Kategorie: sci-fi - space opera - zombie

originální název: Leviathan Wakes
originál vyšel: 2011

vydání: Triton (web) 2013

odkazy: 1x [ukázka], 6x [recenze]

jirikk  | ****1/2 08.01.2014 10:43

Měřítkem dokonalosti v žánru zábavné space opery je pro mě Reynoldsova série o Odhaleném vesmíru. Skvěle napsanému gejzíru nápadů a napětí se nedokázal nikdo vyrovnat, Hamilton hraje tak o dvě ligy níž, Asher po brilantním Stahovači padá ještě hlouběji, Reed i sám Reynolds s Transportem ledu nebyli špatní, ale úplně špičkoví také ne. od Leviatana jsem si tedy hodně sliboval, samozřejmě hlavně díky zvučnějšímu jménu z autorského tandemu, D. Abrahamovi. Nakonec musím konstatovat, že se jim povedlo téměř s Reynoldsem držet krok. Autoři servírují dramatický příběh, plný těch správných spejs propriet, od kterého se čtenář jen těžko odtrhne, co tedy chybí k dokonalosti? Méně významným důvodem může být jistá přímočarost celé zápletky, barokní košatost Odhaleného vemíru zde prostě nenajdeme. To by ale myslím ani tak nevadilo, hlavní problém vidím v určitých řemeslných nedostatcích, které se týkají zpracování jedné ze dvou hlavních postav. Tou povedenější je určitě detektiv Miller, perfektně zpracovaná archetypální figura osamělého pátrače drsné školy, vybavený náturou Phila Marlowa a vizáží Williama Burroughse (či Hammettova Hubeného muže) knihu zejména v první polovině táhne s buldočí vytrvalostí a právě jeho příhody na stanici Cerres jsou pro mě vrcholem knihy. O to méně se ale vyvedl jeho protihráč, kapitán Holden. Nejde ani tak o to, že vykazuje až nevěrohodnou míru idealistické trubkovitosti (což byl ostatně záměr, jak vyplývá z autorského interview), spíše mi vadí, že je prostě špatně napsaný. Nevím, zda zde hraje roli dělba práce obou autorů, protože od původce Kvartetu vysoké ceny bych podobné nedostatky nečekal, ale Holdenovy dialogy se zbytkem posádky jsou často klišovité a papírové až k nesnesení, to samé platí pro romantickou linku, které ho autoři nedokázali ušetřit. Holden se tak nějak plácá příběhem a nenabízí čtenáři příliš možností se s ním ztotožnit, ten tak paradoxně drží palce daleko intezivněji nihilistovi Millerovi, který své odmítnutí života nakonec dovede až ke groteskní dokonalosti. Vzhledem k závěru skvělého (i přes všechny výtky) románu to vypadá, že se v dalším pokračování budeme setkávat víc s Holdenem než Millerem (i když, kdo ví…), což mě tak úplně optimismem nenaplňuje, nicméně nelze než konstatovat, že Leviatan určitě nezklamal a většinu konkurence ve svém subžánru válcuje, ačkoliv na úplný vrchol se vydrápat nedokázal.

gokudo  | **** 27.01.2014 22:43

Velmi prijemna spejska, ale jak jirikk poznamenal ve svem komentari…Holden je takovy naivni blbecek, a tim padem kniha tak trochu poklesa. Nezoufejme na mysli, Miller je presne ten typek co chceme a i zde si uzijeme mnoho akce a vesmiru, tak jak to mame radi.

Doufam ze Triton ma v planu vydat celou serii! (ctvrty dil „Cibola Burn“ se ma objevit nekdy v lete v US.)

Vlask  | **** 03.03.2014 19:12

Velmi dobré, vysoce návykové a čtivé. Ovšem na konci to trochu zpomalí a už to tolik netáhne. Většina neznámých je odhalena a celé to začíná lehce váznout. I tak je to vysoce nadprůrměná záležitost v oblasti space opery. PS: kdo čekal podle zařazení space zombie akci, ten bude zklamán – sice tu jsou a rovnou radioaktivní, ale hrají jen minimální roličku.

