Smilujse

série: Volstov a Ke-Hanská říše

originální název: Havemercy
originál vyšel: 2008

vydání: Talpress (web) 2011

snop  | *** 15.07.2011 13:38

Neni to spatne a ackoli dej ubiha stridave z hlediska 4 postav, da se v tom vyznat a nedochazi k tomu, co zname odjinud, tj. ze by se clovek tesil, az se zase zacne vypravet o Gandalfovi/Ty­rionovi/Geral­tovi/… Jenom upozornuji, ze je na tom hodne videt, ze to psaly dve zeny. Takze rozervana srdce muzu, muzske bratrstvi a, co bych neprozradil, homosexualni mag.

Shelagh  | ***1/2 24.02.2013 20:41

Příběh se odvíjí ve dvou liniích, které jsou popisovány dvěma jejich hlavními aktéry. Mág Royston, zhýčkaný šlechtic, je poslán do vyhnanství na ukrutně nudný venkov za diplomatický skandál, kde se setkává s mladým, naivním, ale nesmírně nadaným domácím učitelem Halem. Druhá část se odehrává v hlavním městě říše, mezi dračími jezdci, elitní, arogantní bandou nevychovaných a nesourodých jedinců. Ti dostanou za jeden ze svých prohřešků neobvyklý trest – musí strpět hodiny společenské výchovy a slušného chování. Základní konflikt se odehrává mezi Havranem, nejlepším a zároveň nejarogantnějším jezdcem a Tomem, vědcem z Verzity, který má převýchovu na starost.

Anotace knihy je trošku zavádějící, protože válka a hledání řešení potíží s ní spojených je aktuální až někde v poslední třetině, stěžejní jsou příběhy postav, linie, které se protnou před finále. Jednotlivé zvraty jsou očekávatelné, pointa je podle mého lehce vykonstruovaná, přinesla mi mírný pocit zklamání. Pokud máte rádi více akce, méně keců, dejte si z hodnocení 1 hvězdu dolů, protože tohle je především o emocích. I na mě, která má ráda jejich detailní popisy, to chvílemi bylo moc a přeskakovala jsem řádky.

Jinak celkově je kniha příjemná, když víte, do čeho jdete, čte se velmi dobře.

trudoš  | **1/2 03.01.2017 23:36

Nebýt na holky, možná bych si knihu užil. Jenže spíš než homosexuální romanci z armádního prostředí jsem čekal nějakou tu megalomanskou válečnou řezanici a v tomhle ohledu bylo Smilujse docela překvapením. Ale krátká anotace „Fantasy s kovovými draky a téměř bez žen“ mě taky mohla varovat. Moje chyba.
Ale abych jen neodsuzoval pro sexuální orientaci některých hrdinů – přeci jen, je jejich věc, koho budou líbat. Román však na můj vkus je nešťastně řešen i v jiných bodech. Přestože se děj točí kolem speciální vojenské jednotky, většina slov je především o dialozích, vnitřních úzkostech a milostných vzplanutích. A nápad s mechanickými draky je sice bravurní, jenže ve finále víceméně samoúčelný, protože pro příběh jako takový vlastně vůbec žádný význam nemá.
Co se však počítá, je styl vyprávění. Jaida Jonesová s Danielle Bennettovou vsadily na sympatické postavy a svižné tempo, jež má říz, i když že se toho v celku moc neděje. Přesto pro mě první díl jejich série znamenal zároveň její konec.