Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé

1

Výpis příspěvků obsahuje skryté texty. Zobrazit příspěvky: spoilery

[28] BorgDog 11.10.2010 12:34

@Mrowka[27]: :-D Asi bych ti měl poděkovat, že ano, soudruhu! ;-) Takže moc díky! Ale osobně soudím, že jsem sice vysněnou práci dostal, ale vykonávat ji mít možnost nikdy nebudu. :-)

[27] Mrowka 11.10.2010 11:51

@BorgDog[25]: A tak to prrrrr. Já tady BorgDoga veřejně po soudružsku pranýřuji a on dostane vysněnou práci? Kam ty poměry v tohle světě zašly, to je neskutečný :-)))))) Jinak, co se týče sérií, tak patřím přesně mezi ty lidi, co čekají až to vyjde celý. Postupně si to kupuji jenom u opravdových pecek, třeba Sapkowski atd., případně když vím, že to je volná série jako je Anita Blakeová a tak. Je to tím, že nevím jestli bude série dokončena a jestli bude kvalitní.

[26] Gaarq (editor) 08.10.2010 16:16

@Hyperion[23]: to s tím alvinem je opravdu divné a anti-intuitivní. lidi jsou zkrátka divní. chápu, že plánovat na malém česko-slovenském trhu prodejnost SF je značná loterie. vždyť tu pohořeli mnozí známí zahraniční autoři. a asi proto nejsem nakladatel, brzy bych se svými manažerskými schopnostmi pohořel.

tu swainstonovou jsem koupil jedničku, nechal ji přečíst ženě a koupil celý zbytek. jsem vzorný knihomol :) v tomto směru čest a sláva laseru za snahu, pokud jsem to ještě neřekl jasně a nahlas.

u haldemana si možná pořídím věčnou válku, ale zbytek mě moc nezaujal.

[25] BorgDog 08.10.2010 16:05

@Hyperion[1]: Pokud by šlo jen o tohle, tak kam až moje znaosti sahají samozřejmě ano. Plus, přečíst si nový Star Trek zadarmo před vydáním by mi vůbec nebylo proti mysli. :-D To zase jo…

[1] Hyperion (editor) 08.10.2010 15:44

Otázka by spíš zněla, zda bys už v hotovém a třeba i redakčně upraveném překladu nebyl schopen vychytat věci, které jsou v rozporu s ST univerzem, ať už by šlo o cokoli, termíny počínaje. Věc se má tak, že bez lidí, co mají ST v malíčku ta edice pokračovat prostě nemůže.

[24] BorgDog 08.10.2010 15:39

@Hyperion[23]: Oh… já a editor Star Treku… balím kufr… utíkám… Já vím, že to působí, jako že remcám a nic nedělám, ale na tohle fakt nemám. Nemám kontakty, anglicky se domluvím „rukama nohama,“ neumím jednat s lidmi, nejsem dost drsný na vymáhání překladů s bičem, a především nemám čas. Kdepak, mrzí mě to, a byla by to čest, ale tohle bych opravdu nedokázal. :-( Ani ve snu.

[23] Hyperion (editor) 08.10.2010 15:12

Pokud jde o série, ačkoli to beru jako vedlejší téma diskuse, tak zde jsem se postoj Laseru snažil změnit a vcelku se to povedlo, jenomže se to v poslední době opět velmi ztěžuje. Dva příklady – trilogie Steph Swainstonové se prodávala špatně, objevily se tvrzení, že někteří čekají na to, až bude kompletní. Po dokončení celé série se prodej vůbec nehnul. Alvin od Carda – třetí díl se prodává hůř než první, což mi po tlaku a stížnostech čtenářů valný smysl nedává. Ano, může to být chyba nakladatele, jenž je stále rozhodnut pokračovat, ovšem zdá se, že tady ta snaha udělat věci správně selhává. Potom bohužel chápu, že když se první díl neprodává, pak vydat další dva tři díly je zatraceně velké riziko. Samozřejmě, všichni se na to díváme jinak, dovedu pochopit i opačný názor, jen tvrdím, že právě ten je DNES jedním z důvodů, proč celou věc prakticky nezle změnit.

Ad Star Trek – jednoduše řečeno, bez editora řady, jenž se v tématu vyzná v podstatě nelze pokračovat, vlastně jsem přemýšlel o tom, že bych BorgDoga oslovil stran téhle věci, pokud má třeba zájem pomoci. V Laseru jsme jen já a Tomáš Jirkovský, oba se v tomhle univerzu vyznáme jen velmi okrajově…

Ad má kritika – nešlo mi jen o BorgDoga, ale o obecný trend. Na knihu se zde pohlíží s mnoha vedlejšími očekáváními, ať už je součástí nějaké série, edice, knižní řady nebo ji vydal ten a ten nakladatel. Tohle je špatně. Zahraniční autor povětšinou netuší, s jakými očekáváními bude k jeho knize přistupovat český čtenář…

[22] BorgDog 08.10.2010 14:07

@Gaarq[21]: S tou současností to beru, věřím, že dnes už je to lepší. Problém je, že minulost vrhá dlouhé stíny. :-)

[21] Gaarq (editor) 08.10.2010 13:17

@BorgDog[20]: troufám si nesouhlasit, tady se dá příčinná souvislost určit docela dobře. ovšem je třeba se na to dívat jako na vyvíjející se fenomén. ta hyperionova teze platí totiž až v současnosti, kdy již to naivní období hurá-podniků převážně, a to zdůrazňuju – převážně, pominulo. dnes mám podstatně menší obavy ze sérií než před 10 lety a jsou nakladatelé, kterým lze dnes důvěřovat (ale také takoví, u kterých jsem notně na pochybách).

[20] BorgDog 08.10.2010 12:47

@Mrowka[18]: Koukám, 20 příspěvků a jak to začalo nevinně… ale pivo si dej klidně i to moje, já nepiju. :-)

@Gaarq[19]: Já zas v tomhle do jisté míry Hyperiona chápu. Jeho argument, že pokud čtenáři nebudou kupovat sérii hned od první části, tak vlastně sami přispívají k tomu, že se případně zastaví, je stejně logický jako můj, že čtenáře tohle „naučili“ samotní nakladatelé – je to bohužel jak diskuze, zda byla dřív slepice nebo vejce. :-(

[19] Gaarq (editor) 08.10.2010 12:26

@Lucc[16]: hlavně jsem se opíral jen do jediné hyperionovy teze a sice do rozdělaných sérií. hodnocení děl podle předešlých děl autora či v sérii, na tom se snad asi všichni shodneme ;) a vyostřit ani ne, jen mě trošku dráždí hyperionem často opakovaný názor, že nekupování sérií u nás je hloupostí čtenářovou. toť veš.

[18] Mrowka 08.10.2010 12:24

Rozjeli jsme s BorgDogem prima diskusi. Dostaneme od Legie pivo? :-)) Souhlasím s Hyperionem a chápu BorgDogovy argumenty. Je to věc postojů. Já tu svou výtku k BorgDogovi nemyslel zle. Chtěl jsem k tomu jenom dát své stanovisko.

[17] BorgDog 08.10.2010 12:23

@Hyperion[15]: No, ohledně JFK, já ten chybějící díl nepsal, ani tu sérii neřídím, vlastně tam už vůbec nejsem… ale chápu, kam míříš a uznávám, taky neděláš v Laseru VŠECHNU zahraniční literaturu a za tohle nemůžeš. To jsem přehnal a beru zpět.

To je špatný dojem. I kdyby na Věčnou válku nenavazovala, dopadla by tato kniha stejně, s tím to fakt nesouviselo. A co se tlaku týče… nevím. Myslím, že autor by MĚL dokázat radjěi odolat, než psát horší pokračování jenom proto, aby nějaké bylo, když ho lidi chtějí. To mi přijde jako špatná motivace u psaní, psát „protože to lidi chtějí.“ Na druhou stranu, když jsem četl kanonádu a hlavně použité výrazivo, jakými čtenáři častují třeba Martina za nedokončenou „Píseň ohně a ledu,“ (čkoliv to není úplně totéž – v tomto případě JDE o navazující sérii), možná, že u nás ani ten „správný nátlak“ nejde vytvořit a fakt nevím, o čem mluvím.

[16] Lucc 08.10.2010 12:14

to: Hyperion & BorgDog: Trochu bych se BorgDoga zastal, protože své hodnocení má podložené a hlavně, je to jeho hodnocení a jeho kritéria, jak k němu došel. Nemusím s ním souhlasit a můžu mu to dát jemně najevo, ale tím by měla diskuse asi skončit. Tady na Legii jsou větší úlety než jeho hodnocení Věčné svobody. Hlavně nepodložené úlety, které nemá ve své hlavě ujasněn nejspíš ani hodnotitel sám. Gaarq do vaší diskuse vstoupil trošku nešťastně a vyostřil ji, což asi nebylo jeho záměrem. Nebo bylo?

Takže bych vám z posice outsidera poradil asi toto: Calm down your horses. Anebo počesku: Nenechte emoce cloumat svým majestátem. Na to jste oba moc dobří. Nebo ne?

[15] Hyperion (editor) 08.10.2010 11:45

Ach jo, kdo si tu hraje na vzorného a proč mě v čistě osobní diskusi taháš za nohu skrze Laser? To je jako bych se tě ptal, kdy už konečně vydáte v řadě JFK ten chybějící díl a proč si hraješ na neviňátko, když máš máslo na hlavě? V Laseru ze sebe nikdo nedělá vzorného a pokud bych měl být konkrétní, tak vina za to, že Star Trek dosud nepokračuje leží někde jinde, ale to je interní záležitost.

Osobně jsem získal z tvého komentáře dojem, že jsi knihu odstřelil právě pro její návaznost na Věčnou válku, protože sama o sobě mi rozhodně jako brak nepřipadá. A pokud jde o ony autory pod tlakem, tak myslím nedoceňuješ něco takového. Některým prostě nic jiného nezbývá, když se čtenáři obrací zády a vyžadují pokračování, aniž by věnovali pozornost čemukoli jinému. Občas to bývá i otázka přežití a nakladatel je pod stejným tlakem, věci nebývají přímočaře jednoduché, takhle to na světě nefunguje.

[14] BorgDog 08.10.2010 10:59

@Hyperion[1]: Pozor, přečti si lépe, co jsem napsal. O něco níže jasně píšu: A TAHLE KNIHA MI PŘIŠLA JAKO ŠÍLENOST I SAMA O SOBĚ. Ano, ve srovnání s „Věčnou válkou“ mě to znechutilo, ale pokud mi autor jako Haldeman předloží něco podobného, slízne brak úplně stejně. To nemělo nic společného s tím, do jaké série kniha patří, i kdyby byla samostatná, chytla by ho právě tak. V tomto konkrétním případě ano.

S těmi dotazy čtenářů, co nedají pokoj – autor snad není „čtenářský hadr,“ aby vlál, kam zrovna fouká vítr. Má svůj rozum i vůli, a měl by mít taky dostatek soudnosti, aby nejlíp poznal, kdy pokačování ano a kdy pokračování ne.

A konečně – nic ve zlém, nechci provokovat, ale ohledně sérií by si Laser neměl hrát na úplně vzorného. Ano, určitě dělá hodně, ale třeba ty dvě Star Trek trilogie a jednu novou sérii rozběhl sotva před dvěma lety a pokračování doteď nikdo neviděl ani neuvidí – a tam jsem byl natolik důvěřivý, že jsem si ty první díly fakt koupil. Tak se nikomu nedivte.

[1] Hyperion (editor) 08.10.2010 10:41

Mluvíme tu od začátku o něčem jiném. Já tvrdím, že je hloupost hodnotit knihu podle jiných. Osobně si myslím, že je nespravedlivé a hloupé. Např. pokud Herbert dosáhl vrcholu v Duně, pak je hloupé nazvat jeho následující tvorbu zklamáním jen proto, že nedosahuje její úrovně, ačkoli se jedná o čtivá a zajímavá díla. A to samé s Haldemanem. Pokud prohlásíš, že velkou chybou knihy je, že nemá oproti tvému očekávání žádnou zásadní spojitost s Věčnou válkou, tak co si o tom myslet? A hodnotit pokračování jako brak, protože jde oproti prvnímu dílu o kvalitativní propad, ačkoli ve srovnání s běžnou produkcí je to stále průměr, to mi taky nepřipadá spravedlivé.

A prosím, schovej si ten povýšený tón vyjádřený oslovením, dobrý muži :-)

[1] Gaarq (editor) 08.10.2010 09:44

@Hyperion[1]: nikolivěk hloupost, dobrý muži, ale praktické, ryze ekonomické jednání. až budeš mít doma několik vydavateli opuštěných či poprzněných sérií, za které jsi tvrdě zaplatil (třeba studentskými penězi), pak tě káravý tón přejde. většina čtenářů neví, proč by měla čekat léta či desítky let, než se u některých takto utnutých sérií dovydání zase rozhýbe. a ne všichni umí anglicky tak, aby si sérii pořídili v originále. a mohou si za to vydavatelé sami, nejčastěji nulovým marketingem. v době, kdy vydavatelé chrlí mraky titulů ročně, i v tak malé komunitě jako jsou čtenáři SF, je třeba informace šířit a čtenáře ponoukat. to se rozjelo až v poslední době, nicméně obchodnická naivita let 90. způsobila, že mnoho lidí se chová k SF sériím na českém trhu značně nedůvěřivě. přičtěme k tomu setrvačnost tohoto chování u některých nakladatelů (třeba tritonu, který několik potenciálně silných sérií nepochopitelně prokaučoval i v této době). jistě, bohům díky za vydavatele (a patří k nim i tvůj chlebodárce), kteří mají vůli věci, byť pozdě, dotahovat do konce. nicméně, tak či onak, čtenáře z hlouposti obviňovat v tomto případě nemůžeš, naopak; jejich investice do počátku jim totiž ze zkušenosti pokračování nezajišťují, tudíž se ekonomicky chovají dobře ;)

[1] Hyperion (editor) 08.10.2010 09:03

Je úplně jedno, kde se to naučili a jaké důvody k tomu mají, pořád to bude hloupost :-) Jen o málo větší než hodnotit knihy podle předchozích svazků stejné edice… A k tomu vynucenému pokračování ze strany nakladatele, řekl bych, že na vině jsou především čtenáři, kteří nedají pokoj s dotazy typu „kdy už napíšete pokračování Věčné války?“ :-)

[13] BorgDog 07.10.2010 20:55

@Hyperion[12]: V principu máš pravdu, ale tady je IMHO problém (tedy kromě toho, že k „Věčnému míru“ mám značné výhrady), že k tomu svádí i ty názvy všech tří dílů. Kdo to neví a vidí stejné „Věčná“ u všech tří, tak logicky předpokládá, že ty díly přímo navazují, přijde mi to kapku jako „klamavá reklama.“ :-) Toto alespoň nehrozí u Hainu nebo té Kultury, co zmiňuješ. A neber to zle, ale ten zvyk českých čtenářů čekat, dokud série nevyjdou celé je myslím „naučili“ čeští nakladatelé. Nedokončené série, rozpůlené díly, otřesné překlady… ono se to nějak projevit musí.

[12] Hyperion (editor) 07.10.2010 17:40

Problém je v tom, že u nás s těmi sériemi naděláme mnohem víc, než je potřeba. Např. mnozí čeští čtenáři po horších zkušenostech věří, že si sérii koupí, až když vyjde kompletní, ačkoli zpětně už si na své předsevzetí mnohdy ani nevzpomenou. A také nechápou, že některé série jsou opravdu volné a dají se číst i jako sled samostatných románů (např. Hain nebo Kultura). Zazlívat Věčnému míru, že nijak přímo nenavazuje na Věčnou válku je toho zářným příkladem. A proč je řazena do této série? Protože se v ní autor zabývá stejnými otázkami – hloupostí a mechanismy války, kterou prožil na vlastní kůži. Víc ani není třeba, i když je to jen věcí diskuse, zda to jako sérii budete chápat nebo ne. Zkazit si kvůli tomu dojem z velmi dobré knihy je ale hloupé, to se na mě nezlobte :-)

[11] BorgDog 07.10.2010 17:06

@tomts[10]: No to je ovšem čistá pravda. :-)

[10] tomts (editor v době uložení příspěvku) 07.10.2010 17:04

@BorgDog[9]: Výhoda povídek je v tom, že i když jsou blbé, tak jsou krátké:D

[9] BorgDog 07.10.2010 17:02

@tomts[7]: Tak to tedy nevím, jestli bych si po zkušenosti s posledním dílem troufal číst…

[8] BorgDog 07.10.2010 17:01

@tomts[6]: Hmm, díky za vysvětlení. Takže zase jenom „komerční důvody.“ No, Haldemanovi se připisuje onen slavný výrok o laciné děvce, takže by mě to vlastně nemělo moc překvapovat… a díky za doznání! :-)

[1] tomts (editor v době uložení příspěvku) 07.10.2010 17:01

@BorgDog[5]: Ještě doplněk- do série k Válkám patří ještě povídky A Separate War (1999) http://www.legie.info/povidka/2930-rozdelena-valka a zcela nová Forever Bound (2010). Do stejného Světa patří také série Mandella, kterou napsal H. se svým bratrem.

[6] tomts (editor v době uložení příspěvku) 07.10.2010 16:53

@BorgDog[5]: Dovolím si odpovědět na poslední otázku, proč se to u nás uvádí jako trilogie. Inu proto, že to tak uvádí i všechny angloamerické stránky. Nevím nakolik autora musel nakladatel přemlouvat k sepsání „nastavované kaše“, ale fakt je ten, že od napsání prvního dílu uplynulo dlouhých 23 let a teprve poté se objevil další a v rychlém sledu vyšel i třetí. Všechny tři knihy vyšly také společně jako omnibus pod souhrnným názvem „Peace and War“. Jinak k té diskuzi: holt každý máme metr nastavený jinak, i když se v názoru na knihu nemusíme tolik lišit:) …jsem purista a ještě se drze přiznávám, že jsem na to hrdý:))

[5] BorgDog 07.10.2010 16:04

@Mrowka[4]: Trilogie – také by mě zajímalo, jak to je nebo proč se to uvádí jako série. Třeba nám na to někdo ze zdejších „literárních vědců“ odpoví. ;-) A můj purismus… ehm, jak se projevuje? Nějak jsme si nevšiml. :-D

[4] Mrowka 07.10.2010 15:53

@BorgDog[1]: Trilogie – Já tam žádnou spojitost také nenašel. Není tam. Až bych řekl, že se to coby trilogie prezentuje omylem. Zajímalo by mě, jestli se to tak prezentuje i jinde než u nás. Pokud ano, tak jen kvůli prodeji. Prodej vs. kvalita – Jo na tom se shodnem. Purista – Ale jasně, že jsi, já to u tebe sleduji už delší dobu :-)

[1] BorgDog 07.10.2010 15:22

@Mrowka[3]: Za puristu se nepovažuji. :-) Já chápu, že knížka se musí prodat, a taky je fakt, že stížnosti na komerci se často používají jako obyčejná výmluva. No jo, to mé dílo není špatné, je UMĚLECKÉ, takže to ty „komerční ovce“ nechápou, nikdo ho nekupuje a já jsem ach tak děsně zneuznaný geniální autor, politujte mě… :-) Na druhou stranu ale ani nesdílím teorii, že dobrá kniha je JENOM taková, co se dobře prodává. Všechno má meze, a u „Věčné svobody“ ten záměr vzhledem ke kvalitě bije do očí v takové míře, že jsem to prostě nezkousl.

A s tou trilogií souhlasím. Já četl „Věčný mír“ dokonce dvakrát, podruhé velmi pozorně, hledal jsem každou sebemenší narážku na postavy z „války,“ na emzáky, na COKOLIV, co by to zařazení do trilogie ospravedlnilo, ale aspoň v českém vydání jsem nenašel nic. Opět by mě moc zajímalo, jestli tam FAKT něco takového je.

[3] Mrowka 07.10.2010 15:02

@BorgDog[2]: Já s tvými argumenty souhlasím. Máš v mnoha ohledech pravdu. To chápu. I to zhnusení, že to zřejmě vyšlo pro prachy, ale prostě si myslím, že ta věc není tak špatná, aby dostala míň než 40 procent. Tož tak. Já jsem byl taky zklamaný, ale ne tak extrémně jako ty. Budeš zřejmě pěkný purista, co? :-)))) Jinak samozřejmě mluvím o geniální Věčné válce. Ani moc nechápu, proč se to označuje coby trilogie, když Věčný mír je kniha naprosto o něčem jiném.

[2] BorgDog 07.10.2010 14:12
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [1] Mrowka 07.10.2010 13:25

@BorgDog: Snad poprvé reaguji na něčí komentář. Přijde mi to hloupé, ale nemůžu jinak. Dát této knize brak je prostě ptákovina. Sory. Já chápu, že někdo má holt nastavenou laťku vysoko a už tak komentáře některých lidí tady beru, ale asi to tak neberou ti, co na Legii zabrousí jen občas a pak mají pocit, že něco je špatné, i když ve skutečnosti není. Dát Věčné svobodě brak je úlet. Ta kniha je určitě mnohem horší než Věčná válka. O tom není sporu, ale do háje, pořád je to dobře napsaná a v mnoha ohledech zajímavá kniha. Pro někoho může prostě sloužit jenom jako dojezd k oblíbené knížce, ale zklamání z toho, že nedosahuje špičkové úrovně předchozího dílu není omluvou pro tak tvrdý odstřel. Uf, sory, že jsem tak reagoval, ale tady jsi prostě ustřelil.

1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo