série: Mince a dýka

originální název: The King's Blood
originál vyšel: 2012

vydání: Laser-books (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze]

jirikk  | **** 11.05.2016 12:41

Zhruba první třetina mě až tak neoslovovala, podobně jako první díl, což bylo vzhledem ke jménu autora i věhlasu série v zahraničí spíš překvapivé. Postavy opět jak špatní herci, tak nějak předvítatelné a neschopné vzbudit hlubší emoci. Později se naštěstí příběh konečně slušně rozjel a svou silou jakž takž překonal zmíněné nedostatky, do dalšího dílu tedy opět nejspíš půjdu. Nicméně ve srovnání s Kvartetem vysoké ceny o dost slabší, autorská poznámka to v závěru celkem jednoznačně vysvětluje. V Minci a dýce je toho na můj vkus málo originálního, všechno jako by tu už někdy bylo, ač zpracované na méně kvalitní úrovni.

trudoš  | **** 06.04.2018 21:52

Ačkoliv Daniel Abraham pokračuje v rovině nastavené prvním dílem, nebojí se šťouchnout do vosího hnízda a zápletku v klíčových okamžicích nečekaně vyhrotit. Díky tomu jednotlivé linie nenudí, přestože vývoj událostí vlastně odpovídá předběžným očekáváním. Což je asi největší slabina pentalogie, tedy že čtenář automaticky předpokládá, jak budou díly rozvrženy a autor to zatím nijak zásadně neproměňuje. Pozitivem ovšem je, že se postavy definitivně vyprofilovaly a člověk se tak s nimi lépe sžívá. Děj navíc díky tomu ubíhá rychleji, protože už se nemusí utužovat charaktery starých známých. Nejsilnější stránkou vyprávění ale zůstává spisovatelova schopnost představit motivace zúčastněných stran natolik srozumitelně, že příběh nemá osobitého padoucha, zastupujícího všechno nejzvrácenější zlo světa. Ona i pavoučí bohyně to ve skutečnosti myslí upřímně. Od určitého bodu jsem si však říkal, jestli zvolený žánr fantasy nebyl pro sérii zbytečný. V kulisách historického románu by jí bylo lépe.