Kategorie: fantasy - horor

originální název: HEX.
originál vyšel: 2013

vydání: Argo (web) 2017

odkazy: 2x [ukázka], 4x [recenze]

trudoš  | *****

Čeho si na HEXu cením nejvíc, je nápad. Ač Thomas Olde Heuvelt pracuje s tradičním motivem prokleté čarodějnice, jež dává zabrat jedné obci na konci světa, šikovně přetavil tohle obehrané téma do podoby, které bez problémů dokáže zadělat na nejedno doživotní trauma. Dokonalé na tom je, že zpočátku vyprávění působí jako bohapustá komedie v originálním aranžmá. Ta se ale polehoučku proměňuje ve strašidelnou noční můru, která graduje s každou další stránkou, aby vyvrcholila v makabrózním kataklyzmatu hodným nejlepších děl Stephena Kinga. A přestože je to v mnoha ohledech nechutně zvrácené a chladnokrevně brutální, vůbec nejde o krvavě prvoplánovou podívanou. Naopak, každý zvrat je promyšlen tak, aby v přesně ten správný moment přirozeně zaklapl do finálního celku. Nejvíc přitom jásám, že si autor vyhrál se všemi možnostmi, které mu jeho zakleté městečko nabízí, a dokázal s tím vybudovat řádně nekompromisní drama. Za mě jeden z nejhrůzyplnějších literárních zážitků posledních několika let.

jirikk  | ****

V první řadě je nutné ocenit nápad a především jeho zvládnutí, upřímně bych nevěřil, že se to autorovi takto hladce a celkem věrohodně může podařit (dnešní vesnice uměle odříznutá od světa tak, aby okolní populace nepoznala prokletost místa). Přesto jsem se však nějak nedokázal stoprocentně začíst, na vině jsou možná nepříliš propracované postavy, ke kterým jsem si nedokázal tak úplně najít cestu, nebo možná trochu svérázný vypravěčský styl, který jako by emoce schválně držel na distanc. Je možné, že roli hraje také to, že jde o původně holandský román, upravený a de facto přeložený pro americké vydání. Buď jak buď jde o počin zajímavý, byť mi něco málo chybělo.

KainIX  | *****

Městečko Black Spring je prokleté a navíc v něm straší 350 let stará mrtvá čarodějnice Katherine. Obyvatelé města se řídí striktními pravidly a jen tak dokáží s čarodějnicí, která putuje městem dle přesně daného harmonogramu, žít v jakémsi příměří. Všichni vědí, že porušení těch pravidel by vedlo k jejich zkáze. Stejně se ale najde skupina mladíků, kteří si z čarodějnice nejprvě dělají legraci a tak trochu zkoušejí, co jim projde. Ono se to ale samozřejmě zvrtne a Black Spring už nikdy nebude jako dřív.

Říkáte si, že taková věc by se v dnešní době internetu a sociálních sítí nemohla ututlat? Přečtěte si to. Myslím, že vás to přesvědčí o opaku.

Příběh je dobře vymyšlen a pomalu, ale jistě graduje, načež celá druhá kapitola je jedno velké kataklyzma. Příběh a obzvláště jeho druhá půlka je velmi intenzivní a děsivý. Opravdu jsem při čtení zažíval velmi nepříjemné pocity. Milovníkům hororů rozhodně doporučuji.

Jedinou výtku, kterou bych našel jsou některé podivně kostrbaté věty v prvních kapitolách. Každopádně je to zanedbatelná vada na „kráse“.