série: Úžasná Zeměplocha
díl v sérii: 34

originální název: Snuff
originál vyšel: 10/2011

vydání: Talpress (web) 2012

Julianne  | ****1/2 20.06.2012 23:49

Začala jsem Snuff číst dnes odpoledne a bylo to špatné rozhodnutí z hlediska pátečního zápočtového testu a dobré z toho hlediska, že jde o skvělou knihu… Od pozdního odpoledne do nyní skoro již půlnoci jsem se dostala těsně za polovinu a zatím bych dala téměř 100 %. Jedna z nejlepších Zeměploch, které jsem dosud četla (nutno říci, že jich zatím bylo jen něco přes deset). Po pátku přijde zbytek komentáře a hodnocení; do té doby musím asi čtečku strčit někam pod zámek. *** Snuff byl výborný. Možná ne úplně nejlepší Zeměplocha v mém žebříčku, ale rozhodně jedna z nejlepších! Elánius má větší část knihy prostor téměř sám pro sebe a Snuff to určitě prospělo. Byla jsem až trochu zklamaná, když se objevili i Tračník a Nóblhóch; na druhou stranu, Wee Mad Arthur (promiňte mi absenci znalosti českého překladu tohoto jména) to svými scénami víc než bohatě vyvážil. Co se týče zápletky, pozorný čtenář z mnoha náznaků velmi rychle pozná, oč půjde, ale to ani v nejmenším nevadí – jde o to, jak se k závěru dojde. Elánius, jeho vztah k Summoning Dark, Willikins (v češtině dokonale přeložen jako Jeefes), nebezpečný Stratford, starý plukovník se svědomím a mladý policista Feeney zmítaný mezi mnoha dilematy a krásně vykreslené prostředí venkova, za které by se nemusela stydět ani Agatha Christie, jsou jen hrstkou z mnoha kladů Snuff. Zejména kvůli úžasným postavám jsem si knihu od počátku do konce užívala.

snop  | **** 24.06.2012 12:34

Zajimava kniha, a rozhodne doufam, ze ne posledni. Trochu nevyrovnana. Na jednu stranu asi zatim nejlepsi akcni scena ze vsech pratchettovek, co jsem jich cetl. Na druhou nekolik WTF momentu, kterymi pan Pratchett asi chtel neco rict (Smradek?), ale nevim, co presne (kdyz mi to do posty nekdo vysvetli, budu jedine rad). Jinak klasika. Manipulujici Vetinari, zosobneni prava Elanius, nedostizny Jee(f/v)es… kdybych mel vetsi znalosti britskych [venkovskych] klasiku, byl bych si asi uzil jeste vic narazek. Urcite doporucuju precist.

Hadati1  | ***** 25.06.2012 16:32

Kapitán Elánius je donucen svou ženou k dvoutýdenní dovolené na venkově, což nese těžce. Hned na začátku knihy se přesuneme na venkov, dva dny cesty od A-M. Na prvních 100 stránkách se seznámíte s venkovským sídlem rodiny Berankinů, jeho okolím a venkovským obyvatelstvem. Teprve pak se děj rozjede a nastoupí detektivní slídil Sam Elánius, který prokáže, že kde je polda, je i zločin. Tentokrát se však nejedná jen o vraždy, ale ještě o další závažný zločin – otroctví.

Šňupec je jakousi kopií knihy Noční hlídka. Středobodem je zde Elánius, ostatní jsou jen vedlejší postavy. Po větší část knihy se pak Elánius snaží dostihnout vraha podobného typu jako byl Karcer z Noční hlídky. Děj je vcelku přímočarý, žádné překvapivé zvraty nebo tajemství, nad kterými byste si museli po večerech lámat hlavy. Nic nového či překvapivého vás zde nečeká, humoru tu sice je, ale už ho není tolik, přesto je to další kvalitní Zeměplocha na jakou jste zvyklí.

aqu1la  | ****1/2 07.08.2012 06:50

Starý dobrý Pratchett.. pri čítaní som si spomenul na časy spred 15-tich rokov, keď sa mi dostali do rúk prvé diely zemeplochy, a bol som z nich nadšený. Knihu som prečítal za jeden víked,a to sa mi už čassto nestáva.Dej by som hodnotil ako malú detektívku s dobrým humorom. Najdôležitejšia je tá atmosféra, ktorú s knihy cítiť, a ktorá pripomína tie najlepšie pratchettovky.

Gaarq  | **** 06.09.2012 16:23

terry pokračuje v kurzu zábavných a vážných příběhů ze zeměplochy. mám je podstatně radši než ty staré, které jsou sice vtipné, ale pro nás, staré a zmlsané páprdy, trošku moc jednostranné. ve šňupci si opět po delší době vybral jako hlavní postavu sama elánia. jeden z obrovských plus pratchettovy sériové tvorby je vývoj charakterů a prostředí a na samovi, tedy jeho milosti, otci a veliteli hlídky, se to krásně demonstruje. příběh sám je klasicky pozdně pratchettovský – závažná společenská témata (klientelizmus, otroctví, mocenská zvůle), lidsky milý (malý sam) a stále vtipný, byť zdaleka ne již tak třeskutě, jako v počátcích (jeefes, smrádek atp.). příběh má hlavu a patu, v druhé půlce i slušný spád a závěr. mojí jedinou a snad poprvé silnou výhradou je ukecanost. děsivá ukecanost. strašlivá a strašidelná užvaněnost. a celkem časté verbální chlapáctví postav, které také nesnáším zrovna dobře. proto ty čtyři astry místo pěti za další jinak výborný zeměplošský příběh.

avatar2  | **** 12.11.2012 19:21

Tenhle Pratchett má své plusy i mínusy, plusů samozřejmě víc. Určitě mezi ně patří slušná dávka humoru, přesun děje na venkov nebo postava komorníka Jeefese. Za mínus bych označil situaci kolem Elánia samotného – má takový superhero status, je příliš nepřemožitelný a dost přemoudřelý. Z knihy příliš čouhá, jak moc chce Pratchett skrze Elánia prezentovat své názory a zlepšit svět. Byly doby kdy to dělal podprahově, dnes to z Elániovy postavy přímo trčí. Ale stejně jde o dobré čtení.

Madam Brbla  | ***1/2 19.04.2013 08:58

Sira Samuela Elánia, velitele ankh-morporské městské hlídky, postihla strašlivá tragédie: byl donucen vzít si dovolenou! A jako by to nebylo málo, musí ji trávit s rodinou NA VENKOVĚ! Naštěstí i tady neomylný policejní nos zachytí pach zločinu, proto nad čajovými dýchánky se šlechtou a zkoumáním exkrementů s malým Samíkem rychle převáží vyšetřování, co, kdy, jak a proč se stalo na území rodiny Berankinů. Skřeti, poněkud podřadní obyvatelé Zeměplochy, totiž žádají sprav-vedle-most a nebyl by to Sam Elánius, kdyby při snaze prosadit zákon neuvedl do stavu naprostého zmatku a zděšení třeba půlku kontinentu. „Šňupec“ je román o rasismu, rovnoprávnosti, o boji s temnotou – vnitřním démonem… ale to poslední vlastně není tak docela pravda. Elánius je natolik přímý a čestný, až to hezké není; jeho obavy, aby se sám nestal stejným lumpem, jaké pronásleduje, jsou průhledně bezpředmětné. Užívala jsem si tím více každou chvíli, kdy se na stránkách objevil komorník Jeefes se svými ne právě korektními metodami a obsahem kapes.
Pokud mám shrnout své dojmy: není nouze o úsměvné situace, zároveň kniha nepostrádá témata k zamyšlení i morální apel. Elánius na obálce by na sobě klidně mohl mít modrý trikot s červenými slipami, vlajícím pláštěm přes ramena a velkým „S“ na hrudi. Osobně jsem měla raději jeho mladší, méně dokonalou verzi. Čas ve společnosti „Šňupce“ byl příjemný, nicméně občas poněkud vlažný a zdlouhavý, s hodnocením tedy můžu jít maximálně ždibec nad 70%.

Polinius  | ***** 31.07.2013 12:19

Terry Pratchett „umírá“ a potřebuje toho tolik, tolik říci. Kniha není ani tak humorná, jako poučná a ilustrující autorův pohled na svět. Nevím, jak bych tu knihu hodnotil, kdyby vyšla samostatně od jiného autora. Asi bych nadával, že příliš poučuje. Rozhodně lepší díl než předchozí „Nevídaní Akademici“.

Svarec  | ***1/2 19.08.2013 14:13

Jeden z těch slabších dílů. Na jednu stranu samozřejmě vtipné, postavy skvělé (Noční hlídka je moje nejoblíbenější zeměplošská linie), ale místy mi to přišlo trochu zdlouhavé, především začátek. Mít ta kniha tak o sto stránek méně, hodnotím minimálně o hvězdu více. Navíc pár wtf momentů, jak píše snop, tomu taky úplně nepomohlo. Ale pořád se to čte skvěle a těším se na další Zeměplochu.