Medvědi objevují oheň

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka - fantaskní

originální název: Bears Discover Fire and Other Stories
originál vyšel: 11/1993

vydání: Talpress (web) 1998

avatar2  | ***1/2 23.08.2010 08:56

Pan Bisson je bezpochyby velmi talentovaný autor a tato povídková sbírka je toho důkazem. Většina povídek si drží slušnou úroveň, některé jsou vynikající, jen pár jich je vyloženě šlápnutím vedle. Velkou výhodou je že autor umí pracovat na malém prostoru, takže i když se mu třeba něco úplně nepovede, není to velká škoda mnoha zmařených stran. Navíc díky kratšímu rozsahu povídek nikde nenudí.

idle  | **** 20.10.2010 14:03

Bissonovy povídky mi vyhovují celkovým přístupem – vystačí si i s krátkým rozsahem, obyvkle obsahují originální myšlenku a zapůsobí i atmosférou svého světa. Semtam se do mého vkusu netrefily, ale chyba může být i na mé strané – některé detaily jsem pochopila jen tak tak (třeba vtípek se želvami na konci Stínu jsem si musela dohledat) a předpokládám, že pár dalších mě minulo úplně. Na druhou stranu ani nežádám dostat všechno zadarmo, a pokud je celkový dojem dobrý, pak jsou to asi únosné ztráty.

Gaarq  | ***** 22.10.2010 08:17

tak nakonec jsem se rozhodl pro 5*, i když jde spíš o nadsázku než skutečné hodnocení, to by, vzhledem ke kvalitě jednotlivých povídek šlo na 4. ale fascinuje mě bissonova poetika, navazující na bradburyho a čapka, jeho styl, oboje mi mluví přímo z duše. jeho příběhy jsou epizodky, črty, ve kterých se hlavně zabývá se psychologií postav, jejich konfrontací s podivnem (tedy vlastně se životem). velmi podstatná je atmosféra, jeho náměty jsou nezřídka humanistické. také má smysl pro absurditu jemných detailů, která činí z lidí právě lidi. sem tam jeho témata zastarávají, sem tam se stírá nadčasovost zvolenými prostředky, ale bisson je zkrátka pan povídkář.

Martrix  | ****1/2 19.01.2011 18:14

Vzhledem k tomu, že není o další Bissonově tvorbě žádná zmínka, vypadá to že jde o jeho jediný literární počin v žánru sci-fi. A je to škoda, protože dostat do kraťounké povídky prvky sci-fi a ještě je příjemně namixovat s humorem a nadhledem, to je dnes jev velmi vzácný. Většina povídek je nadprůměrná a ty co nejsou, mají aspoň dobrý nápad.

Lucc  | ***** 30.12.2012 15:47

Vynikající povídková sbírka stylově typicky „F&SFmagazínov­ského“ autora. Na druhé přečtení ještě lepší, asi už umím vychutnat ten bradburyovský hřejivě lidský prvek, který je ve většině povídek. Rozhodně jedna z nej sbírek šmrncnutých fantastikou, jaká u nás vyšla, proto jsem se rozhodl pro absolutní hodnocení. Detaily najdete přímo v komentářích k povídkám.

Doubravka  | ****1/2 09.09.2016 16:47

Povídky jsem začala doceňovat až v poslední době. Autor si v nich může dovolit ledacos, věci, které by mě u románu doháněly k šílenství, mi najednou připadají vyloženě sympatické. V tomto ohledu jsem si Bissonovy texty velice užila, jejich hravost, nevážnost, jistou tendenci prostě jen skončit či vyšumět, brala jsem je jako ochutnávky, jemný závan zvláštní atmosféry bez dalších očekávání. Ehm. Koukám, že ty rozvolněné se mi asi pod kůži zaryly víc než ty chytře vypointované (a že jich je asi většina). Nejvíc se mi líbily povídky „Stín to ví“, „Medvědi objevují oheň“, „Canción auténtica staré Země " a "George“.