Daniel Tučka

Pelyněk 1

série: Pelyněk

Kategorie: fantasy - steampunk

vydání: Straky na vrbě (web) 2017

snop  | **** 17.04.2017 22:41

Velmi příjemný počin, který jsem přečetl jedním dechem. Sympatičtí hrdinové – včetně padouchů – svižné netříštící se vyprávění, zajímavý svět. Ten svět je samozřejmě steampunk, nicméně s příchutí magie, bohů, atd. Aluze na spoustu jiných knih (namátkou třeba Královnu Tearlingů, ale cítím tam i Sandersonův Steelheart) jsou spíš pozitivem, člověk má pocit, že onen svět už zná. Koneckonců, Británie je Británie, i když se tak nejmenuje. Jediné, co mi nesedělo, je občasné pomrkávání autora na čtenáře, ale to jsou jednotky kusů.

Velmi se těším na pokračování, jen se trochu obávám, že z místa, kde děj skončil, se vydají dvě skupiny dvěma rozdílnými směry, což povede k roztržení děje, což nemám rád. Ale tak co už.

trudoš  | ***1/2 04.03.2018 22:57

Danielu Tučkovi nelze upřít nápaditost, ani odvaha jít do tak komplikovaného vyprávění. Komplikovaného ve smyslu spletitého, protože tady nejde o nějaké zahazování prstenu, nebo zachraňování princezny. Tohle je dobrodružství ve velkém, s cestou do neznáma, odhalováním historie a bojem mezi bohy, magií a technikou. Přitom hrdiny jsou lidé mravů vznosných, ale prostých, se ctí na štíru – tedy žádní rytíři na koni, nebo duševně rozervaní tuláci. Srandovní docela je, že děj vlastně posouvají skutky záporných postav a ty kladné se jen vezou na způsobených trablech.
Jenže i když měl příběh všechny předpoklady k tomu nadchnout, neskončil u mě se stoprocentním úspěchem. Autor se až zbytečně vyžívá ve steampunkových vymyšlenostech, které jsou sice skvělé, ale často nepodstatné. Navíc jsem se trochu ztrácel v zápletce i v motivacích, hlavně při závěrečné rekapitulaci dějinných souvislostí. Avšak hodně věcí se ještě tají, jak dává tvůrce při finále najevo, takže druhý díl je takřka nezbytností.