Kategorie: fantasy - akční

originální název: Лёд
originál vyšel: 2005

vydání: Fantom Print (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 6x [recenze]

Vlask  | ***1/2 13.04.2015 14:36

Označil bych to jako Žambocha po rusku v alternativní dimenzi plné fantasy potvor. Hrdina je typický skoro samotář (skoro protože na výpravy chodí ve skupinách, na sibiři sám nemá šanci) se spoustou problémů na krku a tunou smůly k tomu. První třetina knihy je zaměřena na seznámení se s reáliemi světa a typicky ruským způsobem shánění zásob pod rukou. Než to skončí, tak vám ty neustálé chlastačky a kupování proviantu polezou krkem. Pak naštěstí následuje průzkumná akce v terénu, která se přesně dle očekávání změní v boj o přežití. Následuje konec sympaticky nahlodávající tak častý stereotyp akčního hrdiny, co zvládne všechno levou zadní. Bohužel se nevyřeší hlavní problém, kolem kterého se točí celý děj a z knihy tak máte značný pocit neukončenosti.

Alfi  | ***1/2 19.04.2016 15:07

Toto bola veľmi ruská kniha. Väčšina postáv boli agresívny notorický alkoholicky, a to nehovoríme o ľuďoch s láskou k vínu ale o individuách bez morálky, ktorí dávajú vodku minimálne po deci, opiť sa do bezvedomia je bežné, niekoho dopichať nožom detto a ráno si len dajú samohonku aby dokázali fungovať. Takže, boli ste varovaný. Román Led sa odohráva vo zvláštnej realite niekde kde by na Zemi bola sibír, akurát je tam ešte väčšia zima. Ako sa to často stáva, anotácia knihy prezrádza niečo, čo vám autor tají až do posledných 50tich strán, ak môžete, nečítajte ju. Len si užite akčnú, veľmi svojráznu jazdu po večne zamrznutej šírej ruskej zemi, plnej banditov a príšer, sledujte príbehy Leda, ktorý ako správny geroj zvláda desiatky monstier viacmenej bez toho, aby ho to zlomilo. Viacmenej. A negatíva knihy? To násilie je tam naozaj veľmi prehnané, postavy umierajú ako u G.R.R.Martina, nikým si nemôžete byť istý, že prežije. Zaujímavá skúsenosť, ale druhý diel vynechám. Kniha je viacmenej uzavretá. Plus mínus :-)

knedle  | *** 29.06.2016 13:09

Postapo – nebo něco na ten způsob. Přesnej obrázek světa jsem si z této první knihy neudělal. Pokud je to tak jak to chápu a kdyby se tam umíralo tímto tempem, tak je to prostě za pár desítek let pusstá krajina…

Čte se to dobře, ale mám dvě zásadní připomínky, každá za jednu *:

• střídání jmen osob: každá osoba má jméno přezdívku příjmení a autor je náhodně střídá u všech postav, co se v ději mihnou, takže netušíte často koho jste to vlastně v ději potkali a co se s ním váže za historii/historku – půl knihy tedy v konfrontacích spíš odhadujete, co co jde/šlo/půjde
  • přeplácanost – je to kniha kde jsou kouzelníci neco jiného než mágové a ti neco jiného než čarodějové; vlkodlaci nejsou lykantropové; vampíři nejsou upíři; potkali jsme asi 50 různých typů dlouhých střelných zbraní – na jednu stranu to láká, na druhou to ubíjí

ale baví – jdu na druhý díl

trudoš  | *** 07.09.2017 21:32

Pavel Korněv má sice hezky propracovaný svět, ovšem že by jej dokázal využít pro zápletku, to už mi nepřišlo. Ono je vůbec pro Rusy příznačné vysvětlovat, co jak funguje, ale když přijde na děj, je to zpravidla jednoduchá road movie, prokládaná popíjením vodky a disputacemi o životě, vesmíru a monstrech. I zde je základním kamenem v podstatě jen to, že hrdinu se snaží někdo/něco zabít a on proplouvá podivuhodnými kulisami, ve kterých se stírají hranice mezi fantasy a sci-fi. Problém je, že protentokrát nějak nezaklapávaly jednotlivé epizody smysluplně do sebe. Je fajn, že se pořád něco děje, ale když chybí vysvětlení proč, pozornost dokážu udržet jen po určitou dobu. S tím souvisí i zbytečné množství bohatýrských postav, které průběžně přicházejí a odcházejí, aniž by člověk měl představu, kdo je podstatný a kdo ne. Přičemž je otázkou, zda v tom měl vůbec jasno i sám autor. Závěrečné vyložení karet je pak tak strašně pofidérní, až mi v rámci celkového rozsahu přišlo malinko směšné.