Robert Lull Forward

Saturnský ruchch

originální název: Saturn Rukh
originál vyšel: 1997

vydání: Polaris (web) 2001

stimílek  | ****1/2 12.11.2009 19:40

Hard SF jak má být (obal nelže:). Autora znám z vynikajících knih Dračí vejce a Hvězdotřesení a na Saturnského ruchcha jsem se moc těšil. Zklamání je jen lehké. Po technické stránce mi kniha sedla, nicméně interakce lidských postav jsou pouze lehce načrtnuté. Vzhledem k délce pobytu hrdinů v uzavřeném prostoru z toho mohl, myslím, vytěžit víc. Lidé přilétají k Saturnu vyrábět palivo do raketových motorů, pak nastane sled několika havárií a horečné úsilí o záchranu životů. Parádní je popis mimozemské přírody a její ekologie, stejně jako komunikace ruchchů s lidmi. Pan Forward musí být fajn člověk – jeho mimozemšťané jsou příjemní a sympatičtí, žádní Vetřelci :) I obálka je moc pěkná.

Madam Brbla  | ***1/2 05.01.2018 09:33

Co takhle si zaletět k Saturnu, přímo do jeho atmosféry, levně odtamtud vytěžit prvek nutný pro cestování vesmírem a dozvědět se o planetě něco víc, než zatím prozradily sondy? Příležitosti se chopí šestice astronautů – pilotů, vědců a odborníků na leccos. Jejich cesta probíhá formou diskutování o překonávání gravitačních studní, pojmů jako apogeum, perigeum, trojanský bod a tak dále. Robert Lull Forward byl profesorem fyziky a na jeho knihách je to zkrátka hodně znát. Předpokládám, že „Saturnský ruchch“ je plný cca 20 let starých poznatků, přesto na mě kniha působila jako z období zlatého věku sci-fi, kdy vědomostí nebylo mnoho, ale fantazie jela na plné obrátky – neomezována fakty. Atmosféra Saturnu je velmi živé místo, kde má nejvíce práce týmová bioložka. Fauna je rozmanitá, zajímavá, ale žádný z vymyšlených tvorů mě nijak extra neuchvátil, ani ten klíčový ruchch, protože jsem se s nimi v různých podobách setkala už dříve v dílech jiných spisovatelů.
Narozdíl od „Dračího vejce“ a „Hvězdotřesení“ je tentokrát kontakt s odlišnou civilizací zprostředkováván převážně lidskou optikou, mimozemských vhledů je málo. Bohužel autor nedokázal vytvořit sympatický tým, kterému by čtenáři mohli v krizových situacích držet palce, hryzat si rty napětím, smáčet stránky slzami, prostě události náležitě prožívat. Mužská čtveřice mi byla lhostejná a obě zástupkyně ženského pohlaví mi lezly na nervy. Jak na potvoru těm dvěma bylo věnováno nejvíc prostoru, především atraktivní pilotce Chastity, která přebírala roli kapitána a řešila nejkrizovější situace. Ve volném čase pak v rozporu se svým jménem dohlížela na to, aby nikdo z mužské části posádky nemusel masturbovat.
Když už jsme u negativ, je nutno zmínit překlad a redakční práce: to první místy pokulhává a to druhé se pravděpodobně vůbec nekonalo. V textu zůstaly desítky překlepů, hrubek, komolení jmen i vyložených nesmyslů. Občasné otrocké převádění do češtiny nepotěšilo (jako například udělat z Central parku „Ústřední park“ a z věty „Two minutes to go!“ „Dvě minuty do jedem!“). Za těchto okolností mě opravdu nepřekvapuje, že jsem v tiráži nenašla jméno odpovědného redaktora – pokud někdo takový byl, styděl se zřejmě pod svou mizerně odvedenou práci podepsat.
S ohledem na předchozí Forwardovy knihy jsem měla vysoká očekávání… moje chyba. Tohle je „jen“ docela dobré hard scifko, které si od českého vydavatele zasloužilo kvalitnější péči… a od spisovatele méně obratů o soustředěných očích zkušebního pilota, stejně jako přiznání vyšší inteligence posádce i jejich UI Jeevesovi, jelikož ve finále vypadali všichni jako banda idiotů. Určitě nejsem jediná s tímto názorem – předchozí majitel knihy ji hustě poznamenal tužkou při podtrhávání chyb (několik přehlédnul:-)) a psaní faktických připomínek. 70%