Kategorie: horor

originální název: Joyland
originál vyšel: 06/2013

vydání: Beta (web) 2013; Ikar (SK) (web) 2014; Beta (web) 2020

odkazy: 6x [recenze], 1x [ukázka], 1x [info]

Burbuja  | ***** 16.11.2013 12:01

Fanoušci hororu by neměli mít žádná přehnaná očekávání, jedná se spíš o thriller s mírně nadpřirozenou zápletkou. Především však jde o nostalgický pohled na Ameriku 70. let, na dobu prvních lásek a prvních rozchodů, prostě takový ten civilní King, jak ho mám asi nejradši.

SONP  | **** 23.11.2013 16:43

Je vidět, že Stephen King nám už stárne. Velká většina knihy velmi pěkně surfuje na vlně „starých dobrých časů“ a „ztraceného mládí, co už se nevrátí“. A jak víme už od doby „TO“ – nostalgie jde Kingovi prostě výtečně. Hrůzyplných prvků je zde pomálu a vyplují na povrch až v samém závěru knihy. I tak jde o klasickou kingovku, kterou lze doporučit – 80%.

jirikk  | **** 08.12.2013 15:54

Spíš jen natažená povídka než román, takové nadechnutí po velkolepém Dallasu 63 a pomalý rozběh k dalšímu pořádnému opusu. V Lunaparku honi King na malé ploše příliš mnoho zajíců a ne vždy úspěšně – detektivní zápletka je hodně děravá, romantická linka taky příliš neobstojí, nostalgie? – OK, ale i tu umí Steve daleko lépe. Samozřejmě najdu i pozitiva, není jich málo, knížku jsem slupl jak malinu a ani chvíli se nenudil, i doják s umírajícím chlapcem dokázal King zvládnout adekvátně, asi hlavním plusem je pak atraktivní prostředí americké matějské. Celkově ale spíš slabší kousek mého oblíbeného autora.

Strýček Biolit  | **** 26.12.2013 19:31

Pohodová knížka. Prvních sto stran je – ve své podstatě – taková oslava bezstarostného (teda, skoro) mládí a Ameriky sedmdesátých let. Má to krásnou atmosféru a člověka to přenese do té doby. Ostatně nic z Kingova umu vytvářet postavy takovým způsobem, že stačí pár vět a máte pocit, jako by byly skutečné, žily a dýchaly, se nevytratilo. Druhá stovka stran je už – byť místy – poněkud hořká pilulka, ale…k životu to patří, tak proč ne?

Na zadní straně přebalu je pod titulem napsáno: „Detektivní příběh“. Sedí to. Horor není Lunapark stoprocentně, thriller také ne…spíše lehká detektivka s ještě lehčími prvky nadpřirozena – převažuje (jak hezky napsal Burbuja) „civilní“ King (o něhož jsem škemral po dočtení Blaze). Takže za mě spokojenost…ne, počkat…je tam parádní zrzka v zelených šatičkách…takže velká spokojenost.

MirabelkaP  | **** 27.04.2014 15:46

Jak již bylo napsáno, spíš delší povídka než román. Opět úžasné vykreslení atmosféry a doby. Určitě se nejedná o horor spíš detektivní příběh s prvky tajemna. Doporučuji spíše těm, kteří mají rádi „cokoliv od Kinga prostě proto jak píše,“ než milovníkům jeho hororů :)

Speedemon  | **** 25.07.2014 22:29

Kinga jsem už zase nějakou dobu nečetl, ale je neuvěřitelné, že stačí jedna věta abych poznal, že jeho styl vyprávění se mi nikdy neomrzí. Ať už jde o tlustopisy nebo tuto jednohubku. Jak už zde bylo psáno, King umí budovat atmosféru nostalgie a to jsem v té době, natož v Americe, ještě nežil. Četlo se to moc příjemně i když smutný konec tomu dodal hořkosladkou příchuť. Jako rychlovku od mistra můžu jedině doporučit.

louza  | *1/2 25.11.2014 13:43

Marnost nad marnost. Naděje, že King ještě někdy vydá nebachmanovský román, který má švih, spád, originální myšlenku a hlavně přiměřený rozsah je zřejmě mrtvá. Lunapark vypadal skrze svých dvě stě stran velice nadějně. Jde však bohužel o pěti stránkovou povídku, rozepsanou do dvou set stránkového rozsahu. Nepomáhá ani tradičně poutavý styl vyprávění a klasické kingovské háčky. Text na úrovni telenovel klasických komerčních televizí je v jádru bezobsažný a kniha významově prázdná. Bohužel.

avatar2  | ***1/2 08.05.2015 19:52

Tak samozřejmě, spisovatelské zkušenosti se nezapřou, nicméně se nelze zbavit dojmu že jde jen o jakousi „bokovku“ mezi opravdu velkými knihami. Malé téma, mladý hrdina, malý rozsah, zádné téma s přesahem, jen slušně napsané malé drama.

Madam Brbla  | ***1/2 15.07.2015 11:07

Příjemná letní jednohubka, až takhle stručně se dá shrnout tohle Kingovo dílko. Vysokoškolský student se na prázdniny nechá najmout jako pomocná síla v zábavním parku, při té příležitosti musí překonat problémy s první láskou, dozvídá se něco víc o světě a lidech kolem sebe, především však o sobě samém. Všední témata jsou okořeněna nevyřešenými vraždami a duchařinou, přesto bych se zdráhala knížku označit za horor. Soubor více či méně zajímavých epizod z Devinova života pro mě poněkud ztratil na poutavosti s poslední dvacítkou stránek, které měly být nejnapínavější… bohužel to nějak nezafungovalo (a v řešení měl pan King mezeru). Nevkládala jsem do „Lunaparku“ přehnaná očekávání, můžu tedy vyjádřit spokojenost – ty dva dny strávené u pláže v atmosféře 70. let obsluhou atrakcí nepovažuji za promarněné. 71%

trudoš  | **** 25.02.2017 23:29

Na Stephena Kinga nečekaně řemeslné dílko, sympatické především nepříliš velkým rozsahem. Ten slibuje napínavou počtenou, bohužel opak má k pravdě až nebezpečně blízko. Autorova tendence psát bez konceptu má za následek, že poměrně dlouho trvá, než děj nabude konkrétního tvaru a poté, co si projedeme nadšením ze života světských, konečně se dostáváme k nějaké zápletce (tedy za dobrou půlkou knihy). Jenže nebyl by to mistr mistrem, kdyby všechny tyhle řeči kolem nebyly výborně napsané. Atmosféra počátku sedmdesátých let je báječná, a přestože ústřední motivy nijak zásadně nevyděsí, ta nostalgie pouťové zábavy jednoduše zahřeje u srdce. Vlastně by se dalo říct, že detektivní linie je vedlejší a působí jen jako přidaná hodnota, nemluvě o duchařských sekvencích, vystřižených jak z Krajních mezí. V tomhle ohledu King bohužel moc nepřekvapí „nečekanými“ zvraty, protože až moc dopředu naznačí, jak se věci mají. Přes všechny nedostatky se ale Lunapark skvěle čte, a to je to, co se počítá.