série: Algor

Kategorie: sci-fi - space opera

vydání: Brokilon (web) 2017

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze]

KeB  | nehodnoceno 15.06.2017 00:44

Tak a já budu první!!!

Takže, za sebe můžu říct, že algorská větev neměla moc čím překvapit a tudíž ani nepřekvapila. Bylo celkem jasné, že Dann nasral špatného Mexikánce eh císaře a že Korwarian se sebou, narozdíl od Talminise, vyjebávat nenechá. Jak to dopadne si přečtěte sami :)

Petrovova anabáze na planetě klaunů, Menabaranu, je výrazně zajímavější, ale ve finále na mě fungovala nejmíň (to neznamená, že není dobrá).

A vítězem se stává… Iverson! Podle mne si tenhle díl po právu ukradl pro sebe. Jeho Indiana Jonesovské hledání pokladu starých a vyhynulých civilizací mě bavilo ze všeho nejvíc. Skvěle napsané, skvěle vymyšlené, těžko předvídatelné, prostě bomba. Jako přidaná hodnota je to konečně space operové :) A konečně jsem se dozvěděl, proč nemá Iverson rád mluvící věci. Já se setkávat denodenně se zasrabem, tak ho začnu nenávidět taky.

Za sebe můžu doporučit stejně jako díly předešlé a čekání se imho vyplatilo :)

toms  | **** 15.06.2017 00:54

Autorské duo Hlávka – Vybíralová mě kdysi zaujalo svou knihou Dračice, na české poměry plné ironického nadhledu a laskavého humoru. V sérii Algor nasadili autoři laťku ještě výše již svou první knihou, která byla určitým zjevením. Ve druhé knize se podařilo laťku udržet, ale ty prostřední knihy v sériích bývají prubířským kamenem i pro velmistry žánru s desítkami let zkušeností.

Již v předchozí knize se nám hlavní dějové linie Algor-Menabaran-Viridian slévají v jeden silný motiv okolo únosu císařovny. Třetí díl zde navazuje a celá kniha je tak probírána z hledisek: ukradli nám císařovnu, co s tím? (Algor), Ukradli jsme císařovnu, co z toho vytlučeme? (Menabaran), Co s námi bude? (Viridian) – ačkoliv tuto linii autoři sepsali se zručností sobě vlastní, nemohu se zbavit dojmu, že nevymysleli snad jedinou překvapivou zápletku. Naopak hned několikrát zažívá jen trochu sečtělejší čtenář pocit dežaví, nebo se cítí poněkud podveden vytažením králíků z klobouku.

Samostatnou linií je stále putování sester N+N. Pokud jsem měl v předchozích dílech při čtení jejich patálií pouze určitou nepříjemnou pachuť v ústech, musím přiznat, že zde jde již o zklamání: děj připomíná bláznivá dobrodružství Perryho Rhodana či Marka Stona a při eskapádě odletu lodě v závěru si nemohu nevzpomenout na téměř totožnou scénu z Marťana.

Nicméně nechci jen lkát. Kniha se přes všechny mé výhrady čte stále velmi dobře. Potěšila mě zápletka s novými postavami Martinem Beckem (ano, jako ten švédský detektiv) a sestrou Michaila Petrova, které byly výrazným oživením jinak spíš trudomyslného děje na Menabaranu.

Do dalších dílů by nebylo od věci hrát otevřenější partii se všemi figurami, které byly představeny a více prokreslit jejich charaktery. Stále mám pocit, že některé zajímavé postavy nedostávají tolik prostoru, kolik by jim slušelo při jejich potenciálu. V opačném případě zde bude „nabušený“ závěr, ale mezi tím vatová výplň.

Tentokrát u mě 75%.

knedle  | **** 17.06.2017 13:45

Kvalita shodná s druhým dílem – na první díl to nemá. Ale přečteno za 3 dny, což je v rámci mých možností (a výběru knih) něco, co se pár let nestalo.

