Miroslav Žamboch

Bez slitování

série: Bakly
kniha patří do světa: Koniášův svět

vydání: Klub Julese Vernea (web) 2003; Klub Julese Vernea (web) 2013; Triton (web) 2023

Vlask  | ***** 30.12.2006 09:50

Dobrá věc, má to spád, slušnou zápletku a hlavně uvěřitelné postavy a samotný Bakly se bude líbit všem, kdo mají po krk všech těch hrdinů nezištně zachraňujících svět. Tento realistický (čti krvavý) přístup se ale nemusí líbít slabším povahám.

honza  | ***** 19.06.2008 20:26

Nejlepsi kniha co sem cet. Vyborne promyslena kniha trochu detektivka a krvak s vymysleneho sveta. Je vydet ze hrdina neni zadnej zachrance sveta ale ze se postupne mneni ze spatneho na skoro dobreho. Vyborne napsane

Majkl  | **** 14.09.2009 13:38

Ďalšia kniha od Miroslava Žambocha, ďalší drsný hrdina, ďalší krvavý príbeh. Hrdinovia kníh MŽ sú si trochu podobní, no Bakly je možno najvýraznejší. Muž s obrovskou postavou, mohutnými svalmi, s ťažkou minulosťou a s dlhom, ktorý spláca šestnásť rokov. Posledná splátka sa blíži a po nej Bakly stratí cieľ či motiváciu prečo žiť. Bakly je už od začiatku zaujímavá postava, nie je to vzdelaný Koniáš, ktorý si čitateľov rýchlo a ľahko získa. Kniha sa veľmi dobre číta ako som už u MŽ zvyknutý, ale v tomto prípade ma zarazila zápletka. Niežeby bola jednoduchá či priehľadná, práve naopak a to mi trochu vadilo. Spomenutých postáv je veľmi veľa, niekedy som strácal prehľad, kto je kto, keďže Bakly plní niekoľko úloh (či questov, fakt sa to trochu podobalo rpg :)) súčasne. Je to skvelá kniha, ale v porovnaní s dokonalým Na ostřích čepelí či možno neoriginálnymi ale celkovo výbornými Predátořmi túto knihu hodnotím „iba“ 80% :) Ak by to bola prvá prečítaná kniha od MŽ tak hodnotím stovkou.

Tehuapac  | *** 23.06.2012 08:40

Táto kniha sa celkom dobre čítala, len rozvíjanie deja mi prišlo trochu jednoduché, až naivné. Príde chlap odnikiaľ a zrazu sa stane stredobodom diania vo všetkých frakciach podsvetia. Majkl v komentári napísal, že mu to pripomínalo rpg – s tým sa dá len súhlasiť, skladba deja skutočne viac pripomína plnenie questov v Role playing game, ako literárny dej.

Strýček Biolit  | ***1/2 20.10.2014 16:48

Jak začít? Asi pozitivní věcí – kniha se (ostatně jako skoro vše od Žambocha) čte velice dobře, děj krásně upaluje a čtenář hltá stránky po desítkách či stovkách. Hlavní hrdina taky není úplný nesympatický trotl, byť po přečtení této knihy se musím lehce pousmát nad debatami Koniáš vs Bakly…oba jsou stejní, jenom Bakly si – po tom, co se nechá přizabít – peníze i vezme (na rozdíl od Koniáše, který je rozdá na dobročinné účely, i když je vlastně strašně nutně potřebuje sám, jinak by zákazu, během jejíhož plnění málem pojde, přeci nebral). O to víc zamrzí anotace, že Bakly vše dělá jen pro peníze a kdesi cosi. Člověk se konečně těší na pořádného parchanta, kterému by nedělalo problém zatančit si dupáka na hlavičkách novorozeňat a…ejhle…zas nic! Co hůře…Bakly se vždy tak nějak připlete k té straně, která je (v daný moment) méně „zlá“, takže ze všech situací vyjde jako klaďas. S tím souvisí i další věc – (sic!) dobře promyšlený děj se někdy posune kupředu jen a pouze díky ohromně naivnímu kroku (Bakly má totiž vždy štěstí, protože [doplňte]). Několikrát za knihu by to člověk vydýchal, ale ke konci už se tyto události vrství silněji než psí sádlo na Vandrovcově chlebu.

Jako oddechovka je (i přes své detektivní prvky) Bez slitování skvělá četba, ale v některých momentech – bohužel – skřípe tak nějak víc, než je zdrávo.

MartinJ  | **** 12.08.2015 01:13

Příběh má na většině míst opravdu spád (i když je pár míst, kde maličko drhne) a čte se jedním dechem. Ač je hrdina líčen jako víceméně necitelný parchant, kterému jde pouze o to, vydělat peníze (které ale navíc nepotřebuje pro sebe, ale kvůli splátce dluhu za rodinu), tak tento záměr vydržel autorovi jen asi první dvě kapitoly. Po té se Bakly, ať už záměrně nebo shodou náhod, vždy dává na tu lepší stranu, brání napadené před útočníky v přesile a hlavně zachraňuje dívky v nesnázích. Mnohem horšími parchanty jsou totiž skoro všechny postavy, které v knize vystupují (čest výjimkám!), ať už se jedná o šlechtice, obchodníky, čaroděje nebo zloděje. To ale nehodnotím jako negativum, ve skutečnosti se mi to asi líbilo více, než kdyby Bakly byl opravdovým parchantem, kterému na nikom a na ničem nezáleží.

trudoš  | ***** 03.04.2016 23:55

Jak sehnat každý půlrok šest set zlatých? Jednoduše: zabíjet, zabíjet a zase zabíjet. Provést úkol, shrábnout peníze a nechat se najmout jinde. Problém ovšem může nastat, když přijmete příliš mnoho zakázek a najednou zjistíte, že máte chránit sám sebe a to před sebou samým…
Nepříliš inteligentní svalovec Bakly patří bezesporu mezi čtenářsky nejoblíbenější hrdiny Miroslava Žambocha. Důvod je prostý – žije na okraji společnosti, nestojí o soucit ani porozumění a se životem se rve co to dá, i když si většinou není jistý proč. Což jsou vlastnosti, s nimiž se dá ztotožnit. A na rozdíl od autorova drobet slavnějšího Koniáše, Baklyho selská logika je pro mě v mnohém sympatičtější, než mudrlantský nadhled zjizveného čahouna. Pravidlo, že když to nejde silou, půjde to ještě větší silou, své kouzlo má a ne že ne.
Čistokrevná heroic fantasy, řízlá pořádnou dávkou americké drsné školy. Tady se nehraje na počestné rytíře, ale na přežití za jakýchkoliv podmínek. Stručné, přímočaré a hlavně skvělé.