Neal Stephenson

Anatém

originální název: Anathem
originál vyšel: 09/2008

vydání: Talpress (web) 2012

jirikk  | ***** 23.07.2012 18:50

Že je Neal S. skvělý spisovatel jsem věděl hned po přečtení Sněhu a za ty roky se na mém přesvědčení nic nezměnilo. Naopak – po Kryptonomikonu jsem získal silné podezření, že je navíc i geniální. Po Anatému již nemám důvod pochybovat, je to prostě tak. Skvělá věc – inteligentní a přitom zábavná, sevřela mě do pevného objetí, ze kterého jsem se s lítostí vymanil až s poslední stránkou. Jistě bych našel nějaké chybky, v některých fázích děj možná trošku klopýtá a přešlapuje, první polovina je silnější než ta druhá (což u tohoto autora nepřekvapí). Před krásou díla jako celku ale všechny malicherné výtky blednou. Bude se mi stýskat, mí frátové…

Dilvermoon  | ***** 09.09.2012 12:34

Velmi doporučuji! Ale…
Pokud by někdo k Anatému přistupoval s očekáváním, že se bude bavit od začátku až do konce, tak bude záležet na individuální definici slova „bavit“. Systém matémů hermeticky uzavřených od okolí v rámci celého koncentu je jedna z těch částí, která mě naprosto pohltila a domýšlení důsledků fascinovalo. Pak je tu spousta pasáží, kdy je napětí dostatečné a prostředí tak zajímavé, že jsem se nedokázal odtrhnout.

S postupem děje se příběh rozmáchne velmi doširoka, až to překvapí. Vymakaný popis života na planetě Arbre a její historie je jedna věc. Druhá věc jsou frátové, hlavní hybatelé děje, kteří jsou vesměs velmi sympatičtí a v jejich společnosti jsem se cítil dobře. No, a třetí věc jsou intelektuální a filozofické rozpravy, které jsou místy poměrně dlouhé a ne vždy se mi podařilo všechno pobrat (kdo však bude mít málo, na toho číhají na konci dodatky – kalkusy – společně s rejstříkem, který se občas hodí).

Zkrátka to chce často soustředit se, v těžších pasážích odolat pokušení urychlit čtení a pak přijde odměna v podobě košatého a zábavného příběhu na pozadí postupného poznávání poměrů na Arbre. Prostě pryč je doba Sněhu téměř pro každého, pan Stephenson už nějakou dobu kuchtí hutnější krmi, kterou ale rozhodně nemohu doporučit plošně.

Gaarq  | **** 12.07.2013 19:10

anatém je ambiciózní projekt a hádám, že i autorova srdeční záležitost. v mnoha ohledech si s ním dal spoustu práce a je to úctyhodné dílko. v tomto nehodném čtenáři autor narazil nejen na vědce, ale i na někoho kdo se profesionálně zabývá tím, jak věda a lidské poznání funguje (epistemologa ;).

v úvodní třetině je čtenář hozen do studeného rybníka a ponechán na pospas svému odhodlání, vzdělání a slovníčku na konci knihy. zhruba ve druhé třetině nastupuje fascinující část, kdy už čtenář tuší a autor začíná budovat zápletku. svět matémů a sækulárů je velmi lákavý a až na pár problémů vnitřně logických (oddělení praktiky a teoriky) je prostě úžasný. poněkud méně fascinující je, že autor docela vykrádá naši realitu (ačkoliv by to mohlo z polykosmického hlediska mít smysl), což je poněkud nezajímavé. poslední třetina, v níž dochází k rozuzlení je docela nudná, předvídatelná a docela často otravná (kvaziplatónské dialogy na mesálech mě pěkně rozčilovaly svou nezáživnou formálností a obsahovou pyndovostí /nejde o hrubku ;)/) navíc v ní autor účelově opomíjí souhru různých poznatků ze dvou vzdáleně odvrácených oborů (teorie mysli a teorie mnohovesmíru), protože oboje mají paradoxně experimentální pozadí ve stejné částicové fyzice. chápu, že prostě chtěl mít zápletku takovou, jako sepsal, ale tohle je čistě můj osobní problém, nemám rád nekonzistentnosti, tam kde nejsou vysloveně dány jen naší neznalostí. k tomu přidejme spoustu nudných popisných pasáží à la raný clarke (popis skafandru, pohyb v kosmu atp.), které mi přišly samoúčelné (ano, autor je chytrý a vzdělaný, ale pro příběh byly tyto pasáže úplně zbytečné).

