Kategorie: sci-fi - audiobook

originální název: Alien - Out of the Shadows
originál vyšel: 2014

vydání: Baronet (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

SONP  | *** 07.05.2015 21:28

Za originallitu by nemohlo toto dílko dostat více než nějakých 20%. V zásadě se jedná o remix prvního filmu, skoro všechny rekvizity už tu byly – planeta s turbulentní atmosférou, záhadná gigerovská loď, banda nehrdinných dělnických kosmonautů, pár chitinových výtečníků a z toho plynoucí vyvražďovačka. Děj je ale celkem šikovně vmáčknut mezi první a druhý film, Ripleyové z prožitého začíná tak trochu hrabat, android Ash zde také má svoji roli a tak člověk autorovi neoriginalitu snadno promine a rád si zasurfuje na vlně vzpomínek. Jako dovolenkový jednohubkový e-book ideální, ale není to kniha, ke které bych se časem vrátil.

gokudo  | ****1/2 07.05.2015 23:11

Takove prave, neoficialni pokracovani prvniho filmu s Ripleykou, ktere trochu hrabe na majaku, ale je to porad takova tvrdohlava palice jako v prvnim snimku.

Neoriginalita je mozna mrcha tech dalsi klon-filmu v serii, ale tenhle sekvel bych rad videl na bilem platne radeji, nez Promethea 2.

Uz se mi tresou nedockave ruce u horaku s kyselinou, pri cekani na druhou knihu v teto (velmi dobre?) trilogii!

BorgDog  | **** 16.08.2016 16:52

Není to zrovna kniha, kterou bych četl běžně, a také nejsem nijak velký fanoušek vetřelčí série. Pouze mne zajímalo, jestli se po úděsných Perryho výplodech vzmohla tahle série na něco lepšího. Autorovi se podařilo docela nápaditě a vtipně „propašovat“ děj mezi první a druhý vetřelecký film, aniž by jejich logiku narušil. Zvolil pojetí podobné Cameronovu: Hrdinové od počátku ví, s čím mají tu čest, nekonají se žádné velké hry na schovávanou, obsahem knihy je víceméně jen akce prokládaná chvilkami oddechu. Z „vetřeleckého inventáře“ neschází nic – máme tu Ripleyovou, tajemné mimozemské lodi, vetřelčí hnízdo v tunelech, oběti sežrané i nakažené, různé druhy vetřelců, vejce, královnu, plamenomety, facehuggery, atomovku… jen odškrtávat položky. Dokonce ani zrádný android Ash nechybí, byť jen jako program v počítači. Nutno přitom zdůraznit, že kniha není bezmyšlenkovitý guláš. Lebbon si dal práci vymyslet příběh tak, aby se tam tohle všechno logicky vešlo a sehrálo nějakou úlohu. Ano, jsou místa, kde děj „postrkuje“ náhodami, anebo mírně ohnutým chováním hrdinů či Vetřelců, ale je jich poměrně málo. Bez problémů si dokážu představit MNOHEM horší výtvor.

Druhá otázka je „hororový faktor.“ Lebbon se sice snaží, ale výsledek je aspoň pro mě slabý. Tísnivou atmosféru vytvořit dokáže, ale ho „vetřeleckého hororu“ kde slyšíme kapat sliz a skřípat tesáky za každým tmavým rohem, má na míle daleko. Postavy jsou příliš sterilní a papírové. Motiv nutkavých nočních můr Ripleyové nefunguje, protože jsou jen variací téhož stále dokola. Ashovy deníkové záznamy taktéž. Obávám se, že tady autor narazil na limit vlastního psaní, který zatím překročit prostě nedokáže.

Proti už zmíněnému Stevu Perrymu je tahle kniha o tři autorská patra výš. Jestli to bude stačit někomu, kdo není fanouškem série, je otázka, osobně jsem ale byl spíše příjemně překvapený.

