Odpor

série: Star Trek - Nová generace

originální název: Resistance
originál vyšel: 2007

vydání: Brokilon (web) 2017

dva mraky  | ** 03.08.2017 11:02

Zklamání. Kniha formou, postavami, dialogy etc. nevybočuje ze solidního standardu dobrodružného čtení. Jenže to jak je uchopený koncept Borgů to táhne hluboko dolů. Udělat je totálně závislé na existenci královny slouží jen k tomu, abychom mohli opět slavně zvítězit, když mazaně zasáhneme achilovu patu nepřítele. Totálně provařený potenciál.

BorgDog  | **1/2 02.10.2017 23:41

Je to slabé. A důvod, proč je to slabé, je v zásadě dvojí: Za prvé, motiv „vzpoury“ proti velení, který je ve Star Treku sám o sobě ohraný až běda, ale zde působí hůře než jindy, protože jeho zdůvodnění je žalostné na obou stranách. Admirál Janewayová z toho vychází jako tupá, amorální kariéristka, a Picard s celou posádkou jako spolek fanatiků. Vulkánská poradkyně by mohla být zajímavá, kdyby se z ní nestala typická „postava k polepšení“, a tím to bohužel co se týče nějaké psychologie nebo vztahů končí. Ze všech protagonistů jsem soucítil snad jen s Worfem, jehož velitelské dilema bylo jediné pochopitelné. Na druhou stranu scény, kde lituje (Klingon!!), že někoho zabil, u těch jsem přemýšlel, zda to autorka myslí vážně.

Druhý důvod spočívá v nafouknutém rozsahu, kdy si Dillardová pomáhá „citečky.“ Ne, v knize zkušeného autora nemají místo půlstránkové popisy toho, jak se kdo na koho zle podíval, na co přitom myslel, co dotyčný cítil, jak se podíval nazpátek… et cetera. Kdybych ořezal zbytečnosti, už tak celkem krátká kniha se smrskne na délku novely. K tomu se ještě přidávají některé nelogičnosti – ne tak řvoucí, jako to bohužel předvádí poslední (rádoby)ST seriál Discovery, ale i tak značné.

Ale abych jen nehanil, třeba pečlivost v prokreslování vedlejších postav, které konečně nejsou jen „červená trika na odstřel“ je chvályhodná a velmi osvěžující. Celkově „Odpor“ beru jako rozjezd, celkem logicky slabší – uvidíme, co přijde dál.