nebýt tak fascinován světem arbre, asi bych šel kvůli závěru na tři astry. velmi mě zklamal a dočítal jsem notně rozladěn.

překladatel (zdravíme petra kotrleho) si docela máknul a několik jeho termínů (čudla, špíza) už u nás doma skoro zdomácněl. v předmluvě je pár lingvistických nedorozumění, ale zbytek je prostě skvělý.

thorir  | ***** 11.08.2013 16:00

Na knihu jsem narazil zcela náhodně a zaujala mě již anotace. Jaké překvapení, že jsem se tentokrát při výběru čtiva nemýlil! Příběh a svět mě naprosto pohltil (po delší době, takže DÍKY AUTORE!!!). Souhlasím s komentářem výše – domýšlení důsledků života v oddělených Matémech se z velké části podílí na mém nadšení. Představte si 10, 100 ale i 1000 let v naprostém oddělení od okolního světa (někteří věří i v 10000 letý Matém!). Dalším plusem jsou sympatičtí hlavní hrdinové. Zápletka a její rozuzlení již tak originální není. Obecně jsem názoru, že první polovina knihy je mnohem lepší než druhá, nicméně to neznamená, že by druhá půlka byla špatná. Kniha si 5* (10*) jednoznačně zaslouží. PS Souhlasím též s varováním z předchozích komentářů: některé úvahy a slovní výměny jsou skutečně obtížněji uchopitelné :).

Skot II  | ***** 30.12.2014 18:57

Vynikající kniha pro přemýšlivé čtenáře, založená na neotřelé myšlence a neotřelém světě. Až na závěrčenou třetinu s trochu zbytečně dopodrobna popisovanou cestou do vesmíru je kniha dokonalá , především popis života v matémech a dokonalé dialogy.

michalb  | ***** 17.10.2015 17:56

Tahle knizka … will blow your mind. Dlouho jsem necetl neco, co by mi dalo tolik podnetu k premysleni. Tohle nestaci precist jednou. Tohle mozna nestaci precist ani dvakrat. Trochu pomaly rozjed, pote prvni zapletka a najedou jste vtazeni do deje, netusite, co prijde dal a proste tu knihu nemuzete odlozit. Jedno z nejlepsich sci-fi, co jsem kdy cetl.

eviljack  | ***** 30.07.2016 22:53

Váhal jsem, jestli dát absolutní hodnocení, kdyby bylo možné dát 95%, tak by to bylo lepší, ale už za tu práci, kterou si autor a pak hlavně překladatel museli dát s vytvořením funkčních výrazů pro spoustu předmětů denní potřeby, si to „pouhých“ devadesát nezaslouží. Začátek je nic moc, spousta neznámých termínů může působit až odpudivě, ale když se tím prokoušete, objevíte úžasný svět, plný humoru (a také těžší látky, ale kdo má sci-fi opravdu rád, ten bude jak ryba ve vodě).

Methat  | ***** 24.11.2020 18:29

Dosť možno najgeniálnejšia kniha, akú som kedy čítal. Zo začiatku je pritom pre čitateľa veľmi náročná, pretože autor do svojho sveta pridal tonu nových pojmov, ktoré by ste bez slovníka nemali šancu pochopiť. A obrovská poklona pred prekladateľom, ktorý tieto nové slová vhodne preložil.

Anatém sleduje príbeh fráta Erasma, ktorý žije za hradbami Svante Edhara, izolovaný od civilizácie s možnosťou sa každých 10 rokov pozrieť von do sveta. Dá sa povedať, že je takým mníchom strážiacim tajomstvá sveta spolu s ostatními. Planéta Arbre je pritom veľmi podobná našej, len sa technológie a veci inak volajú.

Prvá časť knihy je veľmi komorná a odohráva sa len v koncentu. Čitateľ sa zžije s frátmi a súrami a ich dennými aktivitami. Bolo fanscinujúce sledovať filozofické dialógy, ktoré medzi sebou viedli, no nie vždy som ich stíhal chápať. Druhá časť začne po ritu Vokát. Udeje sa veľa zvratov a nečakaných udalostí a príbeh začne mať globálny charakter. Táto časť ma bavila asi najviac. Potom príde Konvox a ten mi prišiel slabší, nudnejší – hlavne mesál s dójinami a fámulami, kde rozoberajú často nepodstatné veci. Vesmírna časť a záverečný klimax bol zbytočne dlhý. Takže prvá polka knihy super, druhá slabšia. Celkovo musím dať plný počet, pretože takáto kniha sa len tak nevidí.