Ve zkratce:
Algor – vlastně nuda, příprava na finální (od druhého dílu očekávanou) akci není ničím vyjimečná
Menabaran – špiónská část byla jediná, kde jsem při čtení přeskakoval slova či části vět
Viridian – jen pro doplnění skládačky
Newell/spacetrip – nejlepší, jo – pár jiných děl se vám při čtení vybaví, ale i tak – nejzábavnější, nejnapínavější, občas i překvapivé

navzdory všemu negativnímu se to čte výborně a už se těším na čtvrtý díl, který má lehce narýsované obrysy, jež nebyly ve dvojce zcela vůbec vidět…

trudoš  | ****1/2 18.06.2017 22:55

Na to, jak Tenký led skončil dramaticky, pokračování kupodivu zpočátku akce příliš nenabídne, ovšem o to akčnější je finále. Jenže všechno to přehazování horké brambory je tu v podstatě jen proto, aby mohl být proveden drobný podfuk, což v rámci počtu stran jednoduše zabolí. Alespoň v případě, že čekáte rapidní posun vpřed. Já si však už při předchozích dílů zvykl na rozvláčné popotahování zápletky, takže v důsledku můžu shrnout dojmy do dvou slov – naprostá spokojenost.
Osobně si nejvíc cením linie v neprozkoumaném prostoru, protože chladný vesmír a záhady minulosti, to je prostě moje. Škoda jen, že téhle kosmické dobrodružce se věnuje nejméně pozornosti. Naopak politické a špionážní pletichy mezi Algorem, Viridianem a Menabaranem hrají prim, jenomže nepředvedou nic, z čeho by si člověk sedl na zadek (kromě závěrečné interakce). Navíc potěší odkazy na pozadí celého konfliktu táhnoucího se už od evakuace Země, což sérii konečně dává pevnější tvar.
Takže hurá, jde se čekat na další díl.

dva mraky  | ***1/2 28.06.2017 08:27

Jak už tady v různých verzích padlo, koncem „Tenkého ledu“ si autoři zúžili manévrovací prostor. Který si následně zúží ještě více, když situaci s unesenou císařovnou řeší více méně standardně. Což v tomto případě pro mě rozhodně neznamená nečtivě, ale… Epický rozmach předchozích dvou dílů se soustředěním na hlavní linku kolem únosu trochu vytrácí ve prospěch thrilleru, to vede k tomu, že ubylo vedlejších epizod, je to sevřenější, ale taky méně barevné. Šíři záběru vyvažuje výprava kapitána Iversona a spol do hlubokého vesmíru, mimo všeobecně známou navigaci po zapomenutých majácích a instalacích. Začátek skvělý, všechno je tajemné, odhalujeme další střípky toho, jak vznikalo nové uspořádání lidského vesmíru. A Iverson mě bavil více jak kdykoli předtím. Bohužel tahle linie se utopila v mírně faceliftovaném standardním scénáři nahánění se s divokou potvorou v kosmické instalaci. Což by nebyl až problém, kdyby tam krom toho bylo ještě něco nosného, jenže on tam je tak maximálně střih a velký cliffhanger. Ne úplně povedené kosmické dobrodružství je pro mě zklamání, zvlášť když tak nadějně začalo a když se tak skvěle povedlo napsat Iversona. Navíc to dělalo dojem, že tam letí za něčím, co je fakt osudové, což je pravda pořád možné, ale dozvíme se možná v příštím díle.

Vlask  | ****1/2 28.06.2017 21:27

Rozdělené dějové linie se tentokrát spojují do jednoho místa a tvoří špionážní thriller. Ten se samozřejmě točí kolem únosu a je hlavní nosnou linkou knihy. Vedlejší linie je jen jedna a pro změnu tu máme klasický horror. Jako vždy pekelně napínavé a na konci opět háček na čtenáře. Alespoň můžeme doufat v návštěvu jednoho nechvalně známého místa v příštím dílu.

Svarec  | **** 25.12.2017 16:08

Mírné zklamání. Čte se to stejně dobře jako Tenký led a rád jsem se zase vrátil ke svým oblíbeným postavám, ale po příběhové stránce je to trochu slabota. Všechny dějové linie se odvíjí až příliš předvídatelně a unyle. Nejsem člověk, který by vyžadoval šokující zvraty v každé kapitole, ale v Pomnících zimy to autoři hrají až příliš na jistotu. Navíc je celý příběh až příliš roztříštěný, hlavně na Menabaranu se všechno rozpadlo na zbytečně velký počet dějových linií. Nejvíce jsem si tak nakonec užil takřka horrorovou linii se sestrami Vanbergovými a Darrenem Iverssonem, naopak viridianští špióni mi byli úplně ukradení a měl jsem chuť jejich pasáže přeskakovat (a pokud mi něco neuniklo, tak byla jejich linie ke zbytku dění na Menabaranu úplně irelevantní). Konec opět trochu cliffhanger, snad se autoři nebudou s dalším dílem moc flákat :)