Kategorie: sci-fi - antiutopie

originální název: Unwind
originál vyšel: 2007

vydání: Knižní klub (web) 2016; Yoli (CZ) (web) 2020

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

trudoš  | ***1/2 14.01.2017 23:03

Nejtěžší pro mě bylo přijmout myšlenku, že by rodiče nechávali „rozpojovat“ své potomky v nejproblema­tičtějším období vývoje – v pubertě. A to je přitom jen smetana na povrchu, skutečné zlo se skrývá v šedi každodenního života, kdy neplánované děti mohou být beztrestně ponechány osudu na prahu jakéhokoliv člověka. Nápad je to bezesporu zajímavý, jenže stejnou měrou nesmyslný. Kdyby tomu tak skutečně mělo být, lidská populace by vymřela v průběhu tří generací. A kdo říká, že ne, nikdy mu nebylo anarchistických -náct.
Dějově ovšem příjemné. Dost mi vyhovovalo, že Neal Shusterma nejede podle šablony, takže s každou třetinou se příběh posune zase někam jinam. Problém je, že zpětně působí některé scény nedotaženě a vysloveně si říkají o dovětek, který nepřijde. A nejvíc pak zamrzel závěr, jenž zazdil jinak povedenou urban legendu o Humphreym Dunfeem. Navíc je znát, že se autor zaměřuje pouze na dospívající čtenáře, pročež dospělí tu hrají pouze role uvědomělých rebelů, nebo totálních šmejdů.

Lokina  | ***** 19.03.2017 19:56

Knihu jsem přečetla jedním dechem. Originální, svižné a depresivní. Vážně takovou budoucnost bych teda nechtěla, při čtení pasáže rozpojení, mi naskakovala husí kůže a ještě dlouho potom jsem o tom přemýšlela, jak mi to vrtalo hlavou. Prostě brilantní a děsivé. A jsem ráda, že jsem už dávno jiná věková kategorie :-D

Phoenix  | *** 06.04.2017 19:41

Celková myšlenka knihy mě poměrně zaujala, protože nabízí spoustu prostoru na přemýšlení, ale její samostatné zpracování už tolik ne. Jako zarytý scifista jsem zvyklá u příběhu přemýšlet, zda vše do sebe zapadá a dává smysl, a zde bylo na můj vkus příliš mnoho nelogičností a často se příběh dostával do situací opravdu těžko představitelných, že by mohly být skutečné. Vrchol knihy představuje scéna, kdy konečně autor popíše vlastní průběh rozřezávání, který ve výsledku zas tak šokují stejně není. Prostě jen systematický, jako celý děj knihy, který se posouvá dopředu prvoplánovitě a bez žádných zásadnějších a nečekaných zvratů. Příjemně překvapila náboženská linka, která krásně nastiňuje nesmyslnost (slepé) víry a poměrně přímo kritizuje tuto instituci jako celek. Náboženstvím se dá vlastně vysvětlit a především omluvit úplně všechno. My nic, to bůh…

Doubravka  | **** 14.11.2019 15:32

Neal Shusterman je psavec. Píše hodně, píše často, píše rád. A píše dobře. Jeho YA dystopie ční mezi svými souputníky jako strom na křovinaté polopoušti. Pořád si stěžuji, jak jsou ty YA série, co čtu, plytké, ledabylé, jak myslí jen na jedno, ale stejně se pokaždé nechám zlákat mámivou nadějí, že tentokrát to bude ono. A ono jo! :) UnWind má myšlenku a vyprávění je prostředek, jímž ji autor rozvíjí a dotváří. Téměř nevídaný jev! Mám ráda knihy, které se zabývají představou „coby kdyby“, u kterých stojí na počátku nějaký zajímavý nápad a psaní i čtení je zvědavé objevování netušených možností. Moc se mi to líbilo, chytrá, čtivá, napínavá kniha. Přečetla jsem nakonec všechny čtyři díly a žádný z nich mě nezklamal. Až u povídek (UnBound) mě to najednou, jako když utne, přestalo bavit. Děkuji autorovi, že mi vrátil naději v inteligentní YA sci-fi.