Areston

Josef Pecinovský

Areston

série: Areston

vydání: Epocha (web) 2016

KeB  | **** 10.07.2016 12:24

Anotace říká vše zásadní. Napsané je to tradičně dobře, akorát je to skutečně otevřený příběh, takže si budeme muset počkat na další díl. Doufám, že si páně Pecinovský pohne :) Pokud vám nevadí otevřené konce můžu doporučit.

Madam Brbla  | ***1/2 22.06.2019 19:30

Z vesmíru se vyloupne tajemná koule a každých osm let použije Zemi za účelem importu/exportu. Lidstvo pro tento pendlující objekt nenašlo lepší využití, než dovnitř při pravidelných zastávkách napěchovat 50.000 nejhorších kriminálníků (a vyzvednout přeživší zbytek po výkonu trestu). Hlavní hrdina je samozřejmě z řad nevinných, nikoliv však neviňátko. Rozkoukává se po uzavřeném světě, do kterého byl ze zlovůle neznámé osoby uvržen, snaží se zorientovat v místních podmínkách a uchovat se ve stavu slučitelném se životem;-).
Atraktivnímu tématu ubírá grády literární styl pana Pecinovského, já se bohužel už poněkolikáté nebyla schopná naladit na jeho vlnu. Vyprávění mě nevtáhlo, věty často přeskakují k detailům pouze rádoby zajímavým a bývají navíc zdůrazněny bulvárními vykřičníky. Občas si pan spisovatel nepohlídal opakování stejných slov krátce po sobě. Ústřední charakter Sršeň mě neoslovil: neustále má sklon věci nedomýšlet, podceňovat situaci, nebrat vážně varování, ptát se blbě nebo pokládat otázky pozdě. Mělo by jít o bystrého člověka, to by z něj ovšem nesměly vypadávat podobné „objevy“, jako při požáru listů papyru: „Ale zapomněl jsem na to, že každý oheň kromě tepla a světla produkuje také zplodiny.“ Osud Sršně je mi zkrátka šumafuk a vedlejší postavy ani nestojí za zmínku.
Ve zdánlivě pečlivě zpracovaných mechanismech příběhu jsou logické ažury, které mohou být teoreticky vysvětleny v dalších dílech. Já se do pokračování pouštět nebudu, nejsem totiž dostatečně fascinována a mohu bez problémů potlačit zvědavost, kým, proč a jak byl „Areston“ vytvořen. 65%