45 a 98) a „Spojené Státy“ (str. 164) a tak dále.

keryneja  | ***** 18.06.2011 12:30

konecne sa dostava na cesky a slovensky trh aj tento skvely americky autor. seria ktora sa stale doplna aktualne trinastou knihou je uzasna :) originaly samozrejme nemaju chybu :) preklad ma ale nijak zvlast nenadchol. je neuveritelne ako kazda dalsia kniha dokaze zaujat niecim novym

honajz  | ** 19.10.2011 11:17

Půjdu proti proudu. Začátek je nabit akcí, aby to sklouzlo k ukecané telenovele. Navíc v tom začíná být zmatek – co bylo dřív vysvětlené skoro do mrtě, nyní se objevuje jen v náznacích (mankote, jaká kmotřička?!, kde se vzal Michael?). Atributy z minula, co fungovaly, jsou pryč (Murphyová, suché hlášky, Bob), ani toho humoru moc není. Harry je pořád zbědovanější, až už to začíná být trapné, jak se Butcher vykrádá a žene svého hrdinu neustále za hranice sil, bolesti a zmlácenosti. Chybí tomu nadhled a erotické pasáže sem už vůbec nepatří, to je jiná liga.

tomts  | *** 12.05.2012 21:56

Tentokrát je celý příběh věnován upírům a Dresdenově boji proti nim a proti duchům ze záhrobí. Má nového parťáka Michaela- rytíře Kristova. Popravdě moc mě to nenadchlo, Harry je tak nějak pořád vnitřně rozervaný, chvíli je skoro superman a pak je zase bezmocný a neschopný. Jako když se Butcher nemůže rozhodnout co chce vlastně psát… Přitom mi u předchozí knihy přišlo, že už si to vyjasnil… Do toho nešťastná láska jak z venezuelské telenovely…

Sirius  | ***** 15.07.2012 15:43

Nářez. Butcher změnil šablonu a přivedl na svět (zatím) nejlepší a nejtemnější díl svojí série se spoustou parádních zvratů. Zdá se, že Harrymu bude fakt horko.

trudoš  | ****1/2 19.01.2016 00:34

Čaroděj Harry Dresden si mě získal už svým prvním dobrodružstvím a každá další kniha jen utvrzuje mou oblibu celé série. Není to žádný literární zázrak, možná spíš naopak krásná ukázka toho, jak pět set stran vyplnit vatou. Ale zas vatou, která se čte jedním dechem. A na rozdíl od žánrově podobných příběhů Johna Taylora od spisovatele Simona R. Greena, Jim Butcher umí ty stránky vyplnit dějem, který alespoň někde začne i skončí, takže nepřipomíná pouze lunaparkovou jízdu na řetízáku.
Temná hrozba se zaměřuje na duchy a lehce navazuje na zápletku prvního svazku. Dějově mi přišla o chlup lepší, ale to je zcela věc vkusu – důležité je, že autor si drží laťku nastavenou stále stejně vysoko, a jestliže vás bavila Bouřková fronta, bude vás bavit i tenhle díl.
Velké plus si u mě konkrétně tenhle román získal závěrem, který nejen že rapidně zamíchal vztahy mezi hlavními hrdiny, ale navíc vytvořil poměrně zásadní zlom v celém cyklu.

Speedemon  | ***1/2 27.01.2023 08:39

Série se začíná více propojovat a i když dostáváme další epizodní kniha, tak díky známým postavám a událostem z předchozích dílů si autor může dovolit kontextu. Takže se nám do hry vracejí upíři, které poznáme mnohem detailněji. Na začátku má člověk pocit, že mu asi nějaký díl utekl protože se tu prohání postava o které jsme v životě neslyšeli a nikdo z toho nedělá vědu. Celou dobu jsem čekal, zda to autor nějak vysvětlí a ouha. Rozhodně zajímavý vypravěčský postup :) Závěr nechává otevřené vrátka do čtvrtého dílu na který se rozhodně těším.