Kategorie: sci-fi - space opera - military

originální název: The Forever War
originál vyšel: 1974

vydání: Polaris (web) 1996; Polaris (web) 2009

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

BorgDog  | ***** 07.10.2010 04:28

Proslulý protiválečný román a příběh vojína Mandely, který jen nucen vybojovat svou věčnou, díky relativistickým posunům při kosmických letech, stovky let trvající válku proti mimozemskému nepříteli, aby na konci přece jen našel mír i lásku, o které věřil, že je dávno ztracena.

Je obecně známým faktem, že na rozdíl třeba od Roberta A. Heinleina, Haldeman válku nenávidí a na profesi vojáka nespatřuje zhola nic ušlechtilého, natož vznešeného. Ve „Věčné válce“ tak nenechal nit suchou a nanejvýš názorně rozebírá negativa obojího. Vojáky ukazuje jako nešťastníky nelítostně vláčené a semílané válečnou i byrokratickou mašinérií, válku samotnou jako masakr beze smyslu (její „důvod“ odhalený na konci nejen nikoho nepřekvapí, ale po předchozím dění je vlastně bezvýznamný) řízený neschopnými veliteli, idiotské předpisy, vojenskou tupost, zoufalost, i prostou bolest a krev na bitevním poli… stačí si vybrat, pominuto není nic. Přitom to nepůsobí nijak přehnaně či afektovaně. Je znát, že Haldeman sám ve válce bojoval a moc dobře ví, o čem píše. Především část poukazující na „vietnamské trauma,“ kdy se Mandela krátce vrací na Zemi, kde mezitím uplynuly stovky let a společnost se změnila natolik, že tam prostě nepatří, nedokáže zapadnout a jedinou možnost pro něho představuje návrat k armádě, je opravdu velmi výmluvná. Doporučil bych tento román jako povinnou četbu nejen příznivcům military sci-fi, ale i těm, kteří jí naopak v lásce vůbec nemají – jedna ze SF knih, které nejspíš nikdy neztratí své ostří.

Pepa 62  | nehodnoceno 30.10.2011 19:14

Většinou se k už jednou přečteným knihám nevracím, prostě proto, že ani nestíhám číst ty nové.Teď jsem si ale řekl, že všechny ty novinky by nebylo špatný občas proložit nějakou tou sci-fi klasikou.Tím spíš, když se vesměs jedná o knihy sympaticky tenké. Když jsem Věčnou válku v roce 1996 četl poprvé, dal jsem ji poměrně vysoké hodnocení 80%.Teď, když jsem se ke knížce vrátil podruhé,bych byl přísnější a viděl bych to tak na 50%.Kdyby to byl „špalek“, tak bych ji odložil.Definitivně jsem si zřejmě potvrdil, že military sci-fi pro mě asi opravdu není to pravé.Už obálka ve mě vyvolává všechny ty klišé, které jsou s military sci-fi spojované.Příchod nováčků,tvrdý výcvik plný drilu a pak samozřejmě nasazení do akce proti zlým vesmířanům.A nap­říklad hlavní hrdina spotřebuje za tři týdny tolik počítačové kapacity a energie, která by jinak stačila celé Zemi na několik dní.A korunu všemu nasadil konec samotný.Prostě Věčná válka se do mé pomyslné Síně slávy nedostane.

KeB  | ****1/2 30.10.2011 21:02

Nejdřív mi vadil ten vietnamský image, ale pak se to rozběhlo a děj „příjemně“plynul. Nejvíc mi to připomnělo Na západní frontě klid. Předpokládám, že Haldeman chtěl svým čtenářům sdělit přesně to, co svého času Erich Maria. „Cestování“ časem za využití teorie relaivity je tak švihlý, že by to asi skuečně fungovalo. Doporučuji všem příznivcům miliary hlavně proto, protože tohle je protiválečně motivovaná kniha… Neptejte se mě proč, ale já nějak ne a ne, dát plnej počet, něco mi vadilo a já nevím co :)

p.s. ta obálka je krásně protiválečná (myslím tu novou) ta se mi moc líbí…

lamahe  | ****1/2 16.08.2013 12:03

Takže, podľa odporúčaní som zlúskal vydanie z r. 2009. Okrem rozdielu v texte je mi po dočítaní jasné, že jeho dramatická obálka je omnoho výstižnejšia ako pri staršom vydaní, ktorého ilustrácia navodzuje scestné očakávanie príbehu v štýle „vesmírny kovboj cestuje s Barbarellou“. Až na pár detailov má tento skvelý román všetky kvality veľkých protivojnových diel. A skvelo využitý koncept relativity navyše. Okrem sledovania vývoja konfliktu (strategického aj technologického) a Mandellovej psychiky počas jeho jednotlivých fáz, ma veľmi bavilo striedanie spoločenských zriadení v priebehu času, kde nás autor konfrontuje s jeho svetonázorom. Ale hlavne, Haldeman fantasticky zachytil podstatu vojny ako ekonomický fenomén, a to bez hrania sa na strašne vážnu vedeckú štúdiu. Tieto faktory u mňa ďaleko prevažujú nad negatívami ako slabšia prepracovanosť postáv, ich vnútorného života a medziľudských vzťahov. Tieto negatíva na druhej strane celkom dobre zapadajú do obrazu človeka, ako spotrebného materiálu vo vojne. Celkovo klobúk dole, ocenenia boli zaslúžené.

Gaarq  | *** 24.07.2023 17:58

tož, z této knihy (vydání 2009) mám značně protichůdné pocity. je strašně poznat, kdy autor knihu napsal a jaké měl vzdělání. jde o pacifistickou vojenskou SF. divná kombinace, že? hlavní hrdina je vlastně pacifista, válčící z nějaké setrvačnosti a z donucení okolnostmi. nesnaží se to dělat dobře, ale ani to nesabotuje. má kliku, přežije leccos a dožije se konce. zkouší válce uniknout, ale pak do ní leze sám od sebe. psychologie postav je násilná a nedůvěryhodná. ale tam, kde autor může využít své fyzikální vzdělání a může uvažovat ne-psychologicky a logicky, popisuje docela detailně válku budoucnosti, různé vychytávky dopravní i vojenské techniky. když ale dojde na domýšlení vývoje lidské civilizace, je to horší. v zásadě děj je plácání se od bitvy k bitvě, aby člověk zjistil, že to stejně bylo k ničemu. to je docela trefný pocit veterána z vietnamu, vyjádřený v nějaké kvazi-budoucí válce, která až moc kopíruje ten reálný konflikt i s chlupama (např. jinou ideologii, zde podanou až biologicky, neschopnost či neochotu komunikovat). je to docela pochopitelné, války jsou svinstvo a být v nějaké namočen není nic extra.

chápu, proč je kniha považována za jedno ze základních děl subžánru vojenské sci-fi, ale to je mi docela fuk, tyhle věci mě nebaví. také je dílo významným protiválečným mementem své doby, na to je to ale zase takové slabé a chybí tomu naléhavost. z takových mrtvých a nahých jsem měl noční můry ještě dlouhé týdny a přešla mě veškerá válečnická romantika, kterou jsem jako mladíček kdy měl v důsledku „pochybné četby“ (hltal jsem třeba hubáčka apod. ;).

docela zajímavé je dženderové pozadí příběhu. autor má vizi budoucnosti, kde pro omezení porodnosti na zemi vláda (?) podporuje homosexualitu a heterosexualita je vnímána jako odporná úchylka. dnes už víme, že stačí zvýšit životní úroveň a podobných kousků netřeba. ale zajímavé je to sledovat dnešníma očima. kniha je pro dnešní homofoby asi moc okrajová, takže ji snad ještě nikdo z nich nevytáhl :)

nu, vize budoucí společnosti po skončení je také taková, hmm, nezajímavá a triviální (navíc z biologického hlediska nesmyslná). trošku jako hybrid mezi mírumilovnou hipí kulturou, komunismem, a úlovou společností.

a závěr románu je dojemnou a romantickou idylkou až jako z červené knihovny.

ps. zábavné je sledovat různé anachronizmy, které autor propašovává do budoucnosti, ačkoliv má relativně techn(olog)ickou představivost.