kniha » Slepozrakost
v Top10 2 | chce si přečíst 8 | chce mít v knihovně 4 | má v knihovně 46
hodnotilo: 49
81%
Koupit knihu:
Fantasya.cz
Slepozrakost

Peter Watts

Slepozrakost

Kategorie: sci-fi - hard sci-fi

originální název: Blindsight
originál vyšel: 10/2006

vydání: Triton (web) 2011

odkazy: 2x [recenze], 1x [ukázka]


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1

 [37] Madam Brbla 16.07.2011 10:58  

@BD[27]: Toho Hamiltona se zas tak obávat nemusíš, náboženských prvků je hodně akorát v úvodu série „Úsvit noci“, pak tahle dějová linie ustupuje do pozadí. Jen je třeba se dost soustředit vzhledem k množství postav a jmen, co se cyklem proplétají. Mě Hamilton dost zaujal a to taky nejsem žádná ortodoxní kudlanka;-).

 [36] Hyperion (editor) 15.07.2011 20:52  

Nevím, jestli ti to bude přímo vyhovovat, ale něco mi říká, že by tě snad mohla bavit klasika typu Gateway od Frederika Pohla. Jen to musíš číst s tím, že je to už hodně letité. Zkusit můžeš i novelu Úder od Grega Beara.

 [35] Dilvermoon (editor) 15.07.2011 19:53  

@BD[34]: Hluboký psychologický ponor v hard sci-fi…? Úkol vskutku nelehký…

 [34] BD 15.07.2011 19:46  

Tak jo – pak tedy chci podkategorii – hodně hard sci-fi s věrohodnou psychologií postav, ideálně trochu do spaceopery ;-)

 [33] Hyperion (editor) 15.07.2011 18:57  

Hard-SF je hodně široký pojem, těch autorů jsou desítky, namátkou Marťanská trilogie od K. S. Robinsona, Dračí vejde od R. L. Forwarda, Zlatý věk Johna C. Wrighta, romány Grega Beara, Gregoryho Benforda, Davida Brina atd. atd. Mluvíme tu o celém subžánru, jistě ti funguje Google, pokud chceš zaplavit různými tipy :-)

 [32] BD 15.07.2011 18:53  

Prostě Egan a Baxter, to mi na dlouho nevydrží. Omlouvám se, jsem při pátku roztěkaná a odesílám příspěvky jinak, než jsem zamýšlela.

 [31] BD 15.07.2011 18:51  

Celou diskuzi jsem samozřejmě přečetla. Jen prostě doufám, že někoho ještě něco/někdo napadne… Jestli je výsledkem jen Egan a Baxter, tak t

 [30] BD 15.07.2011 18:51  

Celou diskuzi jsem samozřejmě přečetla. Jen prostě doufám, že někoho ještě něco/někdo napadne… Jestli je výsledkem jen Egan a Baxter, tak t

 [29] Dilvermoon (editor) 15.07.2011 18:27  

@BD[27]: Když si přečteš celou diskusi zrovna tady u toho Wattse, tak najdeš, co hledáš. Přesně tohle se tu nedávno řešilo.

 [28] Hyperion (editor) 15.07.2011 18:27  

Zkus Grega Egana a Stephena Baxtera, především jeho Xeelee.

 [27] BD 15.07.2011 18:14  

Zkusila jsem Blindsight po přečtení Wattsovy povídky v New Space Opera 2 a jsem totálně unešená. Hodně hard SF, jenže kde vzít další? Přečetla jsem kompletně Reynoldse (nejvíc Pushing Ice a Diamond Dogs) i Bankse (vynikající Feersum Endjinn), Lema a Strugacké. Zkusím McDevitta (viz FerryH), ale nemáte někdo ještě nějaký tip? Pokusila jsem se číst Hamiltona, ovšem nemám ráda náboženské prvky, Vernora Vinge, na můj vkus ploché nebo žádné postavy, celkem mě baví Robert Reed, četla jsem Ashera.

