Kategorie: horor - fantasy - povídková sbírka

originální název: Beyond the Borders and Other Stories
originál vyšel: 1996

vydání: Laser-books (web) 2016

odkazy: 3x [recenze], 1x [ukázka]

louza  | ****1/2 28.07.2016 09:12

Ačkoli jsem u této knihy zpočátku pyskoval na překlad, který mi stále není familiérní (překlad thing jako netvor apod. – na druhou stranu třeba výraz kopytnatec je super). Tu tam zbytečně akademicky škrobený, tuhle zase braný šmahem a málo básnický, tak nakonec musím uznat, že jde o dobrou sbírku, kterou jsem si užil. Těžištěm a první půlkou jsou první čtyři povídky opírající se knihu Bezejmenných kultů (nikoli tedy nepojmenovatelných a podobné českopaskřivce) odkazujících na dávno ztracené civilizace a na jejich místy ještě žijící bohy. Přitažlivost tématu a podoba s H.P.Lovecraftem a jeho Necronomiconem není čistě náhodná. Howard se kolem ztraceného kultovního Opusu magnum točí velmi podobně a sem tam si půjčuje i bůžky z kolegova universa. A i když vzdává trochu netradičně hold literátů a badatelům, ve finále bývá klasicky implicitní. Před nepojmenovatelným zlem se sice stejně jako Lovecraft třese, ale nikdy mu neváhá máznout jednu palicí. Sbírka obsahuje i několik již vydaných povídek, ty stěžejní byly však dosud většinou nevydány, takže s hlediska Howardovy bibliografie určitě má smysl.

KeB  | ***** 14.08.2016 12:50

Velmi povedená sbírka REH povídek zaměřených na horor a mýtus Cthulhu. Nemám co bych vytknul. A vzpomínaný překlad Milana Žáčka jsem shledal zcela nezávadný! Za sebe můžu jen doporučit a do budoucna doufám, že bude Laser pokračovat ve vydávání REH a HPL věcí.

Rezaria  | ***** 27.10.2016 12:02

Tahle sbírka byla pro mě seznámením s Howardovo tvorbou obecně a tím i jeho přínosem k lovecraftovskému univerzu. Víceméně nemám co vytknout, autorův styl je poplatný své době, povídkám to ale dává specifické kouzlo, které mě na téhle literatuře baví. Navíc mají povídky perfektní atmosféru, nechybí tu uctívání odporných model, biologické dědictví a degradace, děsivé artefakty i tajemnost vzdáleného Orientu. Jen škoda, že se dá přečíst tak rychle.

trudoš  | ***1/2 18.09.2018 23:57

Sbírka Černý kámen přináší drobnou ochutnávku toho, v čem byl Robert E. Howard nejlepší – poctivém dobrodružném řemesle. Jedenáct povídek se přitom pevně drží hranic hrůzy a děsu, přičemž kromě čtyř jde vesměs o české premiéry.
Milovníky moderního hororu, odkojené řeznickými sekáčky, motorovými pilami a kanibalskými špičáky, asi kouzlo hrůzostrašných příběhů z počátku minulého století nedojme. Nic to však neubírá na kráse textům plným elánu a přímočarosti. Víc než impresionistické popisy cizokrajného prostředí zde fungují břitké dialogy a překotný spád plný mužného přesvědčení, že krásné dívky se mají za každou cenu chránit před nebezpečenstvím. Ovšem, jak se autor soustředí na akci, občas přehlíží pravidla koncepce osnovy, nebo dělá s hrdinů prosťáčky, aby jim nemohly dojít očividné souvislosti. Jindy se však daří vše dokonale nakombinovat, a to je pak radost číst historky jako Aššurbanipalův plamen nebo Nestvůrný kopytnatec, které vynikají perfektní atmosférou i bezchybnou gradací.