SONP  | ****1/2 11.06.2014 18:47

S ostatními názory je možno bezezbytku souhlasit. Atmosféra je skutečně něčím mezi Marlowem, filmem Outland z 80.let a Reynoldsovských space oper (včetně divného organismu, který do sebe nechává vrůstat lidská těla. Za mě jen výtka k přílišné délce knihy a tím způsobeného extrémně pomalého tempa, zejména v druhé polovině. Nebýt toho, je to dokonalá space opera!

Madam Brbla  | ****1/2 08.09.2014 09:33

Sci-fi přesně podle mého gusta, napínavé, atmosférické, říznuté hororem. Autorské duo, skrývající se pod pseudonymem James S.A. Corey, mě od první věty spolehlivě vtáhlo do pár set let vzdálené budoucnosti, podané stylem „tak nějak by to klidně mohlo být“. Po stránce technologií není čtenář zahlcen podrobnostmi, nemusí mít doktorát z (astro)fyziky, aby vše pochopil, přesto popsané jevy působí přiměřeně věrohodně. Politické uspořádání lidského vesmíru je načrtnuto dostatečně, aniž by nudilo. Lidstvo je rozdělené: hlavní sféru vlivu si udržuje přelidněná matička Země, spřízněný ne tak docela spojenec Mars se snaží udržet na špičce v technickém vývoji. A pak jsou tady obyvatelé Pásu, žijící či živořící na vesmírných stanicích. Díky odlišné gravitaci fyzicky rozdílní, vysocí, jinak uvažující, vyznávající jiné hodnoty, názorově poněkud vymezení proti lidem z planet. Status quo může být snadno narušen a ke konfliktu samozřejmě dojde.
Příběhem nás provázejí dvě hlavní postavy. Jak už bylo zmíněno, tou zajímavější, charakterově bohatší a rozporuplnější je detektiv Miller, stárnoucí dlouhán ze stanice Cerera. Vyhořelý policista jde po stopě ztracené dívky s úporností ohaře a na své cestě poznává, že není vše takové, jak se zdá. Problémy řeší prakticky, tedy ne vždy v souladu s všeobecně uznávanou morálkou. A pak tady máme kapitána Holdena, naivního klaďase, co velí své malé posádce, vždy se snaží věci dělat správně a následkem jeho idealismu občas vletí „hovno do větráku“. Snad není velkým spoilerem prozradit, že se tito dva hrdinové setkají a jejich rozdílná životní filozofie a přístup k překonávání překážek dodá knize další rovinu, proto se nepřipojím ke kritice Holdenovy postavy – jeho trubkovitost má své opodstatnění a není tak přemrštěná, aby si čtenář nechápavě ťukal prstem o čelo. Millerova linie byla výrazně přitažlivější, to se shodneme.
Děj románu mi příjemně připomněl hry „Dead Space“ nebo „System Shock 2“, s jemným kořením „Mass Effectu“ a jistě by se dalo najít mnoho dalších zdrojů domnělé inspirace. Je mi to jedno, šlak vzal originalitu, četbu jsem si perfektně užila a půl hvězdy strhávám jen za mírné opadnutí tempa ve třetí čvrtině a kvůli určitým výhradám k závěru. Těším se na další díly. 91%

Dilvermoon  | ***** 16.11.2014 09:54

Nebudu používat lékárnické váhy a rovnou dám plný počet. Space oper je nedostatek a kvalitních ještě méně. Sice mi občas nějaká scéna připomněla jiné dílo nebo film, ale nenacházíme se na poli neoraném, nýbrž už několikrát osetém, tak není divu. V porovnání např. s Odhaleným vesmírem nemusíme dumat kdy a hlavně jestli je tento nápad vůbec reálný, vše je založeno na známé vědě, tomu nahrává i oblast, kde se román odehrává. Ne že bych proti Odhalenému vesmíru něco měl, jen konstatuji hlavní rozdíl mezi těmito jinak žánrově příbuznými sériemi (tedy vlastně ještě nevím, co pánové Corey připravili do dalších dílů, které jsou už na světě i u nás, což u space oper je vždy úspěch). Dva hlavní hrdinové Holden a Miller – dvě rozdílné povahy. Ten kontrast je pěkně vidět a i kolem něj se točí příběh s vydatnými hororovými prvky. Jdu na Kalibánovu válku.

Clarice  | ***** 22.04.2015 19:44

Sakra dobrý to bylo. Sci-fi je málo a tohle hodně slušně zapláclo díru na trhu plnou upírů a různých „dlaků/draků.“ Hrdinové sympatičtí (pro mě všichni). Atmosféra napínavá. Dávka hororu tak akorát. Líbil se mi moment „začátku transformace.“ Takové to „podívej a teď… teď to začalo.“ Okamžik, kdy hlavní hrdinové pozorují změnu a tuší, co by mohlo následovat, přičemž ty hromady lidí kolem nemají naprosto páru a šanci… Ne zrovna od doby, co jsem knihu četla, ale teď tak nějak víc se probírám fotkami asteroidů a sním si :).

trudoš  | **** 01.01.2016 02:16

Moderní a přitom stará dobrá space opera. Snad jen, že autoři už od začátku dávají najevo, že tohle bude běh na dlouhou trať. Takže ačkoliv je ústřední dějová linka uzavřená, konflikt v pozadí se teprve rozjíždí. Samotná osnova mi trochu připomínala scénář počítačové hry, kdy jsou postupně odhalována různá tajemství a průběžně se zvyšuje náročnost levelů, aby v závěru vše vyvrcholilo ve velkolepém akčním finále.
Duo Daniel Abraham a Ty Franck (skrývající se pod pseudonymem) jsou spisovatelskými profesionály každým coulem. Přes technické vychytávky dokážou být srozumitelní a gradaci příběhu fikaně mixují z hororových scén, vojenské akce a politických intrik. A i když se jim děj chvílemi kouše na nepodstatných problémech, logika jednání sem tam pokulhává a emoce hrdinů občas působí nuceně, v rámci celého dobrodružství jsou to nepodstatné detaily. Pravdou ovšem je, že mi tomu všemu chyběl osobitý šmrnc, který by z románu dělal originál. Přestože se krásně třpytí, přírodní diamant to není.

mato_klerik  | **** 14.01.2016 11:40

Pohodové sci-fi, ktoré asi na dvoch miestach (na môj vkus) príliš zľaví na tempe. Inak mi kniha príde dostatočne technická i vedecká (nie úplne chápem všeobecnú debatu, že ide o nejakú retro dobrodružnú space operu – Asher a Reynolds možno majú viac vedeckých drístov, ale väčšinou sú zbytočné a pre príbeh i vývoj postáv málo podstatné). Viem, že autori sa asi snažili čosi povedať o dnešnej dobe informačných vojen a dezinformácií, ale trochu mi vadilo, že sa v knihe dosť veľa narába s nepodloženými dohadmi, ktoré sú vzápätí brané ako fakty. Dobre napísané sci-fi so sympatickými postavami…

minduton  | ** 18.03.2017 23:46

Říkal jsem si, super série na SyFy, tak si počtu. Bohužel jsem si nepočetl, nějak jsem se nechytnul. Nesedlo mi to. Já nesnáším příliš popisné sci-fi romány (20 stránek v prd*li, aniž se něco děje, ale víte naprosto přesně jak co vypadá). Mám rád jednodušeji a svižněji psané romány, kde je více akce a méně popisného balastu – to už si můžu rovnou přečíst nějaký filmový scénář prošpikovaný poznámkami pro výpravu.

Shelagh  | ***1/2 08.04.2017 18:27

Po tak vysokém hodnocení byla kniha pro mě trochu zklamáním. Příliš předvídatelných zvratů, ne vždy uvěřitelné motivace jednání a tak nějak všechno už jako bych už někde četla. Nicméně je to stále nadprůměrné čtení, kniha se mi nechtěla moc odkládat a vydržela jsem u ní dlouho do noci.