kniha » Padesát odstínů ostudy
má v knihovně 1
hodnotilo: 2
100%
Padesát odstínů ostudy

Fanny Merkin

Padesát odstínů ostudy

Nebezpečně vtipná parodie

Kategorie: fantasy - sci-fi - humorná - upíři

originální název: Fifty Shames of Earl Grey

vydání: XYZ (Albatros Media) (web) 2013


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1

 [33] GeRony (editor) 12.11.2013 15:14  

No co sa tyka „fanfiku“ Patdesiat odtienov sivej, tak to je podla mna iba sprosty marketingovy vtip. Podla toho, co som cital tu o filme Sekretarka a inde na webe o spominanej knihe, tak je to bohapusta kopia s tym, ze autorka v prvej verzii proste obslahla Edwarda a Bellu, ci ako sa volaju ti dvaja. Toto nazvat fanfikom by som si nedovolil ani keby som bol dementny debil (teraz mam na mysli ludi, ktori to tak nazvali ako prvi, nie tu diskutujucich). To som mohol zobrat film sekretarka a zamenit tam postavy za Aragorna/Arwen a nazvat to fanfikom Lotra. Radsej by som si prsty dolamal. Ak niekto zoberie znamy svet a zasadi do neho svoj pribeh, vobec mi to nevadi. Ak niekto realie svojho pribehu zmeni tak, aby to nebol znamy svet, stale mi to nevadi, lebo je to JEHO vlastny pribeh. Ak niekto zoberie znamy pribeh a zasadi ho do svojho ORIGINALNEHO a hlavne dobre vymysleneho sveta, tiez mi to nevadi. Proste je tam autorova invencia a snaha a usilie. Takisto to vidim u Herberta ml. Musime sa zmierit s tym, ze jeho otec bol slavny a nadany spisovatel. Herbert ml. mohol valat sunky a peniazky z prav by sa same sypali. Miesto toho nieco sam tvori. Sice v otcom svete a mozno pochybnej kvality (neviem, necital som, nedokazem posudit), ale stale tvori. Niekto za tym moze vidiet snahu zarabat prachy, ale tak konieckoncov, kazdy sa snazime zarobit co najviac, co najlahsie a v ramci zakonov. Teda, vacsina z nas :D Ruku na srdce, kto z nas by to na jeho mieste nerobilo? Stale je to vsak lepsi pripad ako sediet doma a vymetat zurky cely zivot len vdaka tomu, ze rodicom sa volaco podarilo a „dobre sa narodili“. Takych ludi neznasam.

 [32] BorgDog 12.11.2013 14:25  

@V.Š.[31]: Je, ale ten „old look“ je pokud se nemýlím záměrný, úmyslně technicky udělaný k „navození dojmu.“ Někde jsem to tuším četl.

 [31] V.Š. 12.11.2013 14:04  

odstraněno autorem

 [30] BorgDog 12.11.2013 11:46  

@Honzeecheck[29]: V tom je asi jádro pudla: Mě nijak nenadchl už Pán prstenů, takže je logické, že Brooks mě nadchl ještě méně. A další díly jsem nečetl, nicméně trvám na tom, že Shannarův meč je akorát „přebarvený“ fanfik nebo mizerná kopie, přičemž rozdíl spočívá asi hlavně v individuálním náhledu. Na první čtení mě to naštvalo i znechutilo a tuším jsem dal dokonce „brak.“ Co se původní Duny týče, ta jistě v zapomenutí nezemře – to spíš právě „potomkova pokračování,“ a právem. Víc svůj fašismus raději projevovat nebudu. :-) A Sekretářka… ano, dneska působí pitomě, ale uvaž, že vznikla v roce 2002. Zdá se to krátká doba, ale tenkrát se hledělo na BDSM problematiku úplně jinak, a v USA tím spíš. A myslím (ELJ jsem nečetl), že i tak je zábavnější než 50 odstínů… :-)

 [29] Honzeecheck 12.11.2013 07:56  

@BorgDog[20]: Jo… ted si asi zničím… ehm… prohloubim svojí špatnou reputaci ale Brookse jsem četl první tři knihy, dřív než pána prstenů a musim říct, že ve vzpomínkách na to mam mnohem lepší vzpomínky než na LoTRa, kterým jsem se půlku knih prokousával z donucení. Další díly už jsou navíc plně jiný – pokud teda můžeme říct, že v rámci fantasy žánru se vůbec nějaký knihy lišej :-) Podle těch knih je pak i geniální hra Shannara.

