Václav Šorel

Vzpoura mozků

série: Galaxia

vydání: XYZ (web) 2013

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

frana  | ***** 06.02.2014 18:47

Na komiksu jsem vyrostl, takže koupě knihy byla jasná volba. A nezklamala mě. Báječně čtivá kniha, která krásně doplnila komiksový příběh. Dobře napsané, žádné nudné pasáže, včetně bezva závěru směřujícího k dalšímu dílu. A to nemluvím o původních ilustracích, prostě super. Už se těším na Galaxii a Odysseu.

SONP  | *** 02.07.2015 08:20

Původní komiks je pro mne jedním ze stěžejních děl, které mne přivedly ke sci-fi a tak jsem knize nemohl odolat. Autor si napsáním románu asi splnil svůj sen, nicméně kvalit původního komiksu kniha nedosahuje. Ukazuje se zkrátka, že komiks je organickým celkem scénáře a výtvarného zpracování a jedno bez druhého tak docela nefunguje. Kniha je doprovázena výňatky z původního komiksu a dlužno přiznat, že právě z těch jsem měl největší radost. Některá prohloubení děje byla celkem zajímavá (dobrodružství na Měsíci, popis měst na Zemi), jiná mne ale dost rušila (počítačová žena EVA, do které je celá posádka Prometheu zamilována). Nejhorší pro mne ale byla snaha o změnu vizuálního popisu Promethea – nově má oproti původní výtvarné podobě křídla a hangár s atmosférou. Hrozně rušivě také působí použití kurzívy u technických termínů.

Mám z toho zkrátka podobný pocit jako z nových dílů Lucasových Hvězdných válek. Na jednu stranu beru, že je to autorův svět a může si s ním dělat cokoliv dle svých představ, na stranu druhou větší respekt k originálu by knize určitě přidal. Já chápu, že se autor snažil o větší realističnost a posun svého příběhu více k hard-scifi, konec konců je také známým leteckým spisovatelem a publicistou, ale Vzpoura Mozků je taková legenda, že většina změn a úprav je k horšímu, protože příběh pozbývá svůj naivní retrofuturistický nádech. Aspoň pro mne, ale možná že jsem jen příliš velká konzerva. 60%

MartinJ  | *** 11.01.2017 00:12

Také si z dětství pamatuju komiks a tak jsem se na knihu hodně těšil. Když se jí pokouším hodnotit objektivně, bez ohledu na komiks, tak si víc než 3 hvězdy nezaslouží. Co funguje celkem bez problémů v komiksu, v knižní podobě trochu skřípe. Hlavně příběh, který má několik částí, které jsou trochu přitažené za vlasy. Milovníci komiksu si mohou minimálně jednu hvězdičku přidat (což je vlastně i můj případ), ale objektivně musím uznat, že kniha za komiksem dost zaostává.

Kdyby tak vyšel další komiks, třeba prequel, jak roboti zvítězili nebo co zažila na cestě galaxií posádka Prométhea…

Londo  | brak 01.01.2022 16:14

Nesmyslně změněný příběh a typografova smrt.

Sherudan  | * 10.07.2022 12:31

Strašlivě nepovedená adaptace původního komixu, který mne (tehdy) docela bavil, byť Malého boha nepřekonal. Autor se viditelně nedokáže rozhodnout, na kterou věkovou kategorii se zaměřit. Co v komixu skousnete (zvlášť pokud ho čtete jako dítě), v psané podobě působí křečovitě a hloupě. Navíc irituje nesmyslné používání kurzivy a jiných typografických prvků.