P.S.: Ovšem překlad má do dokonalosti hodně daleko a třeba u věty „…zakvílel, když mu hrot pronikl do těla někde nad nohama“ jsem se nehorázně chechtal. Baronet rychle klesá na úroveň Classicu…

Clarice  | ***** 27.05.2017 20:41

Vetřelcí knihy jsem nevyhledávala, tedy až na knižní podobu prvního filmu, kterou jsem kdysi dávno dostala k vánocům od mámy. Předtím jsem ještě musela plakat v knihkupectví a pak jako odejít, abych neviděla, jak to kupuje :). Tuto jsem slyšela a zaboha nechápu, proč se neobjevila ve filmové podobě namísto těch nových. Výborně by zapadla do celého vetřelčího vesmíru a snad by i méně zklamala. Jasně, příběh obsahuje všechny tady již zmiňované ingredience, ale ta atmosféra mi připomněla staré zlaté časy, v nichž jsem si musela vystačit se třemi výbornými filmy a dokázala je sledovat opakovaně.

Z anotace knihy je trochu jasné, jak to dopadne, protože příběh „Probuzení“ se nachází mezi prvním a druhým a autor tedy musel dodržet určitá pravidla. Ale nemůžu si pomoci, ač ve známých kulisách, příběh se mi líbil. Objevila jsem jej, pak se na mě přilepil, usadil se a místy způsobil i tělesné reakce (myslím mrazení v zádech, ne pohyby ve střevech). Odlehlá těžební kolonie. A když se těží, co se dělá? No hrabe se v zemi, respektive pod ní :). Pak se nesmíte divit, že se odtamtud něco vynoří. A aby toho nebylo málo, na lodi, která slouži těžařům jako „odpočívárna,“ se „cosi“ pokazí, nechci napsat přímo posere. A součástka, kterou je nutno instalovat, aby jako naděje umřela poslední, se nachází zrovna na místě, kam byste nechtěli, když víte, co tam čeká :).

trudoš  | **** 04.03.2018 00:01

Tim Lebbon jde nekompromisně po nejzákladnějších lidských slabostech – strachu z neznáma a strachu ze smrti. Posádka těžební lodě se musí vypořádat s nepěkným překvapením v podobě xenomorfů, na které narazili v hlubinách planety LV-178. Problém je, že jediné zbraně, které mají k dispozici, jsou obyčejné hornické nástroje. Takže o večírek je postaráno a člověk těm havířům může jedině držet palce.
Zapojení Ellen Ripleyové do příběhu ovšem považuji za zbytečnou chybu. Nejen že se tím autor zbavuje momentu překvapení, protože je jasné, že to drsanda musí přežít, ale tím že zakomponoval svůj příběh mezi první a druhý film, dává tak v podstatě dopředu najevo, jak celá ta párty skončí. Co ovšem kvituji s nadšením, je, že vetřelci jsou zde skutečným nebezpečím a ne pouze obtížným hmyzem, jako v některých románech z 90. let. Pravdou ale je, že ty nejlepší scény často působí dojmem reprintu. Přesto se podle mě jedná o jeden z nejpovedenějších návratů do světa toliko oblíbených strojů na zabíjení.

Madam Brbla  | ***1/2 21.06.2018 20:45

Vše podstatné o knize bylo napsáno: pokud máte náladu na sérii o vetřelcích, ale všechny filmy znáte nazpaměť, tato kniha je jedna z vhodných alternativ. „Probuzení“ má tématicky nejblíže k prvnímu dílu, najdeme však koření prakticky z každé filmové části. Před dvaceti lety bych z Lebbonova výtvoru pravděpodobně učůrávala blahem… bohužel už nejsem tak mladá, vnímám kritičtěji, je sakra těžší mě nadchnout, ani akce mě nebere zdaleka tolik jako dřív. Uvítala bych hutnější atmosféru, lépe zpracovanou psychiku postav a přítomnost Ripleyové celkem zbytečně omezila příběh. Osud posádky těžební lodi Marion je zřejmý od první stránky a důvod, proč se o nich Ripleyová logicky v budoucnu nezmíní, byl odhadnutelný zoufale snadno. Mírně mě iritovala také určitá technická zaostalost (např. svícení baterkami, šňůra holých žárovek v dole, ošetřování zranění pomocí kovových svorek) a není mi jasné, proč musela posádka chystat zásoby pro dlouhou cestu vesmírem až na poslední chvíli, bez pořádného plánování, když o evakuaci věděli několik dní předem (nehledě na fakt, jak by vše potřebné dokázali naskládat v daném prostoru).
Považuji se za fanouška vetřelčí série, dovolím si tedy podlehnout nostalgii a malinko „Probuzení“ nadhodnotit: 69%