Černý bod je studií o hororu v českých zemích. Rozebírá typické
scény, motivy, klíčové autory, základní témata. Přináší konfrontaci
s filmovým i výtvarným uměním. To nejlepší z dějin českého hororu
od počátku 19. století z Prahy (Malé Strany, Karlína), Moravy, Olomoucka,
Brna, západních Čech, Slezska. Na stovkách titulů a desítkách autorů
zachycuje nejen tvar a specifika domácí produkce, ale také vliv německého,
francouzského, anglického, ruského nebo japonského hororu. Dokazuje, že
tradice českého hororu sahá až do doby preromantismu. V centru hledáčku
se ocitají národní buditelé, obrozenci, zakladatelé moderní české
literatury (Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben, Jan Hýbl, Jan Neruda),
divadelní herci, překladatelé, mágové a excentrici (Christian Heinrich
Spiess, Josef Jiří Kolár, Karel Sabina, Karel Švanda ze Semčic),
výtvarníci, teoretici i praktici (Josef Váchal, Emmerich Alois Hruška),
uznávané autorky psychologické a naturalistické scény (Anna Maria
Tilschová, Jiří Sumín), rakouští Němci (Karl Heinz Strobl, Alfons von
Cibulka, Leo Perutz, Franz Spunda, Rudolf Slawitschek), němečtí autoři
podléhající vlivu jedinečného genia loci Čech (Hanns Heinz Ewers, Gustav
Meyrink), okultisté (Karel Weinfurter, Josef Šimánek), ale rovněž tvůrci
anonymní poetiky českého černého románu, expresionisté a surrealisté
(Ladislav Klíma, Jan Weiss, Jaroslav Havlíček, Vítězslav Nezval),
představitelé unikátní vlny české dekadence z okruhu Moderní revue
i mimo ni (Karásek ze Lvovic, Emanuel z Lešehradu, Arnošt Procházka, Karel
Hlaváček) či „satanistky“ (Maryša Šárecká, Marion Sováková).
A proč se kniha jmenuje Černý bod?