Altschulova metoda

série: Kde lišky dávají dobrou noc

vydání: Torst (web) 2014

odkazy: 1x [ukázka], 5x [recenze]

Gaarq  | **** 01.01.2015 09:51

gott sei dank, dočteno. mydlil jsem se s tím bratru víc jak měsíc.

příběh je to velmi ecovský, záběr jak lžicí velkorypadla, mnoho dějových rovin, spousta postav, létáme v čase od mojžíše po 25. století, spousta filozofování a rozjímání (po židovsku). ale na rozdíl od eca, autor je strašlivě nedisciplinovaný vypravěč, ukecaný až běda. při znalosti osoby autora a textu se moc nedivím; touha vše vypovědět musela být silná. kdyby se podařilo ji ukočírovat, mohlo to být vpravdě unikátní dílo, v česku ojedinělé. ale patrně díky četným autobiografickým rysům autor ztratil nadhled a všechny ty postmoderní manýry (román je plný bizarností a absurdit) se nějak obrátily kvůli otravnosti z nadbytku proti čtenáři, a tím i proti autorovi. ona osobní zpověď je z díla cítit skutečně výrazně, trochu jako z příliš odleželých syrečků – rozmělňuje a odvádí pozornost.

je třeba přiznat, že román je plný roztomilých mystifikací, takových těch ecovsko-forsythovských, u nichž je celkem jedno, jsou-li pravdivé nebo ne (např. 17. 11. 1989 je tu neděle); zvnějšku to stejně většinou není a nejde poznat. v polofiktivním doslovu jeho autorka zmiňuje autorovy protesty proti nezařazování jeho díla jakožto SF (very nájs, indýd)), ale de facto nejde o SF; příběh si jen pohrává s aluzemi na různé aspekty SF (samotné SF příběhy jiných autorů, autorovo nadšení SF, cesty časem, síly psí) či využívá alternativní historie. to vše autor divoce míchá s prvky špionážními, historickými a milostnými. nic ale autor nedotahuje k nějakému závěru, ani ta nejvíc prokreslená linie s magickým pohárem, ani ta s manželkou ludmilou nekončí jinak než jako lesní cesta, co se z ničehož nic ztrácí v mlází; možné pokračování dílčích příběhů autor ani nenaznačuje. i přes to všechno je román velmi zajímavý a s pořádnou redakcí by to byla bomba.

ps. jsem zvědav budou-li ty další avizované díly, poněvadž mám neodbytný dojem, že jejich fabulace je součástí fikčního světa mošeho blumendorfa aka chaime cigana aka K. S. ;-) i když, jistý arabský revolucionář M. K. jakožto vládce českého království po rozpadu rakousko-uherska v důsledku povstání slovenských klerofašistů v listopadu 1989 by mě věru zajímal.

avatar2  | ***1/2 21.12.2015 15:09

Opravdu zvláštní čtení. Vrchní dějová linie popisuje život českého židovského exulanta v Německu za komunismu. Tato dějová linie posléze začne splývat s příběhem hypnotického vyšetřování chovance psychiatrického ústavu, s pátráním po vzácném židovském artefaktu, s fiktivními i reálnými politickými změnami v Evropě a bůhvíproč se do toho plete i Kaddáfí. Knihu jsem četl velmi dlouho, nikdy nebyla schopna udržet mou pozornost delší dobu. Ale špatná není, má svou hloubku a zřejmě i myšlenku, i když si nejsem jistý, že jsem jí přišel na kloub.