Darebáci

Kategorie: fantasy - antologie

originální název: Rogues
originál vyšel: 2014

vydání: Argo (web) 2016; Argo (web) 2016

Vlask  | **1/2 19.05.2017 13:06

Nadupaný začátek plný dobré urban akce postupně vystřídá záplava nežánrových kusů a s nimi přichází nuda. Třešničkou na dortu je závěrečná genealogická povídka z Her o trůny, kde se drtivá většina textu točí kolem rodokmenů a na cokoliv, co by připomínalo byť jen z dálky příběh tu nenarazíte.

Madam Brbla  | ***1/2 11.10.2019 20:02

Aha, už chápu zklamané reakce: vidíte jméno G.R.R. Martin a obálku jako ze „Hry o trůny“, jenže kniha svou vizáží poněkud klame. Fantasy povídky sice nechybí, jsou však namixovány s detektivkami experimentujícími s formou, dobou, zápletkou či postavami. Připouštím, většina z nich si v mé hlavě delší zastávku neudělá. Nadchnul mě Rothfussův „Bleskostrom“, výborně pobavilo Lynchovo správně praštěné dílko „V Teradanu do roka a do dne“, nezklamal ani Gaiman svým vyprávěním o tom „Jak markýz získal zpátky plášť“, mnoho dalších autorů odvedlo uspokojivý standard (Joe Abercrombie, Phyllis Eisenstein, Daniel Abraham a další), zhruba polovina spisovatelů se plácala těsně nad průměrem, tři (spíše čtyři) na něj zdola nedosáhli.
Před posledním příspěvkem sbírky jsem si stále nebyla jistá hodnocením, oči mi hrály ping-pong mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Teprve nejslavnější jméno sbírky shodilo astry směrem dolů; Martin se svou kronikou mířil úplně mimo mne. Četbu jeho přídavku ke „Hře o trůny“ jsem rychle vzdala, nic mi to neříkalo (stále bláhově čekám, až dědek sérii herdek konečně dopíše, teprve potom ji hodlám číst).
Mladším čtenářům doporučuji, ať neházejí knihu do žita a zkusí se k ní vrátit třeba za 15–20 let, možná budou k jejímu obsahu smířlivější.
65–70% Více pod jednotlivými povídkami… a docela mě mrzí, že jen jediná z nich se otřela o sci-fi žánr.