 [26] idle (editor) 01.07.2011 10:13  

@Majkl[25]: Já o tom zase tak moc nepochybovala. :)

 [25] Majkl 01.07.2011 10:03  

@idle: som rád, že sa páčilo :)

 [24] FerryH (editor v době uložení příspěvku) 25.06.2011 08:42  

@Dilvermoon[12]: ano, ve ctenarskem vkusu mame asi k sobe docela blizko, jen ja jsem v „souzeni“ ponekud radikalnejsi… :)))
ale jeste zpetne k jednotlivym uvedenym Hard SF autorum.
Souhlasim ze Forward, Baxter a Vinge(Vendor) nekdy maji neco „Hard SF "spolecneho… ale nezda se mi ze vzdy v kazdem jejich dile je to prave a predevsim jen Hard SF, v mnoha pripadech jde o jednoduchou Space Operu a teda cistou esenci zabavy a relaxu a zadne velke vedecke "Hard“ bych tam nehledal… mozna ze tu srovnavate kazdej jine dila, ktere jste od tech kterych autoru cetli, abych byl ale konkretni:
Forward, ano… zde bych vse co u nas vyslo radil do Hard SF i kdyz urcite prvky Space opery jsou i zde… vcelku to mam ovsem zarazeno jako lehouckou prijemnou a zabavnou cetbu, i kdyz zcela jasne Hard SF … zde u tohoto autora je zrejme ze to JDE… Hard SF ne vzdy teda znamena: vrcholna vedecka a komplikovana nuda!!
totez se da rici i o Baxterovi – ovsem i zde je nekolik „ALE“ – serie Xeelee zpocatku vypada stejne jako Forwardova historie Cilu … ma to stejne prvky Hard SF, i kdyz asi s ponekud slozitejsimi sociologickymi ulety (mozna proto se mi Vor a Proud vubec, ale vubec nelibi…:)) ovsem dalsi pokracovani serie je Space Opera jak fik a bylo to pro mne opravdu cteci masickooo-pochutnanicko!! hodne jsem se u Časupodobné nekonečno a Prstence bavil… :)) dobre na tom celem je ze Baxter ani u techto spaceopernich dilu neodvrhne to Hard SF!! je tam te vedy stale hodne, ale je neskutecne zabavna! :)) zato tech saciologickych psychoblafu a uz je nastesti jen velice pomalu…

Vinge? no tak to uz je zcela jiste jen Space opera! Hard SF tam snad hraje roli trosku v Hlubina na nebi, ale jen fakt malo… prvni dve knihy te volne serie jsou ciste space opera a dokonce bych rekl, ze skoro mladeznicke a az detsky nenarocne relax spejsky… ovsem nic proti!! mne se to libilo… a ne ze ne! mam tyhle spejsky fakt rad… i kdyz pravda je, ze cim vic jsem tehle literatury za ta leta precetl, tak tim vic pak ocenim sikovne skloubeni narocne vedy (teda to Hard) s tou cistou esenci zabavy a relaxu, jako je space opera … nanestesti tehle tech zdarilych fuzi a mixu je tak pramalo, ze bych az brecel :O((
namatkou uvedu alespon par pro mne nejvydarenejsich: Clarke (a urcite i ty romany psane spolu s Baxterem!),A­lastair Reynolds, Neal Asher a McDevitt – jeho Hard SF spejsky jsou asi predevsim knizky v serii Motory boha, ovsem i v ostatnich jeho knihach je te vedy opravdu hodne a pritom zustava prevelice zabavna a je tam i hodne tech socialnich a psychologickych prvku, ovsem McDevitt to proste umi… dokaze ty nudne socio-psycho blafy, ktere si taky rikaji veda a ja bych spis pouzil vyrazy samanska veda, podat ctenari tak, ze to je stale jeste zabavne a ne nudne!! teda s vyjimkou jedne opravdove nechutne sr**ky, a to Ďáblovo oko pred tim DURAZNE varuji… je to fakt na zbliti… :O(( nechapu jak neco tak uboheho mohl tak dobry autor napsat… :O(( to ale neni nudne nejakym psycho-socblabolem.. to je nudne tim jak BLBE je to napsane…je to pouha primitivni a take hodne pitoma vesmirna detektivka… nenapadita a spatne napsana az to boli…
urcite jsem na spoustu dobrych autoru co dokazi fuzovat Hard SF a excelentni zabavu zapomnel… ale vypsat je vsechny nebylo umyslem, spis jsem chtel jen zduraznit:
napsat neco Hard SF nemusi vzdy znamenat, ze to musi byt nudne az to boli… da se to napsat zabavne, az tak, ze to nedela problem cist i velice nezkusenemu ctenari-mladeznikovi, a nepohrdne tim pritom ani stary pard, co prelouskal uz tisice a tisice knih jako ja a asi take odhaduji i Dilvermoon … ono to ma i svuj logicky vyvoj, tenhle ctenarsky vkus a jakoby navrat k preferencim k relaxu a zabave v pozdnim ctenarskem veku.. :))) v urcitem zlomovem okamziku, kdyz mate nacteno par tisic knizek a precetli jste opravdu kde co… tak najednou zjistite, ze tech opravdu dobre a zabavne napsanych knizek je jak safranu, a ze tech zabavnych relax SF, ktere jsou zaroven i posazene do hodne dobre „vedecke marinady“, je opravdu pramalo… a je to hodne vzacne koreni… a je to asi tim, ze prave tohle je asi nejhure „stvoritelne“.. ze prave TYHLE zdanlive spotrebni relax lahudky s podtextem neceho navic jsou tim nejvzacnejsim literarnim korenim… a asi to umi jen ten opravdu genialni literarni TalentOdBoha…

 [23] Dilvermoon (editor) 24.06.2011 11:28  

@idle[22]: Něco takového se ti ovšem muselo do mozku přímo vypálit. :-)

 [22] idle (editor) 24.06.2011 11:27  

@Dilvermoon[21]: Zřejmě neznáš mou schopnost zapomínat. :)

 [21] Dilvermoon (editor) 24.06.2011 11:24  

@idle[20]: To se divím, že je ti to jen povědomé. Pokud jsi do toho někdy byť jen nahlížela, tak zapomenout již nikdy nelze. :-)

 [20] idle (editor) 24.06.2011 10:43  

@Gaarq[19]: Dík, je mi to nějaké povědomé, do toho už jsem určitě někdy nahlížela. :)

Ale je to něco trochu jiného, než jsem teď měla na mysli. Tohle popisuje skutečnost, je to zajímavé, ale nedá se z toho odvodit, jak se mi něco bude líbit, pokud jsem to ještě nehodnotila.

To, co bych chtěla, by mělo porovnat má hodnocení s hodnoceními ostatních čtenářů, a z toho odvodit, s kým se shoduju víc, a s kým míň. A na základě té podobnosti pak odhadnout, jaké hodnocení se ode mě dá očekávat u knihy, kterou jsem ještě nehodnotila (ale jiní ano).

A abych nebyla úplně OT, tak dodávám, že podle těch cca 25 stránek, které jsem zatím přečetla, to vypadá, že mám blíž k Majklovi než Citymanovi.

 [19] Gaarq (editor) 24.06.2011 10:27  

@idle[17]: , @lamahe[18]: here we go: http://ark.wz.cz/misc/koeficient_ctenarovych_ocekavani.rtf

 [18] lamahe (editor) 23.06.2011 20:55  

@Gaarq[16]: tak to by zaujimalo aj mna…poriadne to prekutaj ;)

 [17] idle (editor) 23.06.2011 20:30  

@Gaarq[16]: Tak to by mě zajímalo. (Netvrdím, že tomu budu rozumět, ale zajímalo.)

 [16] Gaarq (editor) 23.06.2011 18:48  

@idle[6]: vzorec na výpočet čtenářských očekávání (tj. de facto vkusu) jsme tu už na legii vymýšleli. akorát nevím kde je zahrabaný, mám ho někde na kompu.

 [15] lamahe (editor) 23.06.2011 14:17  

@Dilvermoon[14]: iste, Egan je veľmi špecifický – a práve preto, že Majkl písal, že ho lúskal tak nejak ťažšie, išlo moje odporúčanie smerom k Forwardovi a ostatným, ktorých som spomínal

 [14] Dilvermoon (editor) 23.06.2011 13:35  

@Jana677[13]: Forward rozhodně je hard sci – fi, o tom žádná. Jen mám takový pocit, že Egan je trochu někde jinde. V nějaké nespecifikované podkategorii.

 [13] Madam Brbla 23.06.2011 10:14  

@Dilvermoon[12]: Přiznám, od Egana jsem zřejmě ještě nic nečetla – chystám se na „Axiomat“ nebo „Luminous“, až je seženu. Forward možná nejde za hranu, ale mě i pochopení současných poznatků z fyziky stojí hodně úsilí, takže pro mě Forward jednoznačně je hard:-).

 [12] Dilvermoon (editor) 23.06.2011 09:43  

@Jana677[11]: V souvislosti s propíranou těžkou hard sci – fi typu Egan bych určitě nezmiňoval Forwarda. Jeho bych zaškatulkoval spíše jako hodně moderního A. C. Clarka. Nijak moc nespekuluje a většinou se odráží od současných vědeckých poznatků (relativně pochopitelných i pro laiky) a moc za hranu nejde. A pokud by i to bylo na někoho moc, tak život Čílů se dá sledovat i jako docela zábavná historie jedné civilizace. :-) Něco podobného platí i u Ruchcha. U Egana o tom nejsem vůbec přesvědčen. A Baxtera bych zasunul někam mezi na půl cesty.

 [11] Madam Brbla 23.06.2011 09:16  

@Majkl[8]: Dobře Ti je napísal;-). Sice jsem ještě nesesbírala odvahu na Wrighta (letmý pohled mě vyděsil) a Xeelee nemám dočtené (to je to vycházení knih v dlouhých rozestupech), ale Forward a Vinge jsou výborní a čtiví autoři hard SF!

 [10] Madam Brbla 23.06.2011 09:13  

Jo, taky se na to právě chystám, ale mně se přes léto čtení táhne jak sopel po zdi, takže to vidím nejmíň na týden (spíše víc), než ze mě vypadne nějaký verdikt;-).

 [9] idle (editor) 23.06.2011 09:01  

Dneska jsem rozečetla, tak se určitě brzy podělím o další pohled.

 [8] Majkl 23.06.2011 08:31  

@lamahe[4]: napísal si mi všetky knihy, ktoré ma už skôr zaujali, len na ne nedošlo, vďaka :) Luminous zvažujem, možno si to kúpim, až pokúpim všetko, čo mám teraz v pláne. Odradiť sa nedám, ako vravím, prinajmenšom Město permutací ma naozaj silne zaujíma, takže to raz skúsim znova. A každý má iný vkus, na to nezabúdam :)

 [7] Majkl 23.06.2011 08:29  

@Pepa 62[5]: prečítaj si ukážku, recenziu ((ne)skromne doplním, že je moja ;)) a môj komentár – ak ťa to zaujíma, kupuj (alebo napíš Citymanovi, možno ti knihu predá ;)). Verím, že sa ti to bude páčiť. Podľa mňa to nebolo na hranici pochopiteľnosti, len si kniha rozmýšľanie, čo je v súčasnosti plnej paranormal románc pomerne zriedkavé. A medzi nami, neštudujem matfyz, a predsa som to chápal :) Čo sa týka tridsaťstránkového príbehu – to môžeš urobiť prakticky s každou knihou, len už ten súhrn nebude tak dobrý ako originálne dielo.

 [6] idle (editor) 22.06.2011 21:18  

@Pepa 62[5]: Já to říkám pořád, že by bylo super mít nějaký výpočet podobnosti vkusu, jako mají například na last.fm. Ale asi není sranda něco takového dát dohromady.

 [5] Pepa 62 22.06.2011 20:54  

Tak tohle miluju!Na Slepozrakost jsem se těšil a první ohlasy mé očekávání jenom potvrdily a pak najednou přijde v podstatě zdrcující komentář!Teď abych přemýšlel, jestli jsem víc Majkl a nebo Cityman!

 [4] lamahe (editor) 22.06.2011 10:26  

@Majkl[3]: Majkl, ohladom Egana sa nenechaj od FerryHo znechutit, to ze niekedy nieco nepochopil, pripadne mu nieco ine nesadlo, unho evidentne prerastlo do predpojatosti, ktora je zlym radcom ;)

Pravdou je, ze romany su asi tazsi oriesok, ale preco neskusit poviedky – bez zavahania ti mozem odporucit napriklad jeho zbierku Luminous, ktora u nas nedavno vysla – cca pred tyzdnom som ju docital a som velmi spokojny, klobuk dole pred autorom.

A ak ako zlozitejsiu SF beries kvalitnu hard-SF, tak jednoznacne skus R.Forwarda (Draci vejce, Hvezdotreseni, Saturnsky Ruchch), pripadne taka narocnejsia space opera je Wrightova trilogia co prave vychadza v NSO edicii (este chyba posledny diel), dalej knihy od V.Vingeho, ale neurazi ani stary dobry Baxter a jeho Xeelee.

 [3] Majkl 22.06.2011 08:04  

Môže byť :) Od Egana som čítal zatiaľ len prvú poviedku v Axiomate, ktorá sa už blížila k hranici pochopiteľnosti a Město permutací som skúšal už 2×, ale vždy som to odložil na čas, kedy sa na to budem môcť plne sústrediť – tá téma ma fascinuje. Akú zložitejšiu SF by si odporučil, ak nie Egana? A FerryH, skús Slepozrakost, možno by to bol šálok tvojej kávy a tvoj názor ako milovníka sf ma zaujíma ;)

 [2] FerryH (editor v době uložení příspěvku) 22.06.2011 01:36  

hmm, me Egan neprisel zas TAK slozitej, me prisel neskutecne NUDNEJ… a vetsina tech „vedeckych“ prvku a z nich se odvijejicich dejovych zapletek mne nijak neoslovila.
Je to tak nejak prepalene … nevim jak to napsat, tezko se to definuje; vetsinou se to tak nejak toci kolem kvantovych teorii a Egan pokazde – v tom co jsem od nej cetl – dochazi k zaverum ktere mi proste nesedi… a z toho se pak odvijejici sociologicke problemy, mi zase prijdou dost mimo misu… zkratka a dobre, ten pan, soude na zaklade dvou jeho romanu: Karanténa, Město permutací, neni muj salek kavy a zarekl jsem se ze od nej uz nikdy nic… :))
A pokud bych mel byt FAKT jedovaty rekl bych dokonce: vysoke hodnoceni del Egana a to caste ovencovani cenama, mozna lze hledat PRAVE v te zdanlive slozitosti tematu o kterych Egan pise … a to ze lidem zda vse nepochopene a zamlzene asi tak nejak super a cool … nebo se bojej rict – to je ale píč*****! tak tomu radej daj plne hodnoceni a ovenci autora vavrinem…
to ale nerikam, jelikoz treba tady na legii par dobrych pratel ohodnotilo ty zminene dve knizky, co jsem i ja cetl, velice dobre, ba i plnymi hvezdickami… a rici o techto mych pratelich neco takoveho...... to ne… na to sem moc velkej zbabelec… :)))))))))))

(..sakra! a nerekl sem presne tohle v te slozite vetne konstrukci?? no nevadi doufejme, ze sem to zamlzil skoro tak jako Egan, a ze mne stejne jako jeho spis lide pochvali, nez zlyncuji… :)))

 [1] Majkl 21.06.2011 07:36  

@Cityman: skús si prečítať niečo od Egana – napr. Město permutací (to som už asi 2× skúšal čítať :)). To je ešte zložitejšie ;)

1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu