Vosí továrna

Kategorie: fantaskní

originální název: The Wasp Factory
originál vyšel: 1984

vydání: Talpress (web) 1998; Argo (web) 2019

Lucc  | ****1/2 10.09.2012 15:51

Vosí továrna je jednou z nesehnatelných knížek. Mimo jiné i proto jsem po ní pásl už dlouhou dobu. Může za to jednak velmi positivní recenze ještě ve staré edici magazínu F&SF, druhak jiná Banksova kniha, dechberoucí Píseň kamene, a nakonec i fakt, že kniha je nesehnatelná. Mám rád výzvy tohoto typu. A jak už to tak bývá, po velkém očekávání se dostavilo zklamání. Není to nic tragického, Vosí továrna je skvělá kniha, ale do dokonalosti ji ještě něco chybí. Něco těžko definovatelného. Snad větší šokantnost? Málo nechutných scén? Hlavní hrdina, který by byl opravdu negativní, a nejen ujetý a občas násilnický, ale hlavně politováníhodný? Nevím. V každém případě se pro román docela hodí přídomek z doslovu: dekonstruktivní antirobinsonáda. Styl psaní je chladně popisný, až dokumentaristický. Úvah není mnoho, drtivou většinu knihy tvoří popis událostí. Banks píše kvalitně, na prvotinu až překvapivě. Dialogy jsou realistické. Sem tam utrousí nějaký bonmot, nad kterým mne donutil se zamyslet nebo křivě pousmát (proč jsou ovce odpudivé). Kniha nenudí, na čtení jsem se těšil, dával mu přednost i před jinou zábavou (fotbal). Jak příběh plynul, rozvíjely se mi v hlavě možné další scénáře, konec byl však nečekaný. Ne špatný, ale chtěl jsem něco opravdu hustého. Tohle mi přišlo jen, hm, zajímavé. Překlad od Viktora Janiše (tuším, že byl i autorem recenze v magazínu) je bezvadný, nalezl jsem jedinou chybku, která jde asi spíše na vrub redakce. Ve vztahu ke kari je horký a ostrý kapku jiná káva (s. 162). Taktéž úprava knihy, vazba a obálka jsou vhodné a beru je jako klad knihy. Vlastně ani nevím, proč jsem mírně zklamaný. Nejspíše proto, že jsem nedostal, co jsem chtěl. Co jsem ale dostal? Velmi kvalitní knihu, která vzbudí emoce i navodí myšlenky, a u jejíhož čtení jsem se nenudil. Plus nesnesitelně literárně-vědecký doslov, ale to už je jiná kapitola.

dva mraky  | ****1/2 18.09.2022 22:39

Kniha není fantastika v pravém slova smyslu, vlastně nevím kam zařadit, možná by se na to dal napasovat magický realismus? Svým způsobem je to takové „Kdo chytá v žitě“ převyprávěné Freddy Kruegerem. Zmatené mládí, co si hledá cestu bez náležitého vedení a informací. Zasvěcuje nás do života mladičkého psychopata, který žije v částečné izolaci se svým pokřiveným otcem. Stvořil si svůj vlastní bizarní svět pseudošamanských rituálů a vlastního pojetí magie. Zábavná je na tom nejen propracovanost a ujetost celého toho systému, ale i to jak nezaujatě hrdina líčí často docela děsivé věcí včetně vražd několika dětí. Vypráví se příběh jak hlavní hrdina ke své ujeté osobnosti přišel formou flasbacků vložených do denní rutiny, kde hrají velkou roli podivné riutály často se točící kolem ubližování zvířátkům. Současně se vypráví příběh v reálném čase o tom že starší bratr hrdiny je šílený, agresivně naladěný, na útěku a blíží se každým dnem. Lehký spoiler. V situaci kdy je nasnadě, že to celé vygraduje do naprosto morbidního akčního vyvrcholení, přichází dokonale nečekaný zvrat do stejně ujetých ale poklidných vod. Spoousta věcí především o hlavním hrdinovi je dokonale postavena na hlavu. Tadád! ono toho hodně nebylo ve skutečnosti zas tak důležité. Čtenář se může právem cítit oklamán. Začínám tušit, že tohle je autorův oblíbený styl. U rozmáchlé space opery typu „K čemu jsou zbraně“ mi takové konce vadí. U téhle „velké“ literatury mě to naopak dost zaujalo.