Jiří Mazurek

Polární záře

originál vyšel: 2017

vydání: Mystery Press (web) 2017

odkazy: 1x [info], 3x [ukázka], 1x [recenze]

SONP  | ***1/2 03.04.2018 15:09

Zábavné, i když nijak zvlášť originální dílko. Autor uvařil koktejl množství popkulturních témat od X-Files přes Cestu slepých ptáků a Hon na Rudý říjen až po Carpenterovu Věc. Velmi šikovně jej ovšem přikořenil ruskými reáliemi, které má velmi dobře nastudované (jen toho chlastu bylo trochu moc a místy to připomínalo spíš Svéráz národního lovu), takže výsledný dojem je velmi dobrý a čte se jedním dechem. Co mi trochu vadilo: ve snaze o tajemno řadu mysteriozních věcí autor jen naznačil a pak je nechal být. Ale jako oddechovka na zimní večery – proč ne.

trudoš  | *** 04.10.2018 23:29

V technických detailech perfektní, prozaicky naneštěstí průměrné. Jiří Mazurek přes polovinu příběhu úpěnlivě tají, co že za velké tajemství se skrývá v polárních mořích, aby se pak ukázalo, jak moc malou roli to vlastně hraje. Chápu, že vývoj událostí byl neodvratný, ovšem tenhle způsob finále zdál se mi poněkud nevhodný.
Když se ale oprostím od nevole z posledních stran, pořád ve mně vyprávění zpětně vyvolává dojem horské dráhy – v jednu chvíli jede šupem dolů a je to neuvěřitelně napínavé, aby následovalo pár zatáček a zdlouhavé stoupání, načež hurá, směle na další kolo akce. Problém také je udržet si přehled v několika dějových liniích, které nejdou úplně chronologicky po sobě, což člověku dojde až v poslední třetině a musí zpětně přehodnocovat. Nemluvě o množství zajímavých, ale zcela nevyužitých záhadologických motivech. Až mě mrzí, co všechno autor předloží a nepoužije, jakoby šlo jen o drobty nápadů, pro něž nakonec nenašel uplatnění. Škoda, protože potenciál v tom byl obrovský.