Jack Williamson

Loď

originální název: Seetee Ship
originál vyšel: 1950

vydání: AFSF 1992

Rooz  | ** 06.12.2007 16:50

Kniha se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy je již osídlena většina sluneční soustavy a zabývá se problémem nedostatku energie ve vesmíru. Jedním z řešení tohoto problému má být využití reakce hmoty s antihmotou, při které se obě složky mění v energii. Trochu mi to připomnělo knihu Ani sami bohové od Asimova, ten ale díky rozdělení knihy do třech částí, kde každá je úplně jiná, dokázal předložit daleko zajímavěji svůj problém. Nemám z této knihy moc kladný dojem. Konec ho sice malinko spravil, nicméně o čem bude pointa mi i bez přečtení názvů jednotlivých kapitol bylo jasné už po třetině knihy. A také se nemohu ubránit tomu, že by námět pro tuto knihu byl mnohem vhodnější pro povídku, protože mnoho částí knihy bylo zcela zbytečných. Celá kniha obsahuje dost naivních rozhovorů postrádajících logiku. Jedna z hlavních postav je takovým způsobem podezřívavá a vyvozuje takové závěry, že nad tím zůstává až rozum stát. Popisy jsou strohé a mnohdy nedostatečné. Ale dá se to zkousnout. Čte se to na druhou stranu bez problémů.

Dilvermoon  | *** 22.03.2011 09:51

Tak jsem si připomenul Astounding a velkého Johna W. Campbella. Toto je román se základem z povídek, které on vybral do svého magazínu v letech 1942 – 43. Tehdy rozhodně úspěšný počin. Antihmota lhostejně útočí na sluneční soustavu, v ní bojují o vliv mocné korporace, hledající možnost použití antihmoty, přízrak anti – bomby se tu vznáší rovněž, do toho nějaká ta láska, krásné ženy, intriky, zrady, k tomu přidáme motiv posunů v čase (patřičně zamotaný), létání vesmírem, používání kosmických děl...... Zkrátka klasická space opera s celkem propracovaným dějem, občas afektovanými výkřiky, divícími se postavami a podobnými dobovými proprietami. Přečíst se to rozhodně dá, má to spád a akci, ale dnes už jsme pochopitelně někde jinde. S ohledem na dobu vzniku dávám 60.

gan112  | **** 05.02.2014 16:37

Začiatok je vynikajúci, od stredu knižky kvalita klesá, a koniec je veľmi urýchlený. Napriek tomu je to dobrá knižka s dvoma hlavnými hrdinami ktorí sa „prestriedajú“ asi v polovice knihy. Určite knižka časom utrpela a nieje celkom nadčasová, pr. komunizmus vs. kapitalizmus, nedôveryhodné správanie sa zamilovaných postáv, slabšie vykreslenie motivácie postáv a celkovo postáv (hlavne Anders – hlavný hrdina druhej polovice knihy, je si až moc istý svojimi teóriami aj keď všetko nasvedčuje tomu že realita je divokejšia), dialógy ktoré musia byť doplnené komentármi o mimike aby boli zrozumiteľné… K obrovským plusom ale radím skvelé nápady (space operu nemám moc načítanú) ako foto paprsky, svetlotelefóny, zapojenie inej civilizácie bolo tiež na úrovni. Takže celkovo som spokojný.