Kategorie: horor - povídková sbírka

originální název: The Bazaar of Bad Dreams
originál vyšel: 03/11/2015

vydání: Beta (web) 2016

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

Sirius  | **** 05.07.2016 11:18

Jo, King je pořád obrovskej frajer. Ne všechno mi v týhle knížce sedlo (myslím, že název knížky tomu odpovídá – ne všechno, co si domu přitáhnete z krámu, vás uchvátí), ale /naštěstí/ počet textů, které mě dokázaly uhranout, převažuje. Líbí se mi taky Kingovy úvody, v nichž mluví nejen o vzniku jednotlivých příběhů, ale taky o řemesle.. A fanoušci Temné věže tu najdou povídku, která je se sérií propojená (ale která to je, neprozradím).

jirikk  | **** 18.07.2016 19:04

Na Kingovy poměry asi až příliš nevyrovnaná sbírka, řekl bych. Ne, že by tam byl nějaký vyložený propadák (snad až na jednu potroublou veršovánku), dost povídek je ale nějakým způsobem nedotažených nebo jen načrtnutých. Jako by šlo o experimenty nejrůznějšího výsledku, trochu mistrovi tentokrát chyběla pevná editorská ruka, kterou v minulosti osvědčeně použil. Pár hodně dobrých kousků ale kniha nabízí (Blokáda Billy, Letní bouře), není tedy důvod být příliš nespokojen.

SONP  | ****1/2 01.08.2016 14:32

Mistr se vrací s povídkovou tvorbou a opět mu to nedalo, a každé jeho dílko opatřil nějakým osobním příběhem a obvykle i prozrazením inspirace. Takže bylo zajímavé nejen číst jeho krátké příběhy, ale i se dozvědět, jaký jeho (obvykle poměrně nevýznamný) zážitek byl základem povídky a následně z povídky vyčíst, kterak jej obalil klasickou kingovskou omáčkou.

Tématem povídek je sice povětšinou smrt, ale objevují se i další obvyklá témata – američtí „redneci“, domovy důchodců, dětská dobrodružství a trampoty spisovatelů.Pár kousků mne sice tak docela nezaujalo, ale jiné byly skvělé – z těch vypichuji:

• Míle 81, varianta na Christine, která mne po čtení před spaním hrůzou vzbudila uprostřed noci
  • Premium Harmony, úplně nehororová a nefantastická povídka o setkání obyčejného člověka se smrtí v supermarketu
  • Batman a Robin mají spor, dílko o tom, co se všechno může přihodit na výletě s tatínkem, trpícím Alzheimerovou chorobou
  • Posmrtný život, zajímavý pohled o volbách právě zemřelého, který mi vizuálně tak trochu připomněl slavného Beetlejuice
  • Opilé rachejtle, ve kterých dokonce nikdo ani neumře, ale jde o realistický vhled do života průměrných Američanů, kteří jako všichni ostatní zbožňují ohňostroje na den nezávislosti a soupeření všeho druhu

Celkově bez okolků dávám 90%, protože v povídkových sbírkách je běžné, že nesednou všechny. Ovšem ty, které mne zaujaly, byly opravdu bez chyby a svými zuby se zahryzly až pod kůži.

Madam Brbla  | **** 31.01.2017 13:52

Relativně nevyrovnaná povídková sbírka, kde to nejslabší prezentují Kingovy básně, ale nechybí i několik silných povídek (za sebe bych zmínila tajemnou „Dunu“, deprimující „Letní bouři“ nebo nejhororovější kousek „Míle 81“). Tématicky je „Bazar zlých snů“ různorodý, mírně převažují všemožná (většinou povedená) lidská dramata bez nadpřirozených prvků. Mohlo to být lepší, těch vysoce nadprůměrných povídek bych ráda četla víc, ale zklamaná rozhodně nejsem… prostě spokojená, nikoliv nadšená. 75%

avatar2  | **** 12.06.2017 22:13

Moc fajn počtení. Autor zde nepracuje (skoro vůbec) s nadpřirozenem, většinou si vystačí s tím co si lidé dělají navzájem a jací jsou. O to je tato kniha v Kingově tvorbě výjimečnější a důležitější. Dva či tři slabší kousky by se našly, ale většina má vysokou kvalitu.

Speedemon  | ***1/2 04.10.2017 15:17

Souhlas, že jde o dost nevyrovnanou sbírku. Zároveň, jak je u Kinga poslední dobou hodně zvykem, s minimem nadpřirozena. Slabších kousků je zde docela dost, ale většinou jsou krátké a je tedy brzy po nich. Výjimkou je Blokáda Billy, které je nudný a dlouhý. Za to může ale především moje velká neznalost baseballu se kterou si text prostě nelze užít. K povedeným kouskům patří rozhodně Míle 81, Zlý chlapeček, Nekrology a Ur. Pomrknutí z Temné věže bylo taky fajn. A „básníčky“ si mohl mistr odpustit. Jako vždy se nejlépe četly samotné autorovy komentáře ohledně inspirace a vzniku povídky. Za mě spokojenost, ale četl jsem i lepší Kingovy sbírky.

jasonix  | ****1/2 28.10.2021 11:24

Jako obvykle jsem to vzal napřeskáčku a začal kratšími exempláři, abych se postupně navnadil a vyladil. Není tedy divu, že to nejlepší jsem dostal až nakonec, protože ty zajímavější ze zlých snů jsou zejména ty rozsáhlejšího formátu. Sbírka mi svou nehomogenností připomíná „Nápady laskavého čtenáře“ Michala Viewegha. Jako by každý kousek byl poctou nějakému literárními klasikovi. A to nejen těm žánrovým ale častěji těm stojícím mimo něj, např. Carverovi, Dickeymu, Hemingwayovi, beatnické poezii a snad i pohádkovým archetypům. Za tím ale stále cítím temný kingovský podtón, tu hrůzu pod všednodenností, ty jeho morální kocoviny. Příznačně také recykluje své hrdiny (často spisovatelé a reklamní agenti). Rozmáchlost záběru mi nevadí, mám rád beletrii i poezii v celé šíři a mistr prostě umí, ale byl bych asi přece jen spokojenější, kdyby tu bylo vic kousků jako Míle 81, Zlý chlapeček, Ur, Letní bouře či Posmrtný život. Z těch mimožánrových se mi moc líbily Premium harmony a Herman Wouk stále žije. Musím také pochválit autorovy předmluvy k povídkám. Pomáhají mnohé objasnit a pochopit, navíc autora – Krále jménem i významem – docela zlidšťují. A ještě něco se mu v nich povedlo: vtipně obejít předsevzetí, že nikdy nenapíše autobiografii. Tady ji svým způsobem předkládá. :-)