Kategorie: fantasy - alternativní historie

originální název: The Coldest War
originál vyšel: 2012

vydání: Argo (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze], 1x [info]

SONP  | ****1/2 29.10.2016 09:51

Opravdu o stupínek lepší než první díl. A to přesto, že na rozdíl od prvního dílu se zde nepodíváme do zákulisí Sovětského svazu jakožto protivníka britského vojenského odboru pro nadpřirozeno v tomto díle. Druhý díl je významně komornější, zhruba tři čtvrtiny se nedočkáme žádných velkých bitev s místními mozkomory (pardon Eidolony) a namísto toho se seznámíme se zpackanými životy hrdinů z prvního dílu. Zejména Raybould Marsh je zoufalec k pohledání a pasáže o jeho vztahu s manželkou jsou pěkně napsané. Též osudy nacistických nadlidí v Británii se vyvíjejí zajímavým směrem, zejména Reinhardt coby „bufeťák“ se náramně vybarvil.

Sice jde o prostřední díl série, takže děj vlastně ani pořádně neskončí, ale výjimečně mi to celkem nevadilo a těším se na rozuzlení.

trudoš  | **** 21.01.2017 00:37

V druhém díle Milkweedského triptychu rozehrál Ian Tregillis hodně vysokou hru a to v duchu poctivých špionážních románů. Ubral lehce na fantastice a přitvrdil na dějovosti, přičemž aktéry navíc vrhá do zcela nestandardních sociálních dramat, ze kterých by si jeden vážně hodil mašli. Atmosféra skličující beznaděje je v tomhle ohledu takřka ochromující.
Jak ale drží na uzdě hrdinský patos, je trochu obtížné si kohokoliv oblíbit, protože když už se dotyčný nechová jako pitomec, chová se jako zákeřný pitomec. To ještě podporuje postava intrikující vědmy Gretel, které všichni do očí halasně vyhrožují, že se sebou nenechají manipulovat, a pak jdou a udělají přesně to, co ona chce. Opakovaně. Přesto se ukazuje, že to, co se dříve zdálo být jen namachrovaným výstřelkem imaginace, najednou zaklapává na své místo. Autor naneštěstí vygradoval události na absolutní maximum, takže čekání na závěrečný díl se teď stane malým soukromým peklem pro každého, kdo s touhle ultradepresivní trilogií začal.