O Duně jsme toho namluvili už dost, a s fanatikem, který ho štve, že si s jeho hračkama hraje i někdo jinej, diskutovat nemá smysl. Nazývat něčího potomka parazitem, protože nenechá dílo svýho táty zemřít v zapomění je docela silnej kalibr i na místní fašisty.

 [28] Honzeecheck 12.11.2013 07:47  

@squire[27]: to jsem viděl, nevim proč by to mělo bejt tolerovaný o něco víc než odstíny šedi, protože je to neskutečně dementní.

 [27] squire 11.11.2013 20:10  

@KeB[26]: Kdyby jenom milión… (červené lucerničky zářily nad Star Trek fanfikcí už od konce šedesátých let!)

Jop, to je ten film. Docela roztomilá komedie, ovšem když se toho zmocní fafynka odkrveného upíra, může vzniknout cokoliv.

 [26] KeB (editor) 11.11.2013 19:36  

@V.Š.[25]: Já těch pět povídek přelouskal, abych naznal, že je to obyčejný softový porno psaný ženskou pro ženský. Chlap pro chlapy by to napsal jinak. Nicméně takových povídek je na internetu milión…

Myslíte tenhle film? http://www.csfd.cz/film/21368-sekretarka/

 [25] V.Š. 11.11.2013 19:33  

@odstraněno autorem

 [24] squire 11.11.2013 17:13  

Jinak je fanfikce a fanfikce. Třeba celý BBC Sherlock je fanfikce založená na dílech AC Doyla, což ostatně uznávají i scénáristi Moffat s Gatissem. Abramsovy Star Treky jsou v podstatě fanfikce, stejně jako všechny série, které nenapsal osobně Roddenberry. Počítám, že mladý Herbert dělá prostě to samé – píše příběhy z už známého světa, rozšiřuje už etablované universum. Když je zdroj přiznaný, proč ne?

 [23] squire 11.11.2013 17:10  

@BorgDog[21]: Osobně bych si tipla, že ten původní fanfik byl svého druhu crossover Twilight s filmem Secretary. Protože zápletkou filmu Secretary je, že znuděný businesman jménem Gray (nebo Grey) zaměstná mladou holku se sklonem k sebepoškozování a všeobecně naprosto blbou a objeví v ní ideální subku pro své BDSM sklony…

 [22] Strýček Biolit 11.11.2013 16:48  

@KeB[19]: Všechny znuděné paničky?

 [21] BorgDog 11.11.2013 16:02  

@Honzeecheck[18]: A ne, není to vtip. Původní fanfik, na jehož základě vzniklo 50 odstínů… skutečně pojednával o prvním setkání Belly s Edwardem, jen s tím BDSM nádechem a v jiných kulisách. Já na tolink nemám, ale jde to dohledat, i když se E.L.J. snažila po vydání knihy původní verzi stáhnout.

 [20] BorgDog 11.11.2013 15:59  

@Honzeecheck[18]: Pleteš si dojmy s pojmy. Za prvé, četl jsi něco od Brookse (Terry Brookse – pro KeBa)? Říct, že má svůj svět a podobnost s Tolkienem je pouze částečná, je roztomilý eufemismus – Brooksův svět je v lepším případě fanfik, v horším plagiát jak noha. Alespoň to platí o příběhu první knihy, na další jsem už neměl sílu, ale co jsem o nich četl, vypadají stejné. U něho nicméně ještě připouštím možnost, že jde spíše o ten fanfik a ne účelovou snahu parazitovat – což PŘESNĚ dělají Anderson s Herbertem jr. Těm už nejde o nic jiného, než o peníze (např. si smluvně vynutili i to, že e-knihy musí stát stejně jako papírové), bez ohledu na kvalitu toho, co napíšou. A za druhé – já ze sebe nedělám vzor ctnosti v žádném ohledu. Jen říkám, že autoři fanfiků píší fanfiky v drtivé většině proto, že je BAVÍ. Ví, že nikdy nebudou bestsellery, ví, že na nich nikdy nic nevydělají. Přesto tak CHTĚJÍ psát – a existuje dostfanfiků s úrovní zcela srovnatelnou s mnohými vyšlými knihami. A ano – alespoň mně tenhle přístup přijde rozhodně „rovnější“ než to, co dělají Herbert s Andersonem.

