Petra Stehlíková

Naslouchač

série: Naslouchač

vydání: Host (web) 2016

odkazy: 5x [recenze]

snop  | ****1/2

Hrozně zajímavý svět, ve kterém bych ještě chvíli rád pobyl. Snad se mi to i splní, pro pokračování je rozhodně hodně prostoru. Ba spíše, pokud by pokračování nepřišlo, hodnotil bych hůře, protože celkově je to spíše taková expozice než plnohodnotný příběh. Ale jako expozice je to vynikající. Mimochodem, sice je poznat ženský rukopis, ale není třeba se obávat, romantika je na vedlejší koleji.

Doubravka  | ****1/2

Velmi příjemné překvapení. Příběh, ač zasazen do postkatastrofické Evropy vzdálené budoucnosti, se čte jako fantasy, neboť ta část obyvatelného světa, do které nás autorka zavádí jako první, odpovídá technologicky v zásadě středověku. Přesto víme, že „v Nížinách“ vládne nejmodernější technika, medicína, věda. Na ty si ale ještě počkáme :) Moc se mi líbilo umístění děje, Ural coby vyztužená hradba před zamořeným vzduchem a rumunština jako jazyk starých sklenařů (kasty jako jediné schopné pracovat s nebývale potentním nerostem sklenitem). Atmosférou mi Naslouchač trochu připomínal Sandersonovy Mistborny minus romantika. Třebaže je hlavní hrdinka ženského pohlaví a nízkého věku, nemyslím si, že by se jednalo o cílovku, je to poutavá, rafinovaná a čtivě napsaná fantasy, u které se velmi těším na pokračování. Bohužel se ho asi dočkáme nejdříve až na podzim 2017, což mě rmoutí, ale snad to čekání bude stát za to :)

Lokina  | *****

Čtivý, napínavý, příběh a ještě k tomu od české autorky. Klobouk dolů. Už jenom proto, jsem si to oblíbila, protože hlavní postavou nebyla starší dívka, jak se u těchto knížek stává, ale je to z pohledu třináctileté dívky. Od samotného začátku jsem Ilan fandila. Byly momenty, kdy mě některé pasáže opravdu rozesmály a u některých jsem ani nedýchala. Vargas mi hned padl do oka, jako jedna z postav. Nevím, jak to napsat, ale oblíbila jsem si ho, už jenom z toho důvodu, že mezi ním a Ilan se vytvořilo zvláštní pouto. Upřímně tuto knihu vřele doporučuji :-)

dva mraky  | ***

Originální svět a námět, kde je plno tajemství, staré konflikty a křivdy a smrt tam chodí často. Prostě potenciál pro epický děj. Utlačovaná třída sklenařů má svým způsobem obrovskou moc danou schopností zpracovávat nerost sklenit, jsou ale cele pod konrolou vládnoucí třídy z nížin. Lidstvo sklenaře bezpodmínečně potřebuje ke své existenci. Svět je rozdělen na část otrávenou válkou a tu kde žijí lidé, oddělenou ochranným polem. Tahle zalidněná část je rozdělená dál na část za ochranným polem – reteou kde se nedají používat žádné pokročilejší technologie a nížiny, které jsou asi futuristickým světem blahobytu(a které budou v dalším díle). Příběh je o osudech děvčete Ilan, je to brusička sklenitu, což mají normálně dívky zakázáno, ale ona se vydává za chlapce. To není až tak těžké, protože sklenaři jsou působením nerostu často různě deformovaní a takoví pak chodí zahalení. Osud chce, že nakonec pracuje pro elitní skupinu bojovníků z nížin – pětadvacítku. Parádní námět a kulisy příběhu jsou bohužel efektivně torpédovány autorkou, která se na tom učila psát. První polovinu jsem protrpěl. Nevhodně volené tempo vyprávění, zabíjí životnost příběhu. Snahy ukázat jak jsou sklenaři utlačováni se pohybují často za hranicí klišé. Popisy toho, jak co funguje mě zoufale kolikrát nudily. Dějiny objevu sklenitu a prvních lidí co s ním pracovali působí násilně a rušivě(zapomeňte na Rumuny, jak pravil jistý recenzent) Naštěstí se kvalita textu průběžně lepší, takže když Ilan vyráží se vznešenými bojovníky na jejich cesty, už se to čte lépe, je více dobrých dialogů a jak vyprávění ztrácí svůj rekapitulační styl, ožívá příběh i postavy. Jen nikdo nesmí mít ústa sevřená do tenké linky, to pak jdu z jistých důvodů se smíchem pod stůl. Ale přes četné výhrady se mi to líbilo a přestože první díl je úplně otevřený a zas tak moc se tam nestalo, konec je znatelně lépe napsaný a celé se to vyhýbá klasickým pastem YA literatury. Uvidím, co druhý díl.