Vetřelci z hlubin

Tato kniha je částí i jiných knih: ... ještě jednou strašidla, Strašidlá najstrašnejšie*

originální název: The Kraken Wakes
originál vyšel: 1953

vydání: Železný 1994

Madam Brbla  | ***1/2 31.05.2009 18:52

Další Wyndhamova katastrofická vize, kdy je lidstvo napadeno bytostmi z vesmíru. Máme polovinu 20. století, studená válka je v plném proudu a do toho přilétají ONI. Kdo? To se čtenář vlastně za celou dobu nedozví. Útočištěm se jim stávají nejtemnější mořské hlubiny, kde mají lidé jen omezené možnosti výzkumu. Prostřednictvím manželské dvojice Mikea a Phyllis Watsonových, spolupracovníků rozhlasu EBC, sledujeme změnu světa v průběhu zhruba šesti let. Dlužno dodat, že většinu knihy jsem toto charakterově nezajímavé duo pozorovatelů, titulujících se „miláčku“ a „drahá“, měla těžce v paži a jejich případný skon by mi žíly netrhal. Vše je popisováno útržkovitě, pomocí rozhovorů, článků z médií, něco z osobního svědectví Mikea a Phyllis. První fáze románu ukazuje počáteční přistání UFO, zvědavost lidí, množí se první „drobné“ nehody, ztrácejí se lodě, následuje zmatené tápání a pochyby (čtenáři je samozřejmě už z názvu knihy jasné, o co jde, překvapení je tedy nulové:-)). V hlubinách oceánů jsou vyzkoušeny atomové bomby, mizí více a větších lodí, lidstvo přestává „ovládat“ oceány a začíná se častěji uchylovat k letecké dopravě, což sebou přináší ekonomickou nestabilitu. V druhé fázi už mimozemšťané podnikají výpady na pobřeží, obyvatelé mizí beze stopy, ovšem nakonec stateční pozemšťané přes prvotní nejistotu a neúspěchy odolávají. Ani teď nemá čtenář mnoho příležitostí dozvědět se o cizích útočnících víc než vědecké dohady a pár fragmentů z očitého svědectví Watsonových. Třetí fáze připomíná strašáka současných ekologů: tání ledovců a zvedání hladiny oceánů. Tahle katastrofická část, potenciálně nejzajímavější, je bohužel také nejkratší a postižená stejnou útržkovitostí a nezúčastněností jako předcházející děj. Celá kniha připomíná sledování zpráv – hlavní hrdinové jsou pouze komentátoři, občas nějaká reportáž zaujme, ale většina prošumí kolem, emoce se nekonají. Wyndham nabízí náměty k zamyšlení a také varování, čas jim však výrazně ubral na intenzitě. Fenomenální „Den trifidů“ zůstává nepřekonán, ani toto dílo se mu nedokázalo přiblížit. 65%

Duirin  | ***1/2 30.11.2012 16:53

Děj je vyprávěn manželským novinářským párem, kdy je Země „napadena“ invazí z kosmu, ale lidé toto napadení ani neberou na zřetel, protože vetřelci se ubydlují v hlubokých oceánech a nějakou dobu trvá než o sobě dají vědět – a i poté se najde spousta skeptiků, kteří nevěří, že by třeba za potápěním lodí, mohla mimozemská inteligence.
Přestože v knize není příliš mnoho akce, spíše sledujeme, jak se lidstvo vyrovnává se zásahy mimozemšťanů v hlubinách, děj je napínavý a občas se setkáme i s nějakým tím zvratem. Druhá polovina je už akčnější, což je asi dobře, protože se tím eliminuje možnost, že by se čtenář začal nudit. V poslední třetině se dočkáme určitého časového posunu, kde je pak vyprávění více zaměřeno na 2 hlavní hrdiny, což mě osobně tolik nevyhovovalo … ale odráželo to situaci ve světě.
Nicméně mám velkou výtku k závěru, který byl velmi rychlý a v jistém smyslu až moc překvapivý. Díky tomu srážím hodnocení o 10 %.

Phoenix  | *** 06.02.2015 15:01

Vypravěčský styl JW se mi vždycky líbil a i tahle kniha je napsaná poutavě, i když neustálé oslovování se mezi hlavními postavami je protivné. Ale budiž. Na knize mě asi nejvíc zklamal náhlý konec. Člověk pořád čte a čte a čeká, jak to bude dál, kdy se konečně dozví aspoň něco málo o těch vetřelcích. Teprve pár stránek před koncem vám dojde, že o vetřelce v této knize vůbec nejde, což je trochu škoda. Netvrdím, že by měli hrát hlavní roli, ale v této knize jsme se o nich nedozvěděli ani ň. Takhle mi to hold připomínalo Čapkovu Válku s mloky, která byla mnohem lepší, protože byla dotažená do pořádného konce.