M. John Harrison

Viriconium

Tento svazek obsahuje díla vydaná samostatně: Pastelové město, Bouře křídel, Ve Viriconiu

Kategorie: sci-fi - fantasy - povídková sbírka - New Weird - omnibus

vydání: Laser-books (web) 2011

Gaarq  | *** 06.09.2011 13:51

nechal jsem se namlsat a viriconium nadšeně koupil. žena to vzdala asi 20 stranách. já se na to ale vrhl a první román tohoto autorova omnibusu jsem přečetl na jeden zátah a byl náramně spokojený. ale jak jsem četl další romány i povídky, nedokázal jsem se chytit. ty další příběhy jsou stále dosti podivné, což by nevadilo, ale pro mě nezajímavě. z textu na mě kouká trochu více samoúčelnosti, než snesu, trochu víc bizarnosti, než zvládnu. zkrátka, nebavilo mě to ani za mák. s vypětím sil jsem knihu dočetl, ale od třetího příběhu si to už netroufnu hodnotit. nechci tady sázet braky za mé nepochopení autorových intencí. možná. možná ale jde o zveličenou pověst, která ty knihy provází (jak se dnes pěkně říká hajp čiliž hype). kniha mi připomíná literární artefakt, který má patrně nějakou hodnotu, ale ta je mi skryta. silně mi to připomíná odysea od joyce, kterého jsem přečetl na čtyřikrát a jen některé části mě doopravdy zaujaly.

trudoš  | *** 05.03.2017 00:11

Buď jsem tak moc zblbnutý přímočarými brakovkami, nebo mi dílo Michaela Moorcocka nikdy neodhalilo skryté kvality, ale s Viriconiem jsem se prostě nepopasoval se ctí. Nevadí mi kombinace sci-fi a fantasy, ale když je to jen pro efekt, nenacházím v tom nijaké kouzlo. Pak už situaci mohou zachránit jen hrdinové nebo stylistika, ale i v tomhle ohledu se u mě M. John Harrison minul účinkem. Podivuhodných postav má sice požehnaně, ale jeho takřka divadelní jazyk v jednu chvíli vyprávění odlehčuje, v druhou naopak tíhne k heroickému patosu („Býval jsi nejlepší šermíř v říši, lorde Crome,“ hekal. „Co se s tebou stalo?“ „Jsem zdrcen zradou,“ odpověděl Cromis, a byla to pravda. „To však přejde.“) Výsledný efekt navíc ruší stále se opakující věty jako „byl lepší šermíř než básník“ nebo „jeho bezejmenný meč“. Tam, kde podobná forma Williamu Goldmanovi v Princezně nevěstě funguje na jedničku, Harrisonova epika na mě působila zastarale a fádně. Má to svoje kouzlo, ale není to kouzlo prvotřídní.

jirikk  | ****1/2 06.04.2020 12:46

Pokus o fantastiku napsanou vysokou, čistě uměleckou formou. Což není vůbec nezajímavé, na druhou stranu Viriconium jsem poprvé četl po vydání a teď, o nějakých 9 let později, jsem si z něj již nepamatoval vůbec nic. To se mi u knih obvykle nestává, leccos to tedy naznačuje, možná spíš o mně než o knize. Vše jsem tedy zopakoval a kupodivu musím říct, že silněji působí povídky než románová trilogie. V té se Harrison vydal nejdále v prostředním svazku, bohužel se mi jeho kouzlení se slovy zdá zejména v tomto případě příliš samoúčelné, což v menší míře platí pro většinu viriconských příběhů. I přes to ale zdvihám původní hodnocení o hvězdičku nahoru, zejména za dobu, kdy příběhy vznikaly. Autor srdnatě prošlapával cestu pozdějšímu new weird a britský náhled na fantastiku ovlivnil opravdu výrazně. Za nebojácnost a odvahu, se kterou zde sází své obrazy a metafory, si těch 90 procent zaslouží.

louza  | ***** 25.11.2020 19:15

Tak tohle je nejvíc. Jedna z mála knih v níž se můžete hrabat roky, nikdy se nedoberete konce a stejně se budete neustále čehosi dobírat. Rozdíl mez skutečným mistrem v Harrisonově podání a takyavangardním patlalem je, že patlal udělá čáru, prohlásí jí za umění a vy víte, že kdy byla čára o centimetr vedle, tak to bude prostě čára o centimetr vedle. U Harrisona vás ta otázka vůbec nenapadne, protože podvědomě víte, že jeho čára může být jen a pouze tak jak jí mistr vytvořil. I když asi nikdy nezjistíte proč. To ví jen mistr sám. Fakt, že si pro svoji malbu vybral slova, které naplnil těmi nejprovařenějšími a nejzfušovanějšími proprietami z ranku heroické fantasy dokonale kontrastuje s finální knihou, která je vším jen ne heroickou fantasy i když je plná heroesů a fantasy. A ačkoli autorovi místy ujedou nohy přes okraj zabírající rozsah otevřené mysli, je celá tato kniha neskutečně intenzivním kultovně raritním zážitkem jemuž se může rovnat je nemnoho nejen žánrových knih. Naprosto bezprecendentní nadčasový zážitek. Určitě ne pro každého.