Kategorie: fantasy - urban fantasy

originální název: Alif the Unseen
originál vyšel: 07/2012

vydání: Paseka (web) 2014

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

snop  | **** 14.07.2014 17:18

Dobra a ctiva kniha, byt vlastne docela jednoducha, narativne nedospela a zanrove neukotvena. Kdo ceka arabsky cyberpunk (nebo alespon neco jako byl Pasazad), nedostane ho, pocitace jsou zde spise tak zvlastne naroubovany a je videt, ze autorka jim moc nerozumi. Kdo ceka cistou urban fantasy, bude spokojenejsi, ale pak zase co s temi pocitaci… a tou politikou a nabozenstvim.

Protoze ta kniha je i o nabozenstvi a politice. A to je jeji velika prednost. Kniha predstavuje islam a arabskou kulturu v jejich moudre i pohadkove podobe a kontrastuje je s politickou, socialni i nabozenskou realitou predniho vychodu.

Hlavni hrdina se behem knihy posouva z pozice vicemene oportunistickeho liberala, ktery stoji sice proti totalitnimu (nahodile sekularnimu) rezimu, ale kritizuje jej vicemene pouze z pozic liberalismu, k cloveku, ktery je nucen uznat (skrze nadprirozeno, ale i interakci se „svatymi“ muslimy) koreny islamske kultury a jejich zavaznost, zaroven ale s uvedomenim, ze vyjadrenim techto neni „islamismus“, ale orientalni moudrost.

Kniha tak nakonec nedava odpoved na to, co by bylo pro predni vychod nejlepsi. Kritizuje sekularni i nabozenskou vladu, demokracii i monarchii. Snad nejbliz vlastni odpovedi je autorka pri popisovani „starych casu“, kdy emir a ucenci byli dvema piliri moci. Jenomze zlaty vek je ztraceny, tak jako mesto dzinu, a co vzejde z revoluce…?

quinnet  | ****1/2 30.04.2015 12:56

Od tejto knihy som pomerne veľa očakával a musím priznať, že ma vôbec nesklamala. Podarený mix Gaimana a light cyberpunku, ktorý nemá prakticky hluché miesta. Príbeh nie je zložitý, určený skôr mladším ročníkom, ale dobre odsýpa a kniha sa číta jedna radosť. Hlavný hrdina nie je veľmi praktický v reálnom živote a je vláčený okolnosťami. Napodiv mi to nevadilo. Skôr kyberpunková vložka vyzerá dosť nepresvedčivo. Autorka co sa týka IT nepopustila uzdu fantázii a použila súčasné technológie. Ale Gaimanovské prelínanie svetov jej ide viac ako dobre. No a Korán v príbehu? Ukazuje skôr jeho nekonfliktnú tvár a múdrosť, ktorú nepochybne obsahuje. S takýmto poňatím Koránu by sme naozaj nemali vo svete žiadny problém. Autorka sa na konci trochu aj inšpirovala aj nedávnymi severoafrickými revolúciami, ktoré však podala dosť idealizovane. Suma sumárum – kto má rád Gaimana, touto knihou neurobí chybu. Je síce menej poetická ako by napísal spomínaný autor, ale svoje čaro určite má. A v elektronickej podobe je za veľmi rozumnú cenu.

Vlask  | *1/2 10.01.2016 13:50

Poměrně nudná urbanka z netradičního arabského prostředí. Nuda vyplívá z velké civilnosti příběhu. Hlavní hrdina se živí hostingem webů různých z hlediska státu protivládních živlů a nakonec i jej dopadne ruka zákona. Takže většinu knihy utíká před státní bezpečností i za nezištné pomoci džinů do alternativní reality. Do toho máme zamíchánu tajemnou historickou veršovanou knihu, kterou využívá pro geniální programování simulace quantového počítače fungujícího na běžném zastaralém desktopu (ehm, ehm výrazná fantasy složka se projevila :-) ). Nesmí chybět menší love story a náhled do pro středoevropana až strašidelné arabské mentality (naprostá adorace koránu, výrazný arabský rasismus, téměř pohrdání konvertity). Autorka se dokonce sama obsadila do menší a hlavně nezajímavé vedlejší role.