 [19] KeB (editor) 11.11.2013 15:17  

@BorgDog[16]: Žádám tě, abys jména jako Brooks uváděl i s křestním, aby nemohlo dojít k záměně :-D

@Strýček Biolit[17]: V rámci blesku vyšla „ochutnávka“ asi pět „povídek“ a pop přečtení jsem si položil otázku: Kdo je vlastně cílová skupina tohoto?

 [18] Honzeecheck 11.11.2013 14:56  

@squire[11]: to neni vtip? já teda nečetl ani jendo, ale myslel jsem že twilight je o teenagerech a odstíny jsou o stárnoucim šéfovi, kterej obhospoadřuje s životem nespojenou holku. Takže nějak nemůžu najít ten jedontící prvek.

K tomu co jste napsali dál – pokud je dobrej příběh sám o sobě a neopírá se o známej svět tak nevidim důvod proč by se to nemělo publikvoat. Naopak!

@BorgDog[16]: Že tě to furt baví kopat do Duny… docela si protiřečíš ale. Brooks má svůj svět a LotR to částečně kopíruje, zatímco Herbert má licenci a celej svět posunul jinam. Všichni jsou paraziti, jen ty píšeš fanfiction a jseš rovnej.

 [17] Strýček Biolit 11.11.2013 14:55  

@BorgDog[14]: Nešlo mi ani tak o to, že dáma středního věku dostane zálusk na sado maso hrátky (to je zcela v pořádku, každému, co jeho jest). Spíše o to, že inspiraci pro ně bere v chudokrevných upírech. Jak kdyby ženská po čtyřicítce začala psát erotické fantazie, jejichž ústřední postavou je Mašinka Tomáš.

To, že se 50 odstínů stane bestsellerem, je úsměvné, ale asi i logické. Dobrý marketing + prázdné místo na trhu.

 [16] BorgDog 11.11.2013 14:09  

@squire[15]: Ano, to byl právě případ, o kterém jsem mluvil – podobnou nabídku jsem dostal ohledně „Vyrovnání.“ Vyházet ST reálie, ST jména, přejmenovat Sagot a vydat. Odmítl jsem, ale neodsuzuju nikoho, kdo případně přijme. Štvou mě akorát paraziti typu Brookse, co si udělají jméno i „živnost“ z účelového psaní LotR fanfiků, nebo podobně „skvělé“ duo Anderson/Herbert jr a Duna.

 [15] squire 11.11.2013 13:59  

@BorgDog[12]: Já to nesoudím, protože jsem napsala Přátele. Což je Star Trek fanfic jak vyšitý, akorát s jinými jmény, že jo. Nestydím se za to, je to dobrý příběh, a bývala bych to nechala jako fanfikci, kdybych nevěděla, že jen tím, že se v prvním řádku objeví slovo Hvězdná flotila, půlka potenciálních čtenářů okamžitě přelistuje na konec, protože „Star Trek je pro děcka“.

Jedna autorka, kterou znám pouze pod jejím AO3 nickem, napsala nedávno Sherlock slash fanfic – načež se jí ozvala nějaká kanadská nakladatelka, že ten příběh a hlavně to erotično je super a jestli by to nemohla přepsat s tím, že vyhodí všechny „fan“ reference a jednu postavu přehodí na ženskou. Protože het porno je mainstreamovější než gay porno. Ta autorka to udělala, knížku jí vydali, mělo to působivý úspěch, a další knížku si už mohla napsat podle sebe, a opět úspěch – a teď se nabízí otázka: dostala by se kdy k publikování vlastní fikce, kdyby si napřed „nepootevřela dvířka“ tímhle ne-košer způsobem? Ona sama i její nakladatelka se upřímně shodují, že nejspíš ne.

 [14] BorgDog 11.11.2013 13:41  

@Strýček Biolit[13]: To bych ani tolik neřešil – znám dámu středního věku a slušného společenským postavení, která píše pod pseudonymy hard HP slash. O věku to není, kdoví, co budu psát v padesáti já (pokud vůbec něco). Spíše mi přijde děsivé, že se kniha jako 50 odstínů… stane světovým bestsellerem.

 [13] Strýček Biolit 11.11.2013 13:35  

@trudoš[10]: Nebuď trudomyslný :)) Napíšeš komentář, hádat se budou jiní. Ty to můžeš ignorovat, nebo otevřít sáček buráků a spokojeně louskat…

@BorgDog[12]: Mi tedy hlavně přijde děsivé, že fanfikci knihy pro dospívající dívky (u nichž by se dala fascinace Zhasínáním chápat), píše padesátiletá ženská…

 [12] BorgDog 11.11.2013 13:25  

@squire[11]: Máš pravdu – to skutečně není drb. Sama E.L.J. to v jednom rozhovoru přiznala, a původní fanfik byl také celkem jednoznačně identifikován. Jestli je to morální? To asi záleží, kde má kdo nastavený „strop.“ Já jako autor bych to neudělal, a neudělal jsem to, ani když mi byla tahle možnost jistou redakcí přímo nabízena. Když jednou napíšu fanfik, je to fanfik – a je to poznat. I když kočku přebarvím na psa a začnu jí říkat Punťa, mňoukat bude pořád a dřív nebo později si toho někdo všimne. Na druhou stranu z drbů a toho, co jsem porůznu četl, bych řekl, že se to děje dosti často, a dělají to i autoři poměrně zvučných jmen.

 [11] squire 11.11.2013 12:30  

@Honzeecheck[9]: No co jsem tím napsala. Nedávno na Tumblru proběhla poněkud žhavější debata o tom, jestli je morální, etické či košer publikovat věci, které vznikly jako fanfince, ovšem publikovány byly s přejmenovanými a genderswappovanými charaktery. No a v té debatě právě padlo jako argument, že Padesát odstínů šedi vzniklo jako fanfikce Stmívání – nečetla jsem ani jedno, takže nemůžu posoudit, ovšem v souvislosti s 50 odstíny mě zas napadá film Sekretářka – a nejen kvůli jménu té hlavní postavy… (to budou znát starší ročníky)…

 [10] trudoš (editor) 11.11.2013 09:58  

@Dilvermoon[8]: Omlouvám se, ale zůstanu labutí, škrtem či sráčem, cokoliv vymyslíte. Už tolikrát mě zaskočili reakce na komentáře jiných, že opravdu nemám energii ani morál se do nějakých fan-disputací pouštět, natož je sledovat.

 [9] Honzeecheck 11.11.2013 09:27  

@squire[7]: cože? co tim myslíš?

Btw víte co je to merkin?

 [8] Dilvermoon (editor) 11.11.2013 09:06  

@trudoš[3]: Myslím, že tyhle prvky klidně stačí na příslušnost k legii. Ale mohl bys něco napsat. Pokud sleduješ komentáře, tak asi sám vidíš, že ta úroveň je různá. Od jazykového rozboru textu až po skoro převyprávění děje. Tak nebuď labuť a pár vět vyrob :-)

 [7] squire 11.11.2013 08:51  

technicky je to parodie na fanfikci fantastiky. Protože Fifty shades of grey je fanfikce Twilightu. Aspoň tak jsem to zaslechla na sociálních sítích od fanoušků:)

 [6] Honzeecheck 11.11.2013 07:50  

I když tam jsou nadpřirozený prvky, zaneřádit timhle Legii je fakt ubohý! Kor dkyž vyzobáváte třeba z povídkový knihy od Dahla ty povídky co nejsou nadpřirozený.

 [5] trudoš (editor) 10.11.2013 22:50  

@Lucc[4]: Ani ne, neumím komentovat knihy. Nechám to raději na zodpovědnějších a chytřejších lidech.

 [4] Lucc 10.11.2013 21:35  

@trudoš[3]: A fakt nechceš napsat plnohodnotný koment? Anotace mne zaujala, ale hodilo by se hlubší info.

 [3] trudoš (editor) 10.11.2013 16:10  

Je tu vypuštěný Tichý oceán, ostrov žijících dinosaurů a dokonce i upíří rodinka. Takže jako „realistický“ román to vážně brát nejde.

 [2] Lucc 10.11.2013 11:43  

@KeB[1]: Řekl bych, že jde o paranormal romance, resp. parodii na ně. Takže to sem asi patří. Třeba se trudoš odhodlá a napíše koment.

 [1] KeB (editor) 09.11.2013 20:08  

Co to dělá tady? Nebo je jako fantastický prvek myšlen „největší penis na světe?“

1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu