Povoláni do zbraně

série: Zatracený

originální název: A Call to Arms
originál vyšel: 1991

vydání: Laser-books (web) 2000

BorgDog  | **** 20.12.2008 06:00

Zajímavá kniha. Rozhodně jeden z originálnějších scénářů možného kontaktu Země s mimozemskou inteligencí. Operuje sice s ohranou myšlenkou, že nejen technicky, ale i morálně vyspělejší mimozemšťané budou na lidi nahlížet jako na divochy, ovšem současně ji staví do nového světla, když právě toto divošství z nás činí velice „cenné zboží.“ Rovněž je dobře, že si Foster dokázal udržet nadhled, najít pochopení pro pohnutky obou stran a vyhnout se černobílé šabloně ke které příběh svádí – jeho lehká ironie je místy velmi příjemná.

Bohužel, kniha si neudrží tempo začátku. Je z ní cítit, že autor prostě dostal nápad, začal psát a moc nepřemýšlel, co vlastně bude dál, takže od poloviny následuje stagnace, děj se tříští, myšlenky opakují. V závěru sice úroveň opět zvedne povedená ampliturská „invaze“ na Zemi, ale to už je pozdě, proto chápu nízké hodnocení. Pro mě přesto horší ****, vzhledem k tomu, že jde o mé oblíbené téma – a docela by mě zajímalo, přečíst si někdy druhý díl. :-)

Nelson  | **** 15.11.2011 20:54

Už tisíce let bojují Ampliturové, kteří chtějí zapojit všechny inteligentní druhy do naplňování Účelu (a to bez ohledu na to, jestli chtějí nebo nechtějí), s národy Osnovy. Osnova již pomalu začíná tuto nekonečnou válku prohrávat, když se najednou objeví nový prvek, který celou válku změní a vyvolá naději, že je možno Amplitury se všemi svými spojenci porazit. Tím prvkem je planeta Země a hlavně Pozemšťané, kteří sice rasám spojených v Osnově zrovna moc nevoní, ale všichni je obdivují pro jednu věc, kterou umějí ze všech ras vesmíru nejlépe, a to je umění bojovat. Docela slušná knížka, přečetl jsem jí skoro na jeden zátah. Nejlepší mě připadala první polovina knihy, načrtnutí Ampliturů a Osnovy a hlavně první váhavé kontakty s lidmi.Druhá půlka je už trochu slabší, invaze na Zemi byla dost odfláklá (působí spíše jak humorná vsuvka), zajímavější je zapojování pozemských žoldnéřů do bojů na různých světech.