originál vyšel: 08/1993

vydání: Polaris (web) 1995; Argo (web) 2017

odkazy: 2x [recenze], 1x [ukázka]

fialka  | **** 26.06.2008 12:01

Velmi dobra kniha z Lesa mytag. 4* len preto, ze po Lese mytag a Brane zo slonoviny uz to 5 dostat prosto nemoze.

stimílek  | ****1/2 16.11.2010 19:00

Pasáž s Alexem a začátek hledání ztraceného syna jsou vykresleny naprosto úžasně. Naopak jsem se dlouho nemohl smířit s další částí, kdy do děje vstupují vědci zkoumající les. Celkově je to ale velmi čtivá a výborně napsaná i přeložená kniha.

louza  | *** 04.07.2014 14:04

Dimensionalita Holdstockova díla roste a čím více se hrdinové snaží jeho les zkoumat, tím žárlivěji si autor potažmo je les své hájemství střeží. Projevuje se to silně nelineárním těžko pochopitelným dějem, který už není jen tak nahodilá časová hříčka, či jednorázová vypiplaná pointa, ale komplexním dějovým bordelem, který ještě navíc připravuje půdu pro Merlinovu trilogii. Přesto se zdá Hloubení přístupnější a čtivější než Lavondyss. Původní křehké kouzlo a přirozené tajemno z první knihy však postrádá, mýtus křečovití.

Lucc  | ****1/2 21.11.2019 10:30

Chtě nechtě se musím přidat k louzovu komentáři, byť nejsem tak příkrý v hodnocení. Les mytág byl komorní a uzavřený příběh velmi pěkně předehraný novelou Les kostí. Lavondyss bylo rozšíření, prohloubení kladoucí akcent na mytologii, folklór, mystiku a osudovost. Hloubení je kvalitně napsané, ale rozbředlé cosi.

Podobně jako Lavondyss jde formálně o knihu dosti odlišných polovin. V první se odehrává komorní rodinné drama o ztrátě syna a odcizení manželů, navíc dovedně navazující na předchozí události okolo zmizení Tallis. Už v něm ale prosvítají průzory do další méně povedené části, která se věnuje skupině „vědců“, kteří na stanici Stará dutá skála „studují“ les. Na rozdíl od koncepčního vědeckého snažení lesem fascinovaného Huxleyho a Wynne-Jonese v první knize však netouží ani tak moc pochopit les a jeho zákonitosti, ale spíše si chtějí pomocí nebo navzdory lesu vyřešit svůj problém (souboj s ďáblem, nalezení milované osoby, potvrzení teorií o určité historické době nebo osobě, …). Jsou jako banda hipíků. Ale nešť, to by se dalo přežít, obzvláště když jsou některé z těchto postav pěkně napsané (Lacan, Helena). Vadí mi ale, že Holdstock kvůli této koncepci tříští kompaktní příběh a ve svatém zápalu honby za něčím, co považuje za senzační, ohýbá jakž takž nastavená pravidla fungovaní lesa a ještě to drze přiznává: „Pravidla jsou pružná, a v tom to je.“ (Helena Silverlocková, s. 152). Zjevně mu toto bezvládí vyhovuje. Může se rochnit v metapříbězch a odbočkách, tu nechat vyrůst Strom masek a učinit z něj středobod, onde vyzkoušet osvěžení v podobě odbočky k argonautům, ke kterým se později vrátí v Merlinově kodexu nebo dokonce „vzkřísit“ George Huxleyho, o bezuzdných hrátkách s časem ani nemluvě. Hloubení je stále fascinující kniha, jen ji chybí sevřenost Lesa mytág a imho také mystičnost Lavondyss. Mystičnost nedořešeného boje se Šotkem a mnoha dalších nedořečených věcí (Gawain a obojakost dobra a zla, Daurogové, …) se mi nechce počítat. Podle mne postrádají osudovost a hloubku, perspektivu. Nebo je chyba ve mně. O odbytém závěru se mi ani nechce mluvit. Vlastně mi po dopsání komentáře připadá, že 9 hvězd je pro Hloubení až moc. :-(

PS: Možná je škoda, že jsem si před cyklem Lesa mytág přečetl Artušovu smrt a ne Sira Gawaina a Zeleného rytíře. Děj básně je naštěstí docela podrobně zpracován na Wikipedii. Snad věrně.

Strýček Biolit  | **** 05.02.2021 17:23

Další kniha z Lesa mytág, další naprosto odlišná zkušenost. I když…ne tak docela. Z knih, co jsem zatím četl, se jedná asi o nejpřístupnější dílo – příběh je relativně jednoduchý a rychlý, hodně věcí je vysvětleno (myšleno k příběhu, nikoli o Lese), závěr (byť je klasicky ponecháno na čtenáři, jak kniha dopadne) je ucelený. Rychlým příběhem se kniha podobá úvodnímu dílu série, avšak (až na prvních pár desítek stran, které přímo navazují na Lavondyss a tvoří jakýsi prolog k Hloubenímu samotnému) postrádá jeho atmosféru, či spíše jakoukoli atmosféru. Není zde tíživá cesta proti proudu času jako v Lese mytág; není zde snové a tajemné putování jako v Lanvodyss. Přišlo mi, že v této knize Les působí spíše jako kulisa, že není tolik „zatažený do hry“. A i když jsou hlavní hrdinové vesměs vědci, o fungování a podstatě Lesa se dozvíme jen to, co už asi všichni tušíme – je to jako v ukrajinském bordelu, pokud máte hodně peněz: možné je všechno. Pro plnější pochopení knihy je určitě dobré znát – aspoň v obrysech – Sira Gawaina a Zeleného rytíře; a pro klid v duši není od věci ani znalost příběhu Iásona a lodi Argo, není to však nutné. S hodnocením jsem vcelku váhal, neboť je to někde mezi 70 a 80 %, avšak férovější ke knize je těch 80, protože příběh je napsaný skutečně dobře. Pokud však patříte k lidem, jimž se na Lese nejvíce líbí atmosféra, počítejte spíše s nižší hranicí.