Filuta

Kategorie: fantasy - humorná

originální název: Dodger
originál vyšel: 2012

vydání: Talpress (web) 2016

Gaarq  | *** 18.08.2017 22:11

pratchettův výlet do londýna začátku XIX. století. hlavní hrdina je… filuta. čtverák, mazaný kluk, ale s dobrým srdcem. zachrání krásnou dívku a zbohatne a tak. román je psán pro příliš mladé publikum, je školometský, přímočarý, jednoduchý, nemastný, neslaný a trošku nudný. v zásadě zápletka neobsahuje žádný konflikt, filuta proplouvá vším jako loďka klidným jezerem. čtenář se dozví něco o londýnských stokách a jiných dobových záležitostech, nicméně jako román je to slabé. párkrát jsem se i zasmál, ale jinak svírá dílko již trochu křeč. chápu nelehké okolnosti vzniku, nicméně odhleda o toho, jde o nejslabší pratchettovinu, co jsem kdy četl.

trudoš  | **** 01.09.2019 19:15

Není to Zeměplocha, ale nemá to k ní moc daleko. Terry Pratchett skládá hold Charlesi Dickensovi a Henrymu Mayhewi, kvůli čemuž zápletka příliš neohromí originalitou, zato prostředím a dobou si vás získá se vším všudy. Samozřejmě nechybí hrátky s lokálními ikonami, čehož jsem si užil maximálně, protože k těmto věcem přistupuje autor s úctou, třeba že ne vždy s pokorou. A to mě na něm ohromně baví.
Naneštěstí osnova trpí klasickým nešvarem dějově neukotvených románů, kdy je sice v úvodu rozehrán konflikt, ale pak spíš než na zápletce záleží na představení kulis. Podle toho potom vypadá vývoj událostí. Ačkoliv je tvůrce skvělý vypravěč, gradaci tentokrát zcela opomíjí a nechává ji jako turistu bloumat po uličkách viktoriánského Londýna. Teprve v závěru dostane příběh trochu spád, ale to především z toho důvodu, že prostě nějak skončit musí. Jinému bych něco takového neodpustil, ale sira Pratchetta miluji právě pro jeho vynalézavý literární projev a všechno ostatní jde u něj stranou.