Války hmyzu

originální název: The Bug Wars
originál vyšel: 1979

vydání: Perseus 1998

odkazy: 1x [info], 3x [recenze]

irigi  | ** 14.11.2009 18:30

Hrajeme z prostředí Tzenů RPG, takže jsem byl zvědavý na předlohu, ale vcelku mě zklamala. Kromě popisu detailů jedné vojenské operace za druhou se mi zdálo, že kniha nemá žádnou pevnou dějovou linku ani pointu, ke které by mířila.. ale třeba mi jenom nesedla.

Gaarq  | *** 01.11.2010 08:04

tak jsem si z nostalgie po 12 letech střihnul tuhle knížku, na kterou jsem měl celkem příjemné vzpomínky. ale tady si příběh vybral daň času. sledujeme boje mezi rasou inteligentních plazů, tzenů, a hmyzí aliance. autor se velmi snažil o úplnou ne-lidskost, nicméně sám je stále člověkem a navíc, přemíra fantazie by asi unudila čtenáře tohoto žánru, protože de facto jde o military sci-fi. z dnešního pohledu mi příběh ze všeho nejvíc připomíná záznam hraní nějaké strategické hry. začneme malým úkolem, jdeme na další levl, povýšíme, dostaneme nové technologie a další levl a tak dále až na sám konec, k hlavní misi (dodnes si pamatuju na své první dobývání arrakeenu za atreidy proti harkonnenům v duně 2). pak nám hlavní hrdina a vše okolo vyšumí a autor buď čekal na další smlouvu k potenciální sérii nebo nevěděl, co dál. z toho všeho plyne, že mé nadšení z knihy je dneska o poznání menší než tehdy. navíc, původně zajímavá cizost a jinakost promluv a textu vůbec jde zčásti žel na úkor špatného překladu (příklad za všechny „standartní vybavení“, fúj) a ne autorského záměru, tož tak. stále to něco do sebe má, některé dialogy, po odfiltrování šumu, dobře navozují plazí myšlení v kontextu společnosti tzenů. jenže v zápěstí to autor dokáže shodit nějakým nepravděpodobným tvrzením, které logicky do příběhu vůbec nezapadá. inu, pokus by tu byl, ale moc